رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

حکمت 240غضب و ویرانى(اخلاقى، سیاسى) ...

حکمت 240غضب و ویرانى(اخلاقى، سیاسى)


و درود خدا بر او ، فرمود : سنگ غضبى در بناى خانه، مایة ویران شدن آن است. 

(این سخن از رسول خدا نقل شده است، و اینکه سخن پیامبر (ص) و على [علیه السلام] شبیه یکدیگرند جاى شگفتى نیست براى اینکه هر دو از یک جا سرچشمه گرفته و در دو ظرف ریخته شده است).


حکمت 239زشتى سْستى و سخن چینى(اخلاقى، اجتماعى) ...

حکمت 239زشتى سْستى و سخن چینى(اخلاقى، اجتماعى)


و درود خدا بر او ، فرمود : هر کس تن به سستى دهد ، حقوق را پایمال کند ، و هر کس سخن چین را پیروى کند دوستى را به نابودى کشاند.


حکمت 238مشکلات تشکیل خانواده(اخلاقى، اجتماعى) ...

حکمت 238مشکلات تشکیل خانواده(اخلاقى، اجتماعى)


و درود خدا بر او ، فرمود : زن و زندگى همه اش زحمت و دردسر است و زحمت بارتر اینکه چاره اى جز بودن با او نیست. 

حکمت 237اقسام عبادت(عبادی، معنوى) ...

حکمت 237اقسام عبادت(عبادی، معنوى)


و درود خدا بر او ، فرمود : گروهى خدا را به امید بخشش پرستش کردند، که این پرستش بازرگانان است، و گروهى او را از روى ترس عبادت کردند که این عبادت بردگان است، و گروهى خدا را از روى سپاسگذارى پرستیندند و این پرستش آزادگان است.


حکمت 236زشتى دنیاى حرام(اخلاقى، اعتقادى) ...

حکمت 236زشتى دنیاى حرام(اخلاقى، اعتقادى)


و درود خدا بر او ، فرمود: به خدا سوگند ! این دنیاى شما که به انواع حرام آلوده است ، در دیدة من از استخوان خوکى که در دست بیمارى جذامى باشد، پست تر است!.

حکمت 235نشانة خردمندى(اخلاقى) ...

حکمت 235نشانة خردمندى(اخلاقى)


و درود خدا بر او ، فرمود : (به امام گفتند، عاقل را به ما بشناسان ، پاسخ داد:) خردمند آن است که هر چیزى را در جاى خود مى نهد. (گفتند پس جاهل را تعریف کن فرمود) با معرفى خردمند، جاهل را نیز شناساندم . (یعنى جاهل کسى که هر چیزى را در جاى خود نمى گذارد ، بنابراین با ترک معرفى مجدد جاهل را شناساند)

حکمت 234 تفاوت اخلاقى مردان و زنان (اخلاقى، علمى) ...

حکمت 234 تفاوت اخلاقى مردان و زنان (اخلاقى، علمى)


و درود خدا بر او ، فرمود : برخى از نیکوترین خلق و خوى زنان، زشت ترین اخلاقى مردان است، مانند تکبر ، ترس ، بخل : هرگاه زنى متکبر باشد، بیگانه را به حریم خود راه نمى دهد ، و اگر بخیل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ مى کند، و چون ترسان باشد از هر چیزى که به آبروى او زیان رساند فاصله مى گیرد.

حکمت 233پرهیز از آغاز گرى در مبارزه(اخلاقى،اجتماعى، سیاسى) ...

حکمت 233پرهیز از آغاز گرى در مبارزه(اخلاقى،اجتماعى، سیاسى)


و درود خدا بر او ، فرمود : (به فرزندش امام مجتبى (ع) فرمود) کسى را به پیکار دعوت نکن ، اما اگر تو را دعوت به نبرد خواندند بپذیر، زیرا آغازگر پیکار تجاوزکار شکست خورده است.

حکمت 232ره آورد إنفاق(اخلاقى، اقتصادى) ...

حکمت 232ره آورد إنفاق(اخلاقى، اقتصادى)


و درود خدا بر او ، فرمود: آن کس که با دست کوتاه ببخشد، از دستى بلند پاداش گیرد.

مى گویم: (معنى سخن این است که آنچه انسان از اموال خود در راه خیر و نیکى انفاق مى کند، هر چند کم باشد، خداوند پاداش او را بسیار مى دهد، و منظور از "دو دست" در اینجا دو نعمت است که امام [علیه السلام] بین نعمت پروردگار ، و نعمت از ناحیه انسان، را با کوتاهى و بلندى فرق گذاشته است که نعمت و بخشش از ناحیه بنده را کوتاه ، و از ناحیه خداوند را بلند قرار داده است ، بدان جهت که نعمت خدا همیشگى و چند برابر نعمت مخلوق است، چرا که نعمت خداوند اصل و اساس تمام نعمت ها است، بنابراین تمام نعمت ها به نعمت هاى خدا باز مى گردد، و از آن سرچشمه مى گیرد).

حکمت 231تعریف عدل و إحسان(اخلاقى، اقتصادى) ...

حکمت 231تعریف عدل و إحسان(اخلاقى، اقتصادى)

و درود خدا بر او ، فرمود : (در تفسیر آیه 90 سوره نحل "خدا به عدل و احسان فرمان مى دهد" فرمود) عدل ، همان انصاف ، و احسان، همان بخشش است.

حکمت 230راه به دست آوردن روزى(اقتصادى) ...

حکمت 230راه به دست آوردن روزى(اقتصادى)


و درود خدا بر او ، فرمود : با آن کس که روزى به او روى آورده شراکت کنید که او توانگرى را سزاوار تر، و روى آمدن روزگار خویش را شایسته تر است.

حکمت 229ارزش قناعت و خوش خُلقى(اخلاقى، اقتصادى)

حکمت 229ارزش قناعت و خوش خُلقى(اخلاقى، اقتصادى)


و درود خدا بر او ، فرمود : آدمى را قناعت براى دولتمندى ، و خوش خلقى براى فراوانى نعمت ها کافى است .( از امام سؤال شد تفسیر آیه ، فَلْنُحْیَینه حیاة طیّبة چیست؟ فرمود) آن زندگى با قناعت است .


حکمت 228ارزش ها و ضد ارزش ها(اخلاقى، اجتماعى) ...

حکمت 228ارزش ها و ضد ارزش ها(اخلاقى، اجتماعى)


و درود خدا بر او ، فرمود : کسى که از دنیا اندوهناک مى باشد، از قضاء الهى خشمناک است، و آن کس که از مصیبت وارد شده شِکْوه کند از خدا شکایت کرده، و کسى که نزد توانگرى رفته و به خاطر سرمایه اش برابر او فروتنى کند ، دو سوم دین خود را از دست داده است، و آن کس که قرآن بخواند و وارد آتش جهنم شود حتماً از کسانى است که آیات الهى را بازیچه قرار داده است ، و آن کس که قلب او با دنیا پرستى پیوند خورد، همواره جانش گرفتار سه مشکل است، اندوهى رها نشدنى ، و آرزوئى نایافتنی.


حکمت 227ارکان ایمان(اعتقادى، معنوى) ...

حکمت 227ارکان ایمان(اعتقادى، معنوى)

و درود خدا بر او ، فرمود : (در مورد ایمان پرسیدند).

جواب: ایمان، بر شناخت با قلب، اقرار با زبان عمل با اعظاء و جوارح استوار است.


حکمت 226طمع ورزى و خوارى(اخلاقى، اجتماعى) ...

حکمت 226طمع ورزى و خوارى(اخلاقى، اجتماعى)


و درود خدا بر او ، فرمود : طمعکار همواره زبون و خوار است.

حکمت 225حسادت و بیماری(اخلاقى، بهداشتى) ...

حکمت 225حسادت و بیماری(اخلاقى، بهداشتى)


درود خدا بر او ، فرمود : شگفتا که حسودان از سلامتى خود غافل مانده اند!

حکمت 224برخى از ارزش هاى اخلاقى(اخلاقى، اجتماعى) ...

حکمت 224برخى از ارزش هاى اخلاقى(اخلاقى، اجتماعى)

و درود خدا بر او ، فرمود : با سکوت بسیار ، وقار انسان بیشتر شود، و با انصاف بودن ، دوستان را فراوان و با بخشش ، قدر و منزلت انسان بالا رود، و با فروتنى ، نعمت کامل شود، و با پرداخت هزینه ها، بزرگى و سرورى ثابت گردد، و روش عادلانه ، مخالفان را در هم شکند ، و با شکیبایى در برابر بى خرد، یاران انسان زیاد گردند.

حکمت 223حیاء و عیب پوشى(اخلاقى، اجتماعى) ...

حکمت 223حیاء و عیب پوشى(اخلاقى، اجتماعى)


و درود خدا بر او ، فرمود : آن کس که لباس حیاء بپوشد، کسى عیب او را نبیند.


حکمت 222بى توجهى به بدى بدکاران(اخلاقى، اجتماعى) ...

حکمت 222بى توجهى به بدى بدکاران(اخلاقى، اجتماعى)


و درود خدا بر او ، فرمود : خود را به بى خبرى نمایاندن از بهترین کارهاى بزرگواران است.

حکمت 221آینده دردناک ستمکاران (اخلاقى، سیاسى) ...

حکمت 221آینده دردناک ستمکاران (اخلاقى، سیاسى)


و درود خدا بر او ، فرمود : بدترین توشه براى قیامت ، ستم بر بندگان است.


حکمت 220عدالت در قضاوت(اخلاقى، قضایى) ...

حکمت 220عدالت در قضاوت(اخلاقى، قضایى)


و درود خدا بر او ، فرمود : داوریِ با گمان بر افراد مورد اطمینان ، دور از عدالت است.


رفتی به مجلسی دیدی که حرمت نامحرم و محرم رعایت نمی شه ، طبل و موسیقی برپاست ، پاشو برادر و خواهر گلم . . .

امام صادق علیه‏ السلام :


شایسته نیست مؤمن در مجلسى بنشیند که در آن گناه مى‏ شود و او توانایى تغییر دادن آن را ندارد. 


دخترا و پسرای گل و گلاب ، اگه می خوان جزو فرشته های الهی باشین ، باید سعی کنین روحتون رو از آلودگی ها پاک کنین . . .

امام علی علیه السلام :


اجـر مـجاهد شهید در راه خدا بیشتر از کسى نیست که قدرت بر گناه دارد اما خویشتندارى مى کند. گویى که انسان پاکدامن، فرشته اى است از فرشتگان!


بد نیست فقط اراده کنین برای پاک کردن خودتون از رذایل اخلاقی ، نتیجه اش آرامش و خوشبختی در دنیا و پس از مرگ هست . 


یکی شما رو ناراحت کرد ، زود به دل نگیرین ، بگین که من دیگه نمی شناسم تو رو ، شما گذشت کنید . . .

رسول خدا صلی الله علیه و آله :


از لغزش‏هاى خطاکاران، درگذرید که خداوند در عوض آن، شما را از پیشامدهاى ناگوار، حفظ خواهد کرد.

اونایی که می گن مومن هستیم ، اول بسنجن که این جوری که بوده ، هستند یا نه ...

امام باقر علیه ‏السلام :

مؤمن از کوه سخت‏تر است. از کوه کم‏ مى ‏شود اما از دین‏ مؤمن چیزى‏ کاسته نمى ‏گردد. 

خانم ها یادشون نره . . .

علی علیه السلام :

جهاد زن، خوب شوهردارى کردن است. 

موفق باشید ... 

آقایون یادشون نره . . .

پیامبر خدا صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله :


در پیشگاه خداوند تعالى، نشستن مرد در کنار همسر خود، از اعتکاف در مسجد من، محبوبتر است. 


موفق باشید ... 


حکمت 219آرزوها آفت اندیشه (اخلاقى ...

حکمت 219آرزوها آفت اندیشه (اخلاقى


و درود خدا بر او ، فرمود : قربانگاه اندیشه ها ، زیر برق آرزوهاست.

حکمت 220عدالت در قضاوت(اخلاقى، قضایى ...

حکمت 220عدالت در قضاوت(اخلاقى، قضایى


و درود خدا بر او ، فرمود : داوریِ با گمان بر افراد مورد اطمینان ، دور از عدالت است.

حکمت 218حسادت ، آفت دوستى(اخلاقى، اجتماعى) ...

حکمت 218حسادت ، آفت دوستى(اخلاقى، اجتماعى)


و درود خدا بر او ، فرمود : حسادت بر دوست، از آفات دوستى است.

حکمت 217دگرگونى روزگار و شناخت انسان ها (اخلاقى، علمى) ...

حکمت 217دگرگونى روزگار و شناخت انسان ها (اخلاقى، علمى)


و درود خدا بر او ، فرمود : در دگرگونى روزگار، گوهر شخصیت مردان شناخته مى شود.


حکمت 216قدرت و تجاوز کارى(اخلاقى، سیاسى) ...

حکمت 216قدرت و تجاوز کارى(اخلاقى، سیاسى)


و درود خدا بر او ، فرمود : کسى که به نوایى رسید تجاوز کار شد.

حکمت 215اختلاف، آفت اندیشه(اخلاقى، سیاسى) ...

حکمت 215اختلاف، آفت اندیشه(اخلاقى، سیاسى)


و درود خدا بر او ، فرمود : اختلاف نابود کنندة اندیشه است.

حکمت 214نرمخویى و کامیابى(اخلاقى، علمى) ...

حکمت 214نرمخویى و کامیابى(اخلاقى، علمى)


و درود خدا بر او ، فرمود : کسى که درخت شخصیت او نرم و بى عیب باشد، شاخ و برگش فراوان است.


حکمت 213تحمل مشکلات و خشنودى (اخلاقى، تربیتى) ...

حکمت 213تحمل مشکلات و خشنودى (اخلاقى، تربیتى)


و درود خدا بر او، فرمود : چشم را از سختیِ خوار و خاشاک و رنج ها فروبند تا همواره خشنود باشی.


حکمت 212خود پسندى آفت عقل (اخلاقى) ...

حکمت 212خود پسندى آفت عقل (اخلاقى)


و درود خدا بر او، فرمود : خود پسندى یکى از حسودان عقل است.

حکمت 211ارزش هاى اخلاقى (اخلاقى،اجتماعى،اقتصادى ...

حکمت 211ارزش هاى اخلاقى (اخلاقى،اجتماعى،اقتصادى


و درود خدا بر او ، فرمود: بخشندگى ، نگاهدارندة آبروست ، و شکیبایى با مصیبت هاى شب و روز و آن کس که با رأى خود احساس بى نیازى کند به کام خطرها افتد ، شکیبایى با مصیبت هاى شب و روز پیکار کند ، و بى تابی، زمان را در نابودى انسان یارى دهد ، و برترین بى نیازى ترک آروزهاست، و چه بسا عقل که اسیر فرمانروایى هوس است؛ حفظ و به کار گیرى تجربه رمز پیروزى است، و دوستى نوعى خویشاوندى به دست آمده است ، و به آن کس که به ستوده آمده و توان تحمل ندارد اعتماد نکن.

حکمت 210الگوهاى پرهیزکارى(اخلاقى، تربیتى) ...

حکمت 210الگوهاى پرهیزکارى(اخلاقى، تربیتى)


و درود خدا بر او ، فرمود : از خدا بترسید ، ترسیدن انسان وارسته اى که دامن به کمر زده و خود را آماده کرده ، و در بهره بردن از فرصت ها کوشیده ، و هراسان در اطاعت خدا تلاش کرده ، و در دنیاى زودگذر ، و پایان زندگى و عاقبت کار، به درستى اندیشیده است!.

حکمت 209خبر از ظهور حضرت مهدى (عج) (اعتقادى، سیاسى) ...

حکمت 209خبر از ظهور حضرت مهدى (عج) (اعتقادى، سیاسى)


و درود خدا بر او ، فرمود : دنیا پس از سرکشی، به ما روى مى کند ، چونان شتر مادة بدخو که به بچه خود مهربان گردد.(سپس این آیه را خواند)

"و اراده کردیم که بر مستضعفین زمین، منّت گذارده آنان را امامان و وارثان حکومت ها گردانیم".


حکمت 208مراحل خودسازی (اخلاقى، تربیتى) ...

حکمت 208مراحل خودسازی (اخلاقى، تربیتى)


و درود خدا بر او ، فرمود : کسى که از خود حساب کشد ، سودى مى برد، و آن که از خود غفلت کند زیان مى بیند ، و کسى که از خدا بترسد ایمن باشد، و کسى که عبرت آموزد اگاهى یابد، و آن که آگاهى یابد مى فهمد ، و آن که بفهمد دانش آموخته است!.


حکمت 207ارزش همانند شدن با خوبان(اخلاقى، اجتماعى) ...

حکمت 207ارزش همانند شدن با خوبان(اخلاقى، اجتماعى)


و درود خدا بر او ، فرمود : اگر بردبار نیستی، خود را به بردبارى بنماى ، زیرا اندک است که خود را همانند مردمى کند و از جملة آنان به حساب نیاید.


حکمت 206ره آورد حلم و بردبارى(اخلاقى، اجتماعى) ...

حکمت 206ره آورد حلم و بردبارى(اخلاقى، اجتماعى)


و درود خدا بر او ، فرمود : نخستین پاداش بردبار از بردبارى اش آن که مردم در برابر نادان ، پشتیبان او خواهند بود.


حکمت 205گنجایش نا محدود ظرف علم(علمى) ...

حکمت 205گنجایش نا محدود ظرف علم(علمى)


و درود خدا بر او ، فرمود : هر ظرفى با ریختن چیزى در آن پر مى شود جز ظرف دانش که هر چه در آن جاى دهى ، وسعتش بیشتر مى شود.

حکمت 204بى توجهى به سپاسگذارى مردم(اخلاقى، اجتماعى) ...

حکمت 204بى توجهى به سپاسگذارى مردم(اخلاقى، اجتماعى)


و درود خدا بر او ، فرمود : ناسپاسى مردم تو را از کار نیکو باز ندارد، زیرا هستند کسانى ، بى آن که از تو سودى برند تو را مى ستایند، چه بسا ستایش اندک آنان براى تو ، سودمندتر از ناسپاسى ناسپاسان باشد (و خداوند نیکوکاران را دوست دارد).

حکمت 203یاد مرگ و پرهیز کارى (اخلاقى) ...

حکمت 203یاد مرگ و پرهیز کارى (اخلاقى)


و درود خدا بر او ، فرمود : اى مردم ! از خدایى بترسید که اگر سخنى گویید مى شنود ، و اگر پنهان دارید مى داند، و براى مرگى آماده باشید که اگر از آن فرار کنید شما را مى یابد، و اگر بر جاى خود بمانید شما را مى گیرد ، و اگر فراموشش کنید شما را از یاد نبرد.


حکمت 202واقع نگرى در مسائل سیاسى(سیاسى) ...

حکمت 202واقع نگرى در مسائل سیاسى(سیاسى)


و درود خدا بر او ، فرمود : (طلحه و زبیر خدمت امام آمدند و گفتند با تو بیعت کردیم که ما در حکومت شریک تو باشیم ، فرمود)

نه هرگز! بلکه شما در نیرو بخشیدن ، و یارى خواستن شرکت دارید، و دو یاورید به هنگام ناتوانى و درماندگى در سختى ها.


فایده های نماز زیاده ، اونایی که دوست دارن بخوووونند تا آخرش . . .

چراغ و روشنی دل مؤمن:
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:
«برای هر چیزی چراغی است و چراغ قلب مومن نمازهای پنجگانه است.»

زینت اسلام:
همچنین آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:
براستی برای هر چیزی زینتی است و زینت اسلام نماز های پنجگانه می باشد.
 ستون مؤمن:
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
برای هر چیزی یایه و ستونی است و ستون مؤمن نماز است .
 پشتوانه عظیم در حل مشکلات:
خداوند سبحان در برابر مشکلاتی که دشمنان اسلام و مشکرین از راههای مختلف برای رسول اکرم صلی الله و علیه و آله وسلم بخاطر ابلاغ رسالت ایجاد می کردند به مؤمنان می فرماید:
ای کسانیکه ایمان آورده اید. (در برابر مشکلات و حوادث) از صبر (روزه) و نماز کمک بگیرید زیرا خداوند سبحان با صابران است.

از این آیه شریفه و روایات دیگر استفاده می شود که: استقامت و نماز انسان را در حل مشکلات پیروز و در برابر حوادث مقاوم می کند, زیرا نماز ارتباط انسان با قدرت مطلق و خالق هستی برقرار می کند, و کسی هم با چنین قدرتی ارتباط داشته باشد دیگر ترس, ناامیدی و خستگی برایش معنا ندارد.

امام صادق علیه السلام فرمود:
هنگامی که مشکل مهمی برای علی علیه السلام پیش می آمد به نماز برمی خاست, سپس این این آیه را تلاوت می فرمود: «واستعینوا بالصبر والصلوة».

حضرت علی علیه السلام فرمود:
یاد خداوند سبحان موجب پذیرش پند, و ایمنی از سختی است, و میوه اش پشتیبان یافتن است.

حضرت علی علیه السلام فرمود:
یادکننده خداوند سبحان همنشین خدا است.

و همچنین آن حضرت علیه السلام می فرماید:
یاد خدا و (نماز) با دوست (خداوند) همنشین بودن است.

وسیله تقویت روح:
حضرت علی علیه السلام فرمود:
همواره به یاد خداوند بودن غذای جان ها و کلید پارسایی و شایستگی است. 

 سبب زدودن غفلت:
من الله هستم, معبودی جز من نیست مرا پرستش کن, و نماز را برای من به پادار.
 «سوره مبارکه طه: آیه 14»

خداوند سبحان در قرآن کریمش می فرماید:
به طور مسلم گروه بسیاری از جن و انس را برای دوزخ آفریدیم, و آنها قلبهایی دارند که با آن درک و اندیشه نمی کنند, چشم های روشن و حقیقت بین دارند, اما با آنها چهره حقایق را نمی نگرند و همچون (نابینایان از کنار آنها می گذرند). و با داشتن گوش سالم, سخنان حق را نمی شنوند, آنها همچون چهارپایان بلکه گمراه تر , اینان همان غافلان و بی خبرانند.
 «سوره مبارکه اعراف: آیه 179»

امام صادق علیه السلام فرمود:
خداوند سبحان نماز را بر آنان واجب نموده تا در هر روز پنج مرتبه به یاد او باشند, و حق تعالی را به اسمش بخوانند, و بوسیله نماز و ذکر خدا او را عبادت کنند, تا اینکه از پروردگار غافل نشوند و او را فراموش نکنند, و نام و یاد او کهنه و از بین نرود.

حضرت علی علیه السلام فرمود:
غفلت و بی خبری از یاد خداوند سبحان, انسلان را مغرور و به نابودی نزدیک می سازد.

سدی در برابر گناهان:
خداوند بزرگ می فرماید:
آنچه را از کتاب آسمانی (قرآن) به تو وحی شده تلاوت کن, و نماز را به پادار, که نماز (انسان را) از زشتی ها و منکرات باز می دارد. و ذکر خدا از آن (نهی از فحشا و منکر) هم بالاتر است. و خداوند می داند شما چه کارهایی انجام می دهید. «سوره مبارکه عنکبوت: آیه 45»

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
انسان مژمن تا هنگامیکه نمازهای پنجگانه اش را سر وقت می خواند شیطان از او می ترسد, (و نمی تواند او را وسوسه کند) اما زمانیکه نمازش را ضایع نمود, (و اول وقت نخواند) بر او جرات پیدا می کند و او را در گناهان بزرگ وارد می کند.

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:
کسی که نمازش او را از فحشاء و کارهای زشت منع نکند, جز دوری از خداوند سبحان چیزی دیگری نصیبش نمی شود.

امام رضا علیه السلام فرمود:
نماز در هر شبانه روز واجب شد تا اینکه انسان (عبد) مدیر و خالقش را فراموش نکند (تا در اثر فراموش) سرگردان شود, و بعد ظغیان و ظلم کند. و نیز نماز واجب شد تا بشر مطیع خداوند باشد. و ایستادن در برابر حق تعالی باعث جلوگیری از گناهان می شود, و سپر و مانع انواع فساد می گردد.

 باعث پاک کردن آلودگی ها:
قرآن کریم می فرماید:
نماز را در دو طرف روز و اوائل شب به پادار, چرا که حسنات سیئات را از میان می برند و این تذکر و یادآوری است برای آنها که توجه دارند.
«سوره هود: آیه114, مثل این آیه مبارکه, سوره عنکبوت: آیه7, سوره مائده: آیه12, و سوره انفال: آیات 3و4»

چنانکه حضرت علی علیه السلام فرمود:
از حبیب خودم رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که فرمود:
امیدبخش ترین آیه قرآن این آیه است: «و اقم الصلوة طرفی و زلفا من اللیل, ان الحسنات یذهبن السیئات, ذلک ذکری للذاکرین»

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
مثل نمازهای پنجگانه مثل جوی آبی است که جلوی منزی یکی از شما جاری است, که شما بدن خود را بوسیله آن در هر روز پنج نوبت می شوئید. همانطوری که در اثر پنج نوبت شستن بدن شما از آلودگی پاک می شود, همچنین نمازهای پنجگانه در صورتی که همیشه (با حضور قلب) خوانده شود آلودگی های روح را که همان گناهان باشد می شوید و دیگر گناهی باقی نمی گذارد.

 وسیله ای برای زدودن غرور:
حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمود:
خدای بزرگ ایمان را برای پاک شدن شما از شرک و نماز را برای زدودن کبر و غرور از شما قرار داده است.

امام صادق علیه السلام فرمود:
خداوند تبارک و تعالی فرمود: براستی که من نماز را از کسی که در برابر عظمتم فروتنی کند قبول می کنم.

حضرت علی علیه السلام درباره یکی از خواص نماز و زکات می فرماید:
نماز کبر و غرور را از بین می برد.

 قلعه ای محکم در برابر حملات شیطان:
حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف فرمود:
هیچ چیز بهتر از نماز واقعی, دماغ شیطان را به خاک مذلت نمی مالد. پس نماز را بخوان و دماغ شیطان را به خاک بمال.

رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:
نماز واقعی, باعث ناراحتی شیطان است.

حضرت علی علیه السلام فرمود:
نماز سد (محکمی) در برابر حملات شیطان می باشد.

حضرت علی علیه السلام فرمود:
نماز (واقعی و با حضور قلب) قلعه محکم خداوند و دور کننده شیطان است.

 باعث از بین رفتن غم و غصه:
امام صادق علیه السلام فرمود:

وقتی غمی از غمهای دنیا بر یکی از شما وارد شد وضو بگیرید, سپس داخل مسجد شودو دو رکعت نماز بخواند, مگر جزی این است که خداوند بزرگ می فرماید: به کمک صبر (روزه) و نماز از خداوند سبحان یاری بجوئید.

13) سلامتی بدن در نماز:
حضرت علی علیه السلام می فرماید:
نماز شب بدن را سالم می کند. 
«ذکر الله طارد الادواءوالبؤس.
یاد خداوند و (نماز) دور کننده دردها و گرفتاری ها است.

امام سجاد علیه السلام می فرماید:

(خدایا) شادی و راحتی من در مناجات با توست, دواء بیماریم و شفاأء قلب سوزانم نزد توست.
حضرت علی علیه السلام فرمود:
آتش اندوه و غم , بدن انسان را مانند فلز مذاب, آب می کند.
اثر غم و غصه انسان نیرومند را ناتوان می کند و در جوانی او را نیمه پیر می سازد.

14) باعث آرامش روح و روان:
قرآن کریم می فرماید:

(آنانکه بسوی خداوند بازگشته اند) کسانی هستند که ایمان آورده اند و دلهایشان به ذکر خداوند بزرگ مطمئن و آرام است آگاه باشید با یاد خدا دل ها آرامش می یابد.

رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:
نماز باعث آرامش بدن می شود.

حضرت علی علیه السلام فرمود:
یاد خداوند سبب هدایت فکر, و زنده شدن روان و پاکی دل می گردد. 

موفق باشید ... 

اگه دوست دارین نماز صبح بیدار شین یا فرشتگان بیدارتون کنند ...

 وضو گرفتن در موقع خواب اگرچه بهتر است انسان همیشه با وضو باشد همانطوری که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:«کسی که در حال وضو بمیرد پاداش شهید را دارد.»


  در شب سعی کند با شکم پر نخوابد و لازمه این کار این است که کمتر بخورد و به محض خوردن نخوابد زیرا شکم پر مورد بغض و نفرت حق تعالی است. و انسان را از او دور و به شیطان نزدیک می کند.


 چنانکه امام باقر علیه السلام فرمود:

هیچ چیزی مبغوض تر از شکم پر نزد خداوند سبحان نیست.

 

در وقت خواب ذکر خداوند بزرگ را بگوید.


 سعی کند شب, مخصوصا مثل شبهای تابستان که کوتاه است زودتر بخوابد و یا در روز کمی استراحت نماید تا در شب بتواند راحت تر برای نماز برخیزد.


 بهتر است رو به قبله بخوابد و به صورت روی زمین نخوابد چنانکه امام صادق علیه السلام فرمود:

کسی را که دیدی به صورت روی زمین خوابیده بیدارش کنید.


 سعی کند گناه و معصیت نکند زیرا گناه کردن و با افراد گناهکار نشست و برخاست نمودن انسان را از امر خیر از جمله نماز شب محروم می سازد.


رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:

کسی که تمام شب را بخوابد و برای (نماز شب برنخیزد) علتش آن است که در روز گناه بزرگی مرتکب شده و خداوند بزرگ به خاطر آن گناه او را عقاب می کند و عقابش به این است که او را (بوسیله محروم کردن از فیض نماز شب) از درگاهش دور میکند. و همچنین از دوست شدن با انسانهای عابد که از دوستان حق تعالی می باشند محروم می سازد. 


مردی حضور حضرت علی علیه السلام مشرف شد و گفت:


ای امیرالمومنین چرا من از فیض نماز شب محروم می شوم؟ آن حضرت علیه السام فرمود: تو مردی هستی که گناهانت تو را در بند و (زنجیر) کشیده اند.


امام صادق علیه السلام فرمود:

کسی که گناه را مرتکب شود از نماز شب محروم می شود و بدرستیکه عمل بد و گناه اثرش سریع تر در گناه از چاقوی در گوشت می باشد.


  بهتر است روی معانی و آثار و فوائد نماز مطالعه و تفکر کند و به قلبش بفهماند که اصل, نماز و امور معنوی است و امور دنیوی اگرچه از نعمتهای خداوند کریم است ولی او این نعم را به بشر مخصوصا مومنان داده تا با استفاده معمولی به سوی او تقرب جویند.


همه اینها بالاتر آن است که انسان واقعا عاشق نماز باشد و آن را از ته دل دوست بدارد بطوریکه قبل از اذان منتظر ارتباط با معشوق حقیقی باشد و به محض شنیدن اذان دیگر طاقت و حوصله هیچ کاری دا نداشته باشد. چنین شخصی وقتی می خوابد با مراعات نکات قبل قطعا هر ساعت و هر دقیقه ای از شب اراده کند فرشتگان الهی او را بیدار می کنند.


امام صادق علیه السلام فرمود:

هیچ بنده ای نیست که آیه آخر سوره مبارکه کهف را در وقت خواب (با دقت و تدبر) بخواند, مگر اینکه هر لحظه ای که اراده کرد فرشتگان الهی او را بیدار می کنند.


موفق باشید ... 

نماز شب خواندن توفیق می خواد ، اونایی که ندارن ، برن دنبال علتش . . .

گناه

مردی نزد امیرالمومنین علی علیه السلام آمد و عرض کرد: من از نماز شب محروم شدم. حضرت علی علیه السلام فرمود: « تو کسی هستی که گناهانت تو را به بند کشیده است.» 

دروغ

 امام صادق علیه السلام فرمودند:  «انسان گاهی دروغ می گوید و سبب محرومیتش از نماز شب می شود. هنگامی که از نماز شب محروم شد از روزی (مواهب مادی و معنوی) نیز محروم می شود.»

 پرخوری

 امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «هر کس پرخوری کند از نماز شب محروم می شود و هر کس تمام شب را بخوابد ، نورانیت و برافروختگی چهره را از دست می دهد و هر کس با فاسقان و بدان دوستی و رفاقت کند از بلاهای دنیا در امان نمی مانئ.


موفق باشید ...