رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

نماز شب به کسی که به خدا و پیامبر و فرشتگانش و روز قیامت ایمان داره ، آرامش خاص می ده . . .

 1- رسول خدا  صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:  « ما زال جبرئیل یوصینی بقیام الیل حتی ظننت ان خیار امتی لن یناموا من الیل الا قلیلا»


« همیشه جبرئیل مرا  توصیه و سفارش به قیام شب و نماز در آن می نمود آن قدر در این باره سفارش می کرد که گمان کردم خوبان امتم شب را نمی خوابند مگر اندکی»

  2- رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم سه بار به صورت تأکید به حضرت علی علیه السلام سفارش به نماز شب نمودند: « یا علی .... و علیک بصلاه الیل و علیک بصلاه الیل و علیک بصلاه الیل ؛ یا علی بر تو باد به خواندن نماز شب» 


 3- امام صادق علیه السلام می فرماید: «شرف المومن صلاته بالیل» شرف مومن به نماز شب اوست. 


 4- امام صادق علیه السلام می فرماید: بر شما باد به خواندن نماز شب زیرا این، عمل سنت پیامبر شما و سیره صالحان است. 


 5-  در حدیثی از امیرالمومنین علی علیه السلام نقل شده است: از روزی که شنیدم پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: نماز شب نور است. هیچ گاه ان را ترک نکردم.


ابن کواء  به ان حضرت گفت:  حتی در لیلة الهریر (شب عملیات جنگ صفین)؟


امام علیه السلام فرمود: حتی در آن شب.


 6-  رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:


«بهترین شما صاحبان عقل ها هستند عرض کردند: صاحبان عقل ها چه کسانی هستند؟ فرمودک عبادت کنندگان در شب آنگاه که مردم در خوابند.»


  7-  از امیرالمومنین علی علیه السلام نقل شده است:


«هر کس  یک دهم شب را به نماز به سر برد در حالی که نیتش فقط خدا و طلب اجر الهی باشد، پروردگار به فرشتگان می فرماید: به عدد آنچه روییده می شود از برگ و دانه ها   و درختان در این شب، و به شماره تمام نی ها و شاخه های تازه، اجر و ثواب برای وی بنویسید.


و هر کس یک نهم شب را به عبادت و نماز شب مشغول باشد، خداوند استجابت 10 دعا را به او عطا می فرماید: و در قیامت نامه اعمالش را به دست راست وی خواهد داد.


و هر کس یک هشتم شب را به نماز مشغول باشد خداوند پاداش  یک شهید شکیبای با اخلاص به او عطا می کند و شفاعت او ر ا درباره  اهل خانه اش می پذیرد.


هر فرد که یک هفتم شب را نماز بخواند با چهره ای نورانی چون ماه شب چهارده از قبر خود خارج می شود تا از صراط با جماعتی که در امانند عبور کند.


و هر کس که یک ششم شب را نماز بخواند در زمره توبه کاران و بازگشت کنندگان به سوی خدا نوشته می شود، و گناهان قدیم و جدیدش آمرزیده می گردد.


و هر کس یک پنجم شب را نماز بخواند در بهشت از ندیمان ابراهیم خلیل خواهد بود.


و هر کس یک چهرام شب را به نماز بایستد در صف اول رستگاران خواهد بود تا از صراط  همچون تند بادی  بگذرد و بی مناقشه در حساب  داخل بهشت گردد.


و هر کس یک سوم از شب را نماز بخواند هیچ فرشته ای را ملاقات نمی کند مگر آنکه به مقام و منزلت او در نزد پروردگار غبطه و حسرت می برد و به او پیشنهاد  می شود که از هر کدام از درهای هشتگانه بهشت که می خواهی وارد شو.


و اگر کسی  نیمی از شب را  نماز بخواند اگر هفتاد هزار برابر زمین پر از طلا باشد برابری با اجر او نمی کند و از برابری او در مقابل این عمل بیشتر از هفتاد غلامی  که از اولاد اسماعیل باشند و آزاد کند پاداش است.


و هر کس دو سوم شب را نماز بخواند از برای او به شماره شنهای بیابان حسنات است که کمترین حسنه اش سنگین تر از ده برابر کوه احد خواهد بود.


 و هر کس یک شب تمام به عبادت به سر برد در حالی که قرآن شریف را تلاوت کند و همه شب را به رکوع و سجود و ذکر خدا باشد به قدری به او اجر داده می شود که کمترین  مقدارش ان است که گناهانش بریزد و پاک شود مانند روزی که از مادر متولد شده و به شماره تمام حسنات و درجات برای او پاداش است و مشعلی  از نور در قبر او زنند، و تیرگیگناه و حسد را از قلب او برطرف سازند و او را از عذاب قبر ایمن گردانند و بیزاری و برات آزادی از جهنم را به او عطا کنند و در زمره آن کسانی که از عذاب الهی در امانند محشور می شود و پروردگار به فرشتگان می فرماید:


ای فرشتگان من! نظر کنید به بنده من، شبی را به عبادت به جهت طلب خشنودی من به سر برد او  را داخل در فردوس کنید و از برای او در آنجا هزار شهر است و در آن شهرها آنچه میل انسانها باشد مهیا و از آنچه  چشم ها لذت می برند موجود است و سعادت هایی که به دل هیچ کس خطور نکرده است . بعلاوه آنچه از احترامات و افزونیها و تقرب و نزدیکی که برایش مهیا نموده ام.


 8-  مردی از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم سوال می کند: آیا در شب ساعتی هست که در آن هر بنده مومنی دعا کند و دعایش مستجاب شود؟


فرمود: بلی.


عرض کردم: فدایت شوم آن چه زمانی است؟


فرمود: میان نصف شب تا ثلث باقیمانده از آن.


عرض کردم: آیا آن شب معینی است از شب ها یا هر شب است؟


فرمود: بلکه هر شب است.


   9- امام حسن عسگری علیه السلام فرمودند:  به درستی که رسیدن به خداوند عز و جل سفری است که جز با مرکب شب، پیمودن راه و نیل به مقصد ممکن نیست.


   10-  رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: برترین نماز بعد از نماز واجب؛  در دل شب نماز خواندن در دل شب (نماز شب) است.


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد