رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

آشنایی با عرفه و عرفات . . .

عرفات، صحرایی است در 21 کیلومتری شهر مکه مکرمه که در جنوب شرقی حجاز واقع شده است.


این صحرا خارج از محدوده حرم بیت الله الحرام به حساب می آید. این صحرا در بیشتر سال غیرمسکونی است ولی همزمان با آغاز مناسک حج ابراهیمی و در روز نهم ماه ذی‌الحجه که روز عرفه است، زائران از منا به صحرای عرفات می‌روند تا مهم‌ترین بخش از مناسک حج را برگزار کنند.


در روایات و منابع تاریخی متعدد و معتبری آمده است که پیش از حضرت ابراهیم (ع) حضرت آدم، همراه با فرشته مقرب جناب جبرائیل، مناسکی الهی را در همین صحرا انجام دادند.


ایشان در روز نهم ذی الحجه وارد همین صحرا می شوند و تا غروب آفتاب مشغول به نیایش و توبه می شوند تا این‌که (طبق اقوالی) همسرشان حوا را پس از نزول از بهشت در همین صحرا می¬بینند و هر دو باهم برای بازگشت به مقام بهشت دعا می کنند.


بعد از آنکه آدم علیه السلام در این مکان به گناهان خود اعتراف کرد و مورد عفو الهی قرار گرفت، نام عرفات بر این سرزمین نهاده شد.


علاوه بر این به استناد روایات، عرفات نامی است که بعد از ماجرای حضرت ابراهیم (ع) روی این سرزمین گذاشته شد. وجه تسمیه آن هم اشاره به این ماجرا دارد که حضرت ابراهیم(ع) در پاسخ به سوال جبرائیل که پرسیدند شناختی؟ فرمودند: عرفتُ... عرفتُ.


در این صحرا کوهی قرار دارد که حجاج از آن بالا می‌روند و دعا می‌خوانند. کوهی که در کتاب‌های تاریخی به نام‌های جبل-الرحمه، قُرَین، اِلال و نابت نامیده شده است.


رسول خدا (ص) در صدر اسلام کلاس های درس خود را در دامنه کوه جبل الرحمه در همین صحرا برگزار می کردند و روایت شده است رسول خدا (ص) خطبه حجه الوداع را در آخرین حج دوران عمر بابرکتشان، بر فراز این کوه ایراد کردند.


در گذشته، مسجد کوچکی با نام مسجد الصَّخَرات نیز پایین کوه بود که آنجا به محل سخنرانی‌های رسول خدا (ص) معروف بوده است. در همین صحرا نیز آخرین سوره از قرآن بر ایشان نازل شد.


از سیدالشهدا (ع) دعایی نقل شده است که ایشان در صحرای عرفات قرائت کرده اند. این، همان دعایی است که امروز علاقمندان از آن بهره می برند و خدای خویش را با آن می خوانند.


حضرت در این دعا و پس از حمد و ستایش خداوند متعال، دلایل شکل گیری حکومت اسلامی، لزوم مبارزه با کفر و طاغوت، ضرورت قیام علیه ظالم و سرکوب جنایتکاران را توضیح می دهند و با چشم هایی پر از اشک و با حالت تضرع تا غروب آفتاب نعمت های خدا را شکر می کنند و با خداوند منان به راز و نیاز می پردازند.


امام حسین (ع) پیش از واقعه کربلا و قرار گرفتن رو به روی لشکر باطل، در عین دعا و نیایش به تبیین دلایل قیام و ایستادگی خود می پردازند و در کنار آن ولایت پذیری را شکرانه نعمات الهی معرفی می کنند.


عرفه روز قبولی طاعات و عبادات و توبه و شنیده شدن و اجابت دعاست. خداوند در این روز به اصطلاح یک فراخوان عمومی داده است که بندگانش هر حاجتی دارند به خود او بگویند تا اجابت کند.


فراخوانی که شاید با تکیه بر منظومه تبیینی و در عین حال متضرعانه ای که به نام ادعیه و خصوصاً دعای عرفه در اختیار ماست، بنا دارد آمادگی و مقدمات لازم برای قیام اصلی قائم حضرت حجت (عج) را به دل ها و جان های آماده برساند.


موفق باشید . . . 

دعای عرفه . . .

دعای عرفه، عنوان دعایی است منسوب به امام حسین (ع) ، پیشوای شیعیان با حجمی حدود ۳۲۰۰ کلمه که با اختلافاتی جزئی در کتب مختلف نقل شده و مضمونش اعتراف به جایگاه خدا و اقرار به جایگاه انسان در هستی و نیز حمد و سپاس برای نعمت‌های فراوان خداوند بر انسان، یادآوری مشکلات و تب و تاب‌هایی که شخص در عمر خویش از بدو آفرینش تا کنون پشت سر نهاده و کوشش برای جلب رحمت الهی و طلب آرامش و عافیت از وی، همچون مهم‌ترین خواسته انسان است.


گفته شده است حسین بن علی، این دعا را روز عرفه و در صحرای عرفات و کنار همراهانش بیرون خیمه‌ها خوانده است. این دعای نسبتاً طولانی از اعمال مهم شیعیان در روز عرفه است که پس از نماز ظهر و عصر تا غروب خوانده می‌شود.


دعا در شب عرفه، مقبول و مستجاب است

در روایتی نقل شده است در شب عرفه هر دعای خیری که انسان بکند به اجابت می رسد و برای کسی که در شب عرفه اطاعت الهی را بکند و اعمال صالحه انجام دهد، معادل ۱۷۰ سال اطاعت و عبادت است؛ یعنی از نظر پاداش چنین چیزی به او داده می‏ شود.


اعمال صالح، برابر ۱۷۰ سال عبادت است

این روایت، عظمت شب عرفه را می رساند. اولین مساله‏ ای که درباره این شب تاکید شده، دعا کردن است و روایت وجود دارد دعا کنید! دعای خیر کنید! و بدانید این دعاها به اجابت می رسد. مقید باشید امشب، مشغول غیر عبادت نباشید! کاری کنید که اشتغالات کنار برود تا بتوانید به سوی عبادات و صالحات بروید!


فضیلت و تاثیرات عظیم دعای عرفه

وقتی چنین معادله‏ ای هست که عبادت امشب مانند عبادت ۱۷۰ ساله است، خیلی انسان باید مراقبت بوده و جدیت داشته باشد. این خیلی قابل توجه است، چون این شب یکی از بزرگ‌ترین فرصت هایی است که ما داریم.


اثر دعا برای دیگران و پشت سر آنها

درباره دعا کردن هم باید گفت در روایتی از امام باقر (ع) آمده است حضرت فرمودند سریع‌ترین دعایی که به اجابت می ‏رسد، دعایی است که یک برادر مومن، برای برادر مومن دیگرش می‏ کند و پشت سر او برایش از خدا خیر می‏ خواهد نه در حضورش. یعنی هرکس برای دیگری دعا کند، بسرعت به اجابت می رسد.


موفق و سربلند باشید . . .