رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

سوگواری محرم . . .

آشنایی با این مراسم . . .

ادامه مطلب ...

علت نامگذاری روز تاسوعا...

حادثه ای که در ماه محرم سال 61 هجری در سرزمین کربلا پیش آمد، در همه ایام محرم به امام حسین(ع) و یاران حضرت سخت گذشت. ظلم‌های بسیاری روا شد اما ظلم‌ها و سختی‌ها در روز تاسوعا بیش تر و در عاشورا چندین برابر شد و به اوج خود رسید. 


«تسع» در عربی به معنای نٌه و تاسع و تاسوعا به معنای نهم می باشد.
روز نهم محرّم امام حسین(ع) و یارانش در محاصره نیروهای کوفه بودند. 


این روز روزی بود که آب را روی اهل بیت(ع) و یاران امام بسته بودند. اهل بیت از نظر آب در تنگنا بودند. راه‌ها همه تحت کنترل بود تا کسی به امام نپیوندد. تهدیدهای سپاه «عمر سعد» جدّی‌تر و حالت تهاجمی آنان به سوی خیمه‌ها بیش تر می‌شد. 


عصر این روز ابن سعد طبق دستوری که از «ابن زیاد» دریافت کرده بود، آماده جنگ با امام شد. گروهی از سپاه کوفه به سوی خیمه‌گاه امام تاختند. امام کنار خیمه‌اش نشسته و به شمشیر تکیه داده بود. 


حوادثی که در تاسوعا به وجود آمد، بر امام و یاران او  بسیار سخت گذشت، از این رو همان گونه که روز عاشورا تعطیل است، روز تاسوعا نیز تعطیل می‌باشد. 


امام صادق (ع) فرمود: تاسوعا روزی است که حسین و اصحاب او در کربلا محاصره شدند و سپاه شامیان بر ضدّ آنان گرد آمدند. ابن زیاد و عمر سعد نیز از فراهم آمدن همه سواران خوشحال شدند.  


یکی از دلایل اصلی بزرگداشت تاسوعا در ایران، ابراز ارادت و احترام به شخصیت والای حضرت اباالفضل العباس(ع) به عنوان دومین شخصیت حماسه عاشورا است. گرچه ایشان نیز در روز عاشورا به شهادت رسید.