رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

خواندن قرآن را الویت اول کارهای خود قرار دهیم ...

 کتاب خدا بهترین راهنما برای تدوین جامع‌ترین دستورالعمل بهداشتی در تمام زمینه‌ها محسوب می‌شود. علی علیه‌السلام بارها در کلام خود قرآن را شفا معرفی کند که با مراجعه به نهج‌البلاغه برخی از آن تعابیر را می‌توان یافت. 


ایشان می‌فرماید: از این کتاب، برای بیماری‌های خود شفا بخواهید، در مشکلات، از آن یاری طلبید، چرا که در این کتاب، درمان بزرگ‌ترین دردهاست. (درد جسم و جان، درد کفر و نفاق، درد گمراهی و ضلالت) و نیز در جای دیگر می‌گوید: بر شما باد به کتاب خدا (قرآن)، به درستی که آن ریسمان محکم الهی و نوری روشن و شفایی، سودمند است.


موفق باشید ... 

ریاست طلبان مراقب رفتارشان باشند که خداوند ناظر آنهاست ...

امام حسن عسکری می فرمایند:

 

امام عسکرى علیه السلام :از افشاى اسرار و ریاست طلبى بپرهیز که این دو آدمى را به هلاکت مى کشانند .


موفق باشید ... 

محل عصای حضرت موسی کجاست ...

امام محمد باقر(ع) روایت کرده است  : عصاى موسى(ع) در نزد آدم(ع) بود، بعد از آن به شعیب منتقل شد، پس به موسى بن عمران رسید. و به درستى که آن عصا نزد ما است، و من در این نزدیکى آن را دیدم، به مرتبه‏ اى سبز و تازه بود.که گویا الحال از درخت خود جدا شده بود. و به درستى که این عصا، سخن مى‏ گوید چون مأمور شود به سخن گفتن، و براى قائم ما مهیّا و آماده شده، و قائم ما به آن عصا مى ‏کند آنچه موسى به آن مى ‏کرد. و به درستى که این عصا، به ترس مى ‏افکند هر که آن را ببیند و فرو مى‏ برد آنچه دشمنان ما تزویر مى‏ کنند و به دروغ آن را به خلق مى‏ نمایند، و مى ‏کند آنچه را که به آن مأمور شود.


به درستى که این عصا، که در آنجا که شروع کرد که فرو برد آنچه را که به دروغ به مردم مى ‏نمودند، و همان را باز مى کرد و آن را دو شعبه (یعنى: دو طرف) بود: بالا و پایین. و یکى از دو شعبه، در زمین و دیگرى در سقف بود، و میانه لب بالا و پایین آن چهل ذراع بود. و به زبان خویش، آنچه را که به تزویر و حیله ساخته بودند، فرو مى ‏برد .


 امام جعفر صادق(ع) روایت کرده است که گفت: شنیدم از آن حضرت که مى‏ فرمود: الواح موسى(ع)، در نزد ما است، و عصاى موسى در نزد ما است، و ماییم وارث‏هاى پیغمبران .


موفق باشید ... 

نمازگزاران مسواک زدن را فراموش نکنند ...

حضرت محمد (ص) در این باره فرموده اند: بر شما باد مسواک کردن؛ چه کار خوبی است مسواک زدن، چرا که لثه را محکم می کند، بوی ناخوشایند دهان را از بین می برد، معده را بهبود (اصلاح) می بخشد، به درجات بهشتی می افزاید و شیطان را به خشم می آورد .

همچنین از امام صادق (ع) نقل شده است که ایشان فرموده اند: دو رکعت نماز خواندن با دهان مسواک زده، بهتر است از هفتاد رکعت نماز بدون مسواک و حضرت در ادامه فرمودند: پیامبر (ص) می فرمود: اگر بر امت من دشوار نبود و آن ها را به زحمت نمی انداخت، هر آینه به آن ها فرمان می دادم که برای هر نماز مسواک بزنند.

عبدالله بن سنان از امام صادق (ع) نقل می کند که آن حضرت فرمودند: مسواک زدن، دوازده خاصیت و ویژگی دارد: سنت پیامبر (ص) است، پاک کننده دهان و روشن کننده چشم است، خداوند را راضی می کند، دندان ها را سفید می کند، از فاسد شدن دندان جلوگیری می کند و جرم آن را از بین می برد، لثه را محکم می کند، میل به غذا را افزایش می دهد، بلغم را از بین می برد، حافظه را افزایش می دهد، کارهای نیک را دوبرابر می کند و فرشتگان از آن خوشحال می شوند. 

موفق باشید ... 

قیامت را از یاد نبریم ، واقعه ای است انکار نشدنی ...

تمام چشم ها در قیامت گریان است مگر سه چشم: چشمی که از ترس خدا بگرید و چشمی که از گناه بسته شود و چشمی که در راه خدا بیدار بماند. 

در صحیح بخاری می خوانیم که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: جلوی راه مردم ننشینید. مردم گفتند: ناچاریم از نشستن.

فرمودند:پس حق آنان را ادا کنید. پرسیدند: حق آن چیست ، فرمودند: ترک چشم چرانی و مردم آزاری، جواب دادن به سلام دیگران، امر به معروف و نهی از منکر.

حضرت عیسی (ع) فرمودند: از نگاه به نامحرم بپرهیزید که بذر شهوت را در دل می نشاند و همین برای دچار شدن انسان به فتنه کافی است. 

حضرت علی (ع) فرمودند: چشم، دل را به دنبال خود می کشد. لاب شیطان و چشم پوشی بهترین راه دوری از شهوات است. 

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: نگاه بد تیری از تیرهای مسموم شیطان است که هر کس از ترس خدا چشم خود را فرو بندد خداوند به او ایمانی می دهد که از درون شیرینی و مزه آن را احساس می کند.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر کس چشم خود را از حرام پر کند در قیامت چشم او از آتش پر خواهد شد مگر اینکه توبه کند.

امام صادق (ع) درباره نگاه مجاز به زن نامحرم فرمودند:یعنی نگاه به صورت و کف دست ها و روی پاها جایز است (لکن بدون شهوت) 

موفق باشید ... 

به هوش باشیم ...

جهان غرب و صهیونیسم جهانی درصدد هستند تا به طرق مختلف، نام مبارک حضرت محمد(ص) را از جای‌جای جهان حذف کنند...

ادامه مطلب ...

سوره ی الرحمن را روز و شب تلاوت کنید ...

امام جعفر صادق علیه‌السلام فرمودند: مداومت بر تلاوت سوره الرحمن را ترک مکنید، زیرا این سوره در دلهاى مردم منافق و دو رو قرار نمى‌گیرد، و پروردگار توانا در روز قیامت او را به صورت انسانى هر چه زیباتر و خوشبوتر مى‌آورد، تا در جایى که هیچ کس را در پیشگاه الهى آن قرب و نزدیکى نباشد، بایستد.


سپس خداوند متعال به او مى‌فرماید: کیانند آنان که تو را در نماز می‌خواندند و تلاوت تو (در دنیا) کردند؟


عرض مى‌کند: بارالها! فلان و فلان ، پس به امر خداوند رخساره آنها سپید و فروزان مى‌گردد.

و به آنان خطاب می‌فرماید: شفاعت کنید در حق هر که خواهید، و آنها شفاعت مى‌کنند تا اینکه کسى نماند که شفاعتش نمایند، سپس خداوند مى‌فرماید: وارد بهشت شوید و در هر جاى آن که خواستید اقامت کنید.


موفق باشید ...

این نماز گزاران جایگاهشان دوزخ است به جز ...

حضرت محمد (ص) پیروان خود را به چهار گروه و نوع تقسیم نموده اند به نحوی که ایشان فرموده اند:

پیروان من چهار صنف و نوع هستند: 


نوعی دیگر که گاهی نماز می خوانند و گاهی نمی خوانند، «غی» جایگاه آنان است و «غی» نام طبقه زیرین از طبقات دوزخ است.


گروهی از امتم اصلاً و ابدا نماز نمی خوانند، پس «سَقَر» جایگاه آنان است و «سقر» نام طبقه ای (دردناک و زجرآور) دوزخ است. به نحوی که خداوند متعال می فرماید از گنهکاران می پرسند: چه چیز شما را به دوزخ فرستاد؟


پس در پاسخ می گویند: ما از نمازگزاران نبودیم و به فقرا طعام نمی دادیم، ما پیوسته با اهل باطل همنشین و هم صدا می شدیم، و همیشه روز قیامت را انکار می کردیم، تا زمانی که مرگ ما فرا رسید. لذا شفاعت هیچ یک از شفاعت کنندگان به حال آن ها سودی ندارد و باید در عذاب الهی برای همیشه بمانند.



گروهی (از امت و پیروانم) همیشه نماز می خوانند و آن را ترک نمی کنند و آنان در نمازشان خاضع و خاشع هستند، و از این رو خداوند متعال می فرمایند: همانا اهل ایمان و مومنان به پیروزی و رستگاری رسیدند؛ آنان که در نماز خاشع و خاضع می باشند.


موفق باشید ... 

برتری اعمل نیک بر هر عمل دیگری ...

حضرت علی (ع) آمده است: همانا هر مسلمانی دارای سه همراه است: مال او که تا هنگام مرگ با اوست، فرزندان و بستگان او که تا کنار قبر می آیند، اعمال او که در زندگی و مرگ پیوسته همراه او می باشند.   ادامه مطلب ...

زیارت اهل قبور مخصوصا پدر و مادر ..

مقام پدر و و مادر در نزد خداوند از جایگاه والایی برخوردار است به همین خاطر ...   ادامه مطلب ...

چه گکسانی دوزخیان هستند ...

در این باره حضرت محمد (ص) می فرمایند: هر کس یک شبانه روز بیمار گردد و نزد عیادت کنندگان شکوه نکند، خداوند متعال او را در روز قیامت با خلیل خویش، حضرت ابراهیم (ع) محشور می گرداند تا به مانند برقی پُر درخشش از پل صراط عبور نماید.   ادامه مطلب ...

عاقبت بد دوزخیان ... ویژه بدهکاران و کسانی که قرض خود را ادا نمی کنند ...

حضرت محمد (ص) درباره ی بدهکارانی که به پس دادن قرض خود نمی اندیشند، می فرمایند: چهار گروه هستند که دوزخیان از بوی بدشان همواره در آزارند و آب گرم می آشامند و فریادشان به گفتن واویلا بلند است که یکی از آن چهار گروه کسی است که مرده است و حق الناس (وام و قرض) از مردم بر عهده اش بوده و آن را پرداخت نکرده است .


همچنین این بزرگوار فرموده اند:هیچ دردی به درد و عذاب چشم نمی رسد، و هیچ غصه ای به غصه ی بدهکاری نمی رسد، و در پی آن پیامبر (ص) بدهکاری را ریسمان و طناب خداوند متعال در زمین معرفی نمودند که اگر خداوند بخواهد بنده ای را ذلیل نماید، آن را به گردن او می اندازد. 


 امام باقر (ع) فرموده اند:نخستین قطره ی خونی که از شهید ریخته می شود، کفاره گناهانش می گردد، مگر بدهی او که، کفاره اش ادای آن است .


از ائمه اطهار (ع) نقل شده است که فرموده اند: روز قیامت بدهکار در حال وحشت از غم و غصه شکایت می کند. پس او را می آورند و اگر اعمال نیکو داشته باشد، آن ها را برای طلبکارش منظور می کنند و اگر اعمال نیک نداشته باشد، گناهان و زشتکاری های طلبکار را برای فرد بدهکار حساب می کنند.


پس اگر بدهی دارید به فکر پرداخت کردنش باشید که مرگ خبر نمی کنه و اگر بیاد راه بازگشتی ندارین ، برای یک لحظه تصور کنین ... 



موفق باشید ... 


گذر از پل صراط و رفع نیاز بیمار ...

در این باب حضرت محمد (ص) فرموده اند: هر کس یک شبانه روز بیماری را پرستاری کند، خداوند او را در روز رستاخیز به همراه ابراهیم خلیل برمی انگیزد و به مانند بَرقی درخشان از پل صراط عبور می نماید، همچنین حضرت علی (ع) در این باره می فرمایند: هر کس در برآوردن نیاز بیماری بکوشد، خواه آن را برآورد و خواه برنیاورد، از تمام گناهان خویش پاک می شود؛ همانند روزی که از مادر زاییده شده است.

علاوه بر این پیامبر (ص) در روایتی دیگر میزان اجر و ثواب یاری رساندن به فرد بیمار را چنین بیان می دارند:هر کس غذایی را که بیمار هوس کرده برای او فراهم نماید و به او برساند، خداوند از میوه های بهشتی (به ازای کارش) قسمت و روزی او می گرداند، که این روایات خود بیانگر اهمیت و جایگاه ویژه و منحصر به فرد مراقبت و نگهداری از بیماران در مبین اسلام می باشد.

موفق باشید ... 

اگر جزء این افراد باشید دعاتون مستجاب نمی شه ...

امام صادق (ع) می فرمایند: چهار گروه هستند که در طول زندگی دعا و خواهش آنان پذیرفته نمی شوند و آن ها عبارتند از:
مردی که در خانه اش بنشیند و بگوید: خدایا؛ به من روزی بده! پس به او گفته می شود: آیا به تو دستور ندادم که باید روزی بطلبی و حرکت کنی؟ (تا بدان برسی)؛

2-مردی که زنش را که (ناسازگار است و به حرف او گوش نمی دهد) نفرین نماید، به او گفته می شود: آیا کار او را به تو واگذار نکرده ام؟ (طلاق در دست تو نیست؟ پس دعای این مرد نیز مستجاب نمی گردد)؛

3- مردی که مال و ثروتی داشته و آن را با ولخرجی از دست خود خارج کند و بعد بگوید: خداوندا؛ روزیم دِه، پس به او گفته می شود: آیا به تو دستور ندادم که میان رو باش و به تو دستور ندادم که کارهایت را اصلاح کن؟ (پس دعای او نیز مستجاب نمی گردد)؛

4-و مردی که مال و ثروت و پولی داشته باشد و آن را بدون شاهد قرض دهد (و بعد قرض او را پس ندهند، و بگوید: خداوندا؛ کمکم کن)، پس به او گفته می شود: آیا به تو دستور ندادم که در هنگام قرض دادن شاهدی انتخاب کن؟ (پس دعای او نیز مستجاب و قبول نمی شود) .

موفق باشید ...