رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

شایعه پراکنی و سوءاستفاده از دیگران...

پیامر اکرم در توصیه خود به ابوذر غفاری می فرمایند:   

ای ابوذر برای دروغگو بودن فرد همین بس که هرچه را می شنود بازگو نماید.   

یعنی حتی در جایی که شنیده های او عین واقع باشد اما او بدون تحقیق و بررسی به بازگویی آنها بپردازد دروغگو محسوب می شود.با توجه به این سخن پیامبر می توان شایعه  پراکنی را از مصادیق دروغ دانست.سعی کنیم قبل از نقل  یک پبام از صحت آن مطمئن شویم. 

داستانی آموزنده را برایتان می نویسم در رابطه با این موضوع... 

فردی شایعه ای را درباره همسایه اش مدام تکرار می کرد.در عرض چند روز همه محل داستان را فهمیدند.شخصی که داستان درباره او بود آزرده و دلخور شد.بعد فردی که آن شایعه را پخش کرده بود متوجه شد که که کاملا اشتباه می کرده.او خیلی ناراحت شد و نزد خردمندی پیر رفت و پرسید برای جبران اشتباهش چه می تواند بکند؟ 

پیر خردمند گفت:به فروشگاهی برو و مرغی بخر و آن را بکش.سر راه که به خانه می آیی پرهایش را بکن  و یکی یکی در راه بریز.فرد تعجب کرد اما آنچه را که پیر گفته بود انجام داد. 

روز بعد مرد خردمند گفت:اکنون برو و همه پرها را جمع کن و برای من بیاور.در همان مسیر به راه افتاد و با ناامیدی دریافت که باد همه پرها را با خود برده است. 

 به پیش پیر خردمند ناامیدانه با سه پر رفت.پیر گفت:می بینی شایعه پراکنی این چنین است.پراکندنش کاری ندارد اما به محض این که چنین کردی دیگر هرگز نمی توانی کاملا آن را جبران کنی. 

سوء استفاده از دیگران... 

هرگز نباید معاشرت با دیگران را راهی برای رسیدن به خواسته های شخصی خود و دیگران قرار دهیم.امیر مومنان حضرت علی(َع) در سفارش خود به امام حسن می فرمایند: 

و حق برادرت را به اعتماد دوستی که با او داری ضایع مگردان زیرا کسی که حق او را ضایع کنی دیگر برادر تو نخواهد بود. 

یکی از مهمترین شرایط پایداری دوستی و معاشرت با دیگران رعایت انصاف در حق آنان است. 

امام علی(ع) می فرمایند: 

انصاف موجب پیوند دلها با یکدیگر می شود. 

بیاین از همین الان شروع کنیم و عادت های بدمون را کنار بگزاریم و درسترین کار را که باعث خشنودی خدا و بند هاش بشود را انجام بدیم.

اهمیت دوست و دوست یابی در زندگی انسان...

امروز می خواهم در باره دوست و  دوست یابی بگم...  

اهمیت دوست و نقش انکار ناپذیر دوست و دوست یابی بر کسی پوشیده نسیت.در برخی از روایات یکی از راه های شناخت دین و مذهب افراد شناخت دوستان آنان دانسته شده است. 

نیز یکی از نخستین راه ها برای قضاوت درباره شخصیت افراد شناخت معاشران و دوستان آنان شمرده شده است.بهره مندی از معاشران خوب در کنار راز داری مساوی با بهره مندی از خیر دنیا و آخرت معرفی شده است.در مقابل داشتن دوستان بد قطعه ای از آتش  و آفت خیر و فضیلت دانسته شده است. همه ما می دانیم که معاشرت با دوستان بد انسان را ناخودآگاه به سوی بدی سوق می دهد. 

امام علی(ع) می فرمایند:با انسان های بدخواه معاشرت مکن چرا که طبع تو ناآگاهانه از طبع او می دزدد.

پسر نوح به واسطه معاشرت با دوستان بد خاندان نبوتش گم شد. 

بسیاری از جوانان زمانی که به آنها گفته می شود با دوستان معتاد و فاسد معاشرت نداشته باشید در پاسخ می گویند:((من هرگز به اعتیاد و فساد کشیده نخواهم نشد)).اما تجربه نشان داده است که به ندرت چنین اتفاقی می افتد. 

امام علی (ع) در نامه ای به حارث همدانی درباره دوست گزینی و انتخاب همنشین به او می فرماید:  از همنشینی آنکه رایش سست و کارش ناپسند بود بپرهیز که هرکس را از آنکه دوست اوست می شناسند. 

بنابراین دوستان انسان محک خوبی برای شناخت شخصیت او هستند. 

  

یک دوست خوب چه ویژگیهای باید داشته باشد....

امام صادق(ع) می فرمایند:دوستی دارای شرایط و حدودی است.اگر کسی همه آن شرایط را داشته باشدکمال صداقت و دوستی را درد و اگر کسی تنها برخی از آنها را داشته باشد هر چند دوست نامیده می شود اما کمال صداقت و دوستی را ندارد و اگر کسی هیچ یک از آنها را نداشته باشد چیزی از دوستی ندارد و اصلا نباید او را دوست نامید: 

۱-ظاهر و باطن دوست باید یکسان باشد. 

۲-افتخارات دوستش را افتخار خود و شکست های او شکست خود بداند. 

۳-ثروت و قدرت رفتار او را با دوستش تغییر ندهد. 

۴-چیزی را از دوستش دریغ نورزد. 

۵-در سختی ها دوست خود را رها نکند. 

در روایتی هم از حضرت عیسی نقل شده است و هم از پیامبر اکرم(ص) بهترین دوستان کسانی دانسته شده اند که: 

۱-دیدن آنان انسان را به یاد خدا بیندازد. 

۲-گفتارشان بر دانش انسان بیفزاید. 

۳-رفتارشان یاد آخرت را در دل انسان زنده کند. 

مصاحبت و دوستی با خردمندان حیات و زندگی روح و جان آدمی بوده است.

 

اعتدال در دوستی رارعایت کنیم... 

نکته مهمی که در زمینه روابط میان دوستان تذکر آن و توجه به آن بسیار مهم است حد نگهداشتن در دوستی است.همواره باید به این اصل توجه داشت که نباید همه اسرار خود را برای دوستان هرچند دوستان بسیار نزدیک فاش کرد:زیرا هر دوستی ای ممکن است روزی به دشمنی تبدیل شود(انشاءالله برای هیچکس این اتفاق نیفته).به همین دلیل امامان معصوم سفارش کرده اند که اسرار خود را برای دوستان خود فاش نکنند. مگر مسائلی را که اگر دشمنان شما نیز از آنها مطلع شوند ضرری نداشته باشد.امام علی (ع) می فرمایند: 

دوستت را چندان دوست مدار!مبادا که روزی دشمنت شود و دشمنت را چندان کینه مورز که بود روزی دوستت گردد. 

اگر با کسی اختلاف پیدا کردیم نباید کاری کنیم که هر گونه راه بازگشت را به روی خود و او ببندیم.  

 

امام صادق(ع) می فرمایند: 

پس از قطع ارتباط با دوستت چندان از او بدگویی نکن که راه باز گشت را بر او ببندی.شاید که تجارب زندگی او را به سوی تو باز گرداند.  

 

باهر کسی دوستی نورزیم...

امام علی(ع) در پاسخ با این پرسش که بدترین دوستان کیان اند؟ می فرمایند:((کسی که گناه را در چشم انسان زیبا جلوه می دهد.))آن حضرت از همنشینی و دوستی با افراد چاپلوس نیز بر حذر داشته و می فرمایند:  

با چاپلوس معاشرت مکن چرا که کارش را در نظر تو زیبا جلوه می دهد و دوست دارد که تو هم مثل او باشی. 

برای مقابله با استرس چه کنیم؟

استرس در همه ما ایجاد می‌شود زیرا گهگاه در وضعیت‌های استرس‌زا قرار می‌گیریم. کمی استرس ، توجه ما را به کاری که قرار است انجام دهیم ، متمرکز می‌کند و فوایدی دارد. اما استرس زیاد برای سلامت روح و جسم مضر است.

برای مقابله با استرس نگاهی مثبت و امیدوارکننده به زندگی داشته باشید و سعی کنید پیش‌بینی کنید که چگونه بر مشکلات غلبه کنید و با دوستان صمیمی و نزدیک خود بیشتر ارتباط برقرار کنید و به هنگام بروز مشکلات، از نظر مشورتی آنها بهره بگیرید. نکته مهم دیگر این که شیوه زندگی منظم را انتخاب کنید. 

 

اثرت بد استرس به شرح زیر است:افزایش شمار ضربان قلب ،تغییر در اشتها ، ضعف یا لرزش عضلات ، مشکلات خواب ، عصبی شدن ، سردرد.می بینید استرس چقدر برای شما ضرر داره بدترینش مشکلات خوابه.از همین الان بیایین شروع کنیم و استرس را در خودمون کاهش بدیم تا جایی که دیگه استرسی نشیم.

همه ما در زندگی مشکلاتی را داریم این مشکلات می تواند روحی و روانی باشه یا مالی اما برای کاهش استرس راه اهای زیر را پیشنهاد میکنم:
۱-سعی کنید هروقت می خواین کاری را انجام بدین کاملا با خونسردی انجام بدین(عصبانی شدن با خودتون کلنجار رفتن با کسی تند بر خورد کردن اخم کردن)می تواند در شما استرس شدید ایجاد کند.سعی کنید این اعمال را هنگام انجام یک کار انجام ندید.و فکرتون را به کارتون متمرکز کنید تا حواستون پرت نشه. 

۲-افکار منفی را در ذهنتون راه ندید.همیشه مثبت فکر کنید. 

۳-از غیبت کردن و پشت کسی حرف زدن خودداری کنید.چه در تنهایی و چه در پیش خانوده تون. 

چون نه تنها اعصابتون را خورد می کنه و باعث می شه بیخود جروبحث کنید بلکه مرتکب گناه بزرگی هم بشوید.کاری را که در شما احساس استرس ایجاد می کند انجام ندید.ببینید که چه چیز هایی ممکن است در اطراف شما باعث بشه احساس استرس بهتون دست بده آنها را پیدا کنید و به سمتشون نرید. 

۴-با صبر کردن می توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.این را بدانید که خداوند بزرگترین نعمت یعنی عقل را به ما داده و حالا این ماییم که باید بفهمیم چگونه می توانیم بر مشکلات غلبه کنیم و موفق بشیم.خداوند ناظر و نظاره گر بر اعمال ماست.در انجام هر کاری با نام او شروع کنید که موفقیت از آن کسانی است که بر خدا توکل کنند.

۵-نظم  و برنامه ریزی را در زندگی فراموش نکنیم.

نقش کار در تربیت و بهداشت روانی...

در باره نقش کار در تربیت و شخصیت روانی حدیثی است زیبا از امیر مومنان که می فرمایند: 

اگر تو نفس خودر را به کاری مشغول نسازی او تو را مشغول خواهد کرد. 

نکته مهم: اشتغال افزون بر اینکه از انفجار انرژی های متراکم جلوگیری می کند مانع پیدایش افکار و وساوس و خیالات شیطانی می شود. 

کار کردن  وداشتن شغلی آبرومند از عوامل بسیار مهم در احساس شخصیت عزت و استقلال و اعتماد به نفس است. کار یک وظیفه  ومسئولیت اجتماعی  هم است. 

اسلام عزیز پاداش کسانی را که در راه تامین معاش خود و خانوده هایشان کار می کنند همسنگ مجاهدان و رزمندگان راه خدا و بلکه بالاتر از اجر آنان قرار داده است. 

پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می فرمایند: 

عبادت و پرستش خداوند هفتاد جزء دارد که بالاترین جزء آن طلب روزی حلال است. 

امام باقر (ع) می فرمایند: 

کسی که برای بی نیازی از مردم و رفاه خانواده و کمک به همسایگانش در طلب روزی حلال باشد در روز قیامت خداوند را در حالی ملاقت می کند که چهره اش مانند شب چهارده می درخشد.  

کار و احساس شخصیت...

 داستانی آموزنده...

یکی از صحابه پیامیر که فقر و تنگدستی بر او چیره شده بود در یک روز که احساس کرد دیگر کارد به استخوانش رسیده  است  با مشورت و پیشنهاد همسرش تصمیم گرفت نزد پیامبر رفته و وضع خود را برای رسول اکرم شرح دهد و از آن حضرت استمداد مالی کند.با همین نیت رفت  ولی قبل از آنکه حاجت خود را برای رسول اکرم  بگوید این جمله را از زبان پیامبر(ص) شنید:((هرکس از ما کمکی بخواهد ما به او کمک می کنیم ولی اگر بی نیازی  بورزد و دست حاجت پیش مخلوقی دراز نکند خداوند او را بی نیاز می کند.))آن روز چیزی نگفت و به خانه خود برگشت اما همچنان فقر بر او سایه افکنده بود. 

ناچار روز دوم با همین نیت به پیش رسول اکرم رفت اما باز هم همان جمله را از ایشان شنید. 

برای سومین بار هم با همان نیت به مجلس رسول اکرم رفت.باز هم لب های رسول اکرم به حرکت درامد و با همان اهنگ همان جمله را تکرار کرد.این بار که ان جمله  را شنید  اطمینان بیشتری در قلب خود احساس کرد.حس کرد که کلید مشکل خود  را در همین جمله یافته است. 

وقتی که خارج شد با قدم های ممطئنتری راه می رفت.با خود فکر می کرد که دیر هرگز به دنبال کمک و مساعدت دیگران نخواهم رفت.به خدا تکیه می کنم  و از او می خواهم که مرا در کاری که پیش می گیرم موفق گرداند و مرا بی نیاز سازد.سر انجام او تصمیم گرفت که به صحرا برود و مقداری هیزم جمع کند و بفروشد. و ان راهم فروخت.روزهای دیگر به همین کار خود ادامه داد تا جایی که صاحب سرمایه خوبی شد.روزی رسول اکرم به او رسید و تبسم کنان فرمود:نگفتم هرکس از ما کمکی بخواهد ما به او کمک می کنیم ولی اگر بی نیازی بورزد خداوند او را بی نیاز می کند.