رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

حکمت 190معیار امامت؟ (اعتقادى، معنوى) ...

حکمت 190معیار امامت؟ (اعتقادى، معنوى)


و درود خدا بر او ، فرمود : شگفتا! آیا معیار خلافت ، صحابى بودن و خویشاوندى ملاک نیست؟ (از امام، شعرى در همین مسئله نقل شد که به ابابکر فرمود) اگر ادعا مى کنى با شوراى مسلمین به خلافت رسیدی، چه شورایى بود که رأى دهندگان حضور نداشتند ؟ و اگر خویشاوندى را حجت مى آورى ، دیگران از تو به پیامبر نزدیک تر و سزاوار ترند.



حکمت 189ارزش صبر و خطر بى تابى (اخلاقى) ...

حکمت 189ارزش صبر و خطر بى تابى (اخلاقى)


و درود خدا بر او ، فرمود : کسى را که شکیبایى نجات ندهد ، بى تابى او را هلاک گرداند.

حکمت 188ضرورت حق گرایى (اخلاقى، اعتقادى) ...

حکمت 188ضرورت حق گرایى (اخلاقى، اعتقادى)


و درود خدا بر او ، فرمود : هر کس که با حق در آویزد نابود مى گردد.


حکمت 187ضرورت یاد قیامت (اخلاقى) ...

حکمت 187ضرورت یاد قیامت (اخلاقى)


و درود خدا بر او ، فرمود : کوچ کردن نزدیک است!

حکمت 186آینده سخت ستمکاران (اخلاقى، سیاسى) ...

حکمت 186آینده سخت ستمکاران (اخلاقى، سیاسى)


و درود خدا بر او ، فرمود : آغاز کنندة ستم ، در قیامت ، انگشت به دندان مى گزد.

حکمت 185ویژگى هاى اعتقادى امام على [علیه السلام] (اخلاقى) ...

حکمت 185ویژگى هاى اعتقادى امام على [علیه السلام] (اخلاقى)


و درود خدا بر او ، فرمود : هرگز دروغ نگفتم و به من دروغ نگفتند ، و هرگز گمراه نشدم ، به کسى به وسیله من گمراه نشده است.


حکمت 184ویژگى هاى اعتقادى امام [علیه السلام] (اخلاقى) ...

حکمت 184ویژگى هاى اعتقادى امام [علیه السلام] (اخلاقى)


و درود خدا بر او ، فرمود : از روزى که حق براى من نمایان شد، هرگز دچار تردید نشدم!


حکمت 183باطل گرایى و اختلاف (اخلاقى، سیاسى) ...

حکمت 183باطل گرایى و اختلاف (اخلاقى، سیاسى)


و درود خدا بر او ، فرمود : دو دعوت به اختلاف نرسد جز اینکه یکى باطل باشد!


حکمت 182 شناخت جایگاه سخن و سکوت (اخلاقى) ...

حکمت 182 شناخت جایگاه سخن و سکوت (اخلاقى)


و درود خدا بر او ، فرمود : آنجا که باید سخنِ درست گفت، در خاموشى خیرى نیست، چنانکه در سخن ناآگاهانه نیز خیرى نخواهد بود.


حکمت 181 ارزش ، دوراندیشى و پرهیز از کوتاهی (اخلاقى) ...

حکمت 181 ارزش ، دوراندیشى و پرهیز از کوتاهی (اخلاقى)


و درود خدا بر او ، فرمود : حاصل کوتاهى ، پشیمانى ؛ و حاصل دوراندیشی، سلامت است.

با نامحرم شوخی نکنید که عاقبت اخروی خوبی نداره ...

پیامبر گرامی اسلام فرموده اند : هر کس با نامحرم شوخی کند، در مقابل هر کلمه حرامی که به او گفته است، هزار سال حبس خواهد شد.


هرکس با غیر همسر خویش شوخی و مزاح کند به اندازه هر کلمه ای که در دنیا سخن گفته باشد، خداوند هزار سال او را در زندان دوزخ نگاه خواهد داشت.


موفق باشید . . . 

آقایان محترم با دختر نامحرم دست ندن که بعد این جوری می شه ، خانمها هم همینطور . . .

دست دادن به نامحرم
پیامبر گرامی اسلام فرموده اند :  هر کس با نامحرم دست بدهد، روز قیامت در غل و زنجیر به محشر وارد می‌شود و خداوند دستور می‌دهد که او را به آتش جهنم بیفکنند.

موفق باشید . . . 

دختران جوانی که می گن اصل دله نه حجاب ، بخوانند ، یادتون نره که ما عمر طولانی نداریم و اجل هر لحظه به سراغمان می آید . . .

از آقا امیر المؤمنین علی (علیه السلام) روایت شده که فرمود: من و فاطمه نزد پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) رفتیم و او را دیدم که به سختی میگریست و چون سبب پرسیدم فرمود: شبی که به آسمانها رفتم زنانی از امت خود را در عذاب سختی دیدم و گریه ام برای سختی عذاب آنهاست.

1- زنی را به موی سرش آویزان دیدم که مغز سرش جوش آمده بود؛

2- زنی را به زبان آویزان دیدم که از حمیم جهنم در حلق او می ریختند؛

3- زنی را به پستانهایش آویزان دیدم؛

4- زنی را دیدم که گوشت تنش را می خورد و آتش از زیر او فروزان بود؛

5- زنی را دیدم که پاهایش را به دستهایش بسته بودند و مارها و عقربها بر سرش ریخته بودند؛

6- زنی را کور و کر و گنگ در تابوتی از آتش مشاهده کردم که مخ سرش از بینی او خارج می شد و بدنش را خوره و پیسی فرا گرفته بود؛

7- زنی را به پاهایش آویزان در تنوری از آتش دیدم؛

8- زنی را دیدم که گوشت تنش را از پایین تا بالا به مقراض آتشین می بریدند؛

9- زنی را دیدم که صورت و دستهایش سوخته بود و امعاء خود را می خورد؛

10- زنی را دیدم که سرش سر خوک و بدنش بدن الاغ و به هزار هزار نوع عذاب گرفتار بود؛

11- زنی را به صورت سگ دیدم که آتش از پایین در شکمش می ریختند و از دهانش بیرون می آمد و فرشتگان با گرزهای آهنین به سر و بدنشان می کوفتند!!!.

فاطمه (سلام الله علیها) که این سخن را از پدر شنید پرسید: پدرجان آنها چه عمل و رفتاری داشتند که خداوند چنین عذابی برایشان مقرر داشته بود؟ حضرت (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: دخترم!

1- زنی که به موی سر آویزان شده بود زنی بود که موی سر خود را از مردان نامحرم نمی پوشانید؛

2- زنی که به زبان آویزان بود زنی بود که با زبان شوهر خود را می آزرد؛

3- زنی که به پستان آویزان بود زنی بود که از شوهر خود در بستر اطاعت نمی کرد؛

4- زنی که به پاها آویزان بود زنی بود که بی اجازه شوهر از خانه بیرون می رفت؛

5- زنی که گوشت بدنش را می خورد آن زنی بود که بدن خود را برای مردم آرایش می کرد؛

6- زنی که دستهایش را به پاها بسته بودند و مار و عقربها بر او مسلط گشته زنی بود که به طهارت بدن و لباس خود اهمیت نداده و برای جنابت و حیض غسل نمی کرد و نظافت نداشت و نسبت به نماز خود بی اهمیت بود؛

7- زنی که کور و کر و گنگ بود آن زنی بود که از زنا فرزنددار شده و آن را به گردن شوهرش می انداخت؛

8- زنی که گوشت تنش را به مقراض می بریدند آن زنی بود که خود را در معرض مردان قرار می داد؛

9- زنی که صورت و بدنش سوخته و از امعاء خود می خورد زنی بود که وسایل زنا برای دیگران فراهم می کرد؛

10- زنی که سرش سر خوک و بدنش بدن الاغ بود زن سخن چین دروغگو بود؛

11- زنی که صورتش صورت سگ بود و آتش در دلش می ریختند زنان خواننده و نوازنده بودند. . . و سپس به دنبال آن فرمود:

وای به حال زنی که شوهر خود را به خشم آورد و خوشا به حال زنی که شوهر از او راضی باشد.

چگونگی خارج شدن دختران و زنان از خانه

موهایشان کاملاً پوشیده شود و پیدا نباشد.


امام صادق (علیه السلام): بر زن مسلمان جایز نیست که روسری یا چادر را طوری سر کند که موهای سرش از زیر آن دیده شود و باید موی سرش بطور کامل نزد نامحرم پوشیده باشد.


خود را خوشبو نکنند

امام صادق (علیه السلام): اگر زنی خود را خوشبو نماید و به خود عطر بزند حق ندارد از منزل خارج شود، حتی برای اقامۀ نماز نمی تواند به مسجد برود.


اگر خود را خوشبو کنند زناکار محسوب میشوند

امام صادق (علیه السلام): وقتی که زنی خود را خوشبو نماید و آرایش کند و از منزل خارج شود به تعداد افراد نامحرمی که او را با این وضعیت می بینند برایش زنا ثبت می گردد.


لباس رنگارنگ نپوشند

امام صادق (علیه السلام): بر زن مسلمان جایز نیست که لباسهای براق و رنگارنگ بر تن کند و از خانه خارج شود.

برای غیر شوهر خود را زینت نکنند (وگرنه سزاوار جهنم هستند) .


امام باقر (علیه السلام): همانا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) نهی فرمودند از اینکه زن خود را برای غیر شوهرش زینت کند که اگر این کار را نماید سزاوار است خدا او را در آتش جهنم بسوزاند.


اگر برای غیر شوهر خود را خوشبو و زینت کنند (نمازشان قبول نیست، و برای اینکار باید غسل کنند)


امام صادق (علیه السلام): هر زنی که خود را برای غیر شوهرش خوشبو و زینت کند هیچ نمازی از او قبول نیست تا وقتی که از این کارش غسل توبه کند همانند وقتی که برای جنابت خود غسل می کرد.


اگر خوشبو از خانه بیرون روند 70 هزار از ملائکه او را لعنت کنند تا به خانه برگردند .


امام صادق (علیه السلام): هر زنی که خود را به عطر خوشبو کند و از خانه بیرون رود خداوند و هفتاد هزار ملائکه او را لعنت کنند تا به خانه باز گردد. یاحقّ.


موفق باشید . . . 


روزه حقیقی چگونه است . . .

از نظرقرآن قبولی اعمال بندگان مشروط به وجود خلوص در آن هاست عملی که به انگیزه تقرب به خداوند انجام شود، اگر با خلوص همراه باشد پذیرفته است خداوند در قران کریم می فرماید:

«ای کسانی که ایمان اورده اید صدقه های خویش را با منت نهادن و آزار رسانیدن باطل نکنید مانند کسی که اموال را از روی ریا و خودنمایی انفاق می کند و به خداوند و روز قیامت ایمان ندارد.» (بقره، 264)


قران در این آیه کریمه هشدار می دهد که خدمت های خود را با منت باطل نکنید و در اعمال خود ریا و تظاهر نداشته باشید. اگر تظاهر و خودنمایی در عملی باشد علاوه بر اینکه آن عمل باطل است گناه آن در حد کفر به خداوند و بی ایمانی نسبت به جهان اخرت است. بنابراین چنانچه در روزه خلوص وجود نداشته باشد جز تشنگی و گرسنگی فایده ای برای روزه دار نخواهد داشت اگر شخصی برای ستایش مردم و خودنمایی و ریا روزه بگیرد، روزه او نه تنها باطل است بلکه گناه ان در حد کفر به پروردگار عالمیان است.


امیرمومنان می فرمایند: «چه بسا روزه داری که از روزه اش جز تشنگی نصیبی ندارد و چه بسا شب زنده داری که جز رنج و سختی بهره ای نمی برد چه خوب است خواب هوشمندان و افطار انان.


آدمی با پرو بال اخلاص می تواند به عالم ملکوت پرواز کند وبه جایی برسد که جز خدا نبیند. وقتی همه افکار و اعمال انسان نور خدایی داشته باشد شیطان نمی تواند او را فریب دهد همان گونه که در قرآن کریم آمده است:

«شیطان را بر کسانی که ایمان آورده اند و بر خدا توکل می کنند تسلطی نیست.» (نحل،99)


انسانهای مخلص در معرض خطر شیطان قرار می گیرند شیطان با وسوسه پیوسته خود می کوشد تا با وارد کردن نوعی ریا و تظاهر، ارزش اعمال مومنان مخلص را از بین ببرد. 


ارزش یک ماه روزه، تلاوت قرآن و نماز شب، اگر با غرور و ریا و خود نمایی همراه شود از میان می رود.


بندگان مخلص کسانی هستند که خداوند متعال بر قلب و روح آنان حاکم است و عبادت های آنان فقط برای تقرب به حق تعالی و لقای پروردگار است.


کسی که خداوند بر دلش حاکم شده باشد دیگر هوی و هوس به قلب او راه نمی یابد ، افکار و خواطر شیطانی به ذهن او وارد نمی شود و در خطر وسوسه های شیطان قرار نمی گیرد.زیرا که:

قلب مومن عرش خدای رحمان است .


موفق باشید . . . 

اثرات مثبت روزه گرفتن . . .

روزه از نظر بهداشت جسم و سلامت بدن مخصوصا در سلامت معده و پاکسازی آن از انواع غذاها که موجب بیماریهاست اثرات فوق العاده دارد.


معده و دستگاه گوارش از اعضا پرکار اندام آدمی است و با سه وعده غذا که معمول مردم است تقریبا در همه ساعات دستگاه گوارش به هضم و تحلیل و جذب و دفع مشغول است.


روزه باعث می شود که از یک سو این اعضا استراحت کنند و از فرسودگی مصون بمانند و نیروی تازه ای بگیرند و از سوی دیگر ذخایر چربی که زیانهای مهلکی دارند تحلیل رفته و کاسته شوند.


رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: روزه بگیرید تا سالم بمانید.


رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: «بپرهیزید از پرخوری و امتلاء معده، زیرا پرخوری موجب فساد بدن و سوء هاضمه و باعث انواع بیماریها و عامل کسالت بدن از اجرای عبادات الهی خواهد شد»


 در جای دیگر، حضرت می فرمایند: « آن کس که عادت به پرخوری داشته و زیاد می نوشد قلب او سیاه می گردد (یعنی آمادگی بیشتری برای جنایت و کارهای زشت پیدا می نماید و نمی تواند مخلصانه و با حال بندگی عبادت خدا کند»


یکی از مهم ترین فواید گرفتن روزه؛ صفای دل می باشد زیرا سیری باعث می شود که بخار مغز زیاد شده و حالتی شبیه حالت مستی در انسان وجود بیاید. 


رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر کس شکم خویش را گرسنه نگاهدارد اندیشه و فکر او، بزرگ تر می شود.


 روزه، باعث ایجاد صفت تواضع و فروتنی در انسان می گردد و سبب می شود که روح سرمستی و ناسپاسی که سرمنشأ سرکشی و طغیان است در انسان از بین برود. هنگامی که در نفس انسان ، حالت تواضع و فروتنی ایجاد شود، نفس، خود به خود خوار و زبون شده و در برابر پروردگارش آرام و خاشع می گردد.


 روزه، باعث شکسته شدن شهوات و امیال نفسانی و نیروهایی می گردد که همین ها مسبب گناهان کبیره هستند؛ زیرا شهوت کلام و شهوت جنسی ، منشا بیشتر گناهان کبیره می باشند و کم کردن این دو شهوت، باعث ایمنی از گناهان کبیره و نجات از مهلکه ها می گردد.


یکی دیگر از فواید روزه، این است که خواب انسان کم می شود و خواب ، همان عاملی است که عمر انسان را تباه می کند و سرمایه تجارت اخروی انسان را به باد می هد . روزه موجب بیداری می شود و بیداری، منشا تمامی خیرات می باشد و هم چنین انسان روزه دار را برای شب زنده داری و تهجد یاری می دهد که همین امر، سبب رسیدن به «مقام محمود» می گردد.


دیگر فایده روزه گرفتن این است که شخص روزه دار، به علت کمتر خوردن، کمتر بیمار می شود، زیرا همانگونه که در روایات گوناگون هم آمده: معده انسان، خانه تمام بیماری هاست و پرهیز و کم خوردن سرآمد تمامی دواهاست.


روزه باعث می شود که انسان به مشکلاتی که از غذا خوردن به وجود می آیند گرفتار نشود، مشکلاتی که انسان به خاطر آن، محتاج دارایی و مقامات دنیایی می شود و همین ها هستند که باعث هلاکت و نابودی انسان می گردند.


روزه، باعث تمکن برای بخشیدن مال و دادن غذا به درماندگان و بیچارگان و پیوستن به خویشان و احسان و زیارت بیت الله الحرام و عتبات عالیات و خلاصه تمامی عبادت های مالی می گردد.


موفق باشید . . . 

روزه، سدی در مقابل اسراف و تبذیر بوده و باعث عدم تبعیض و شکاف طبقاتی از نظر اقتصادی است زیرا بوسیله بذل و بخشش و انفاق مالی، هیچ گاه فردی در اجتماع مسلمین گرفتار فقر و تنگدستی نخواهد شد.


امیرمومنان علی علیه السلام می فرماید: فقر و تنگدستی ، مرگ بسیار بزرگ و فجیع است.


زیرا سختی مرگ یک بار است اما سختی فقر و تنگدستی بی شمار است. روزه فریضه ای است که مسلمان را از غرقه شدن در مادی گرایی و حرص و آز برای لذت های مادی، و مسابقه برای مصرف و تن پروری می رهاند، و به او می آمزود که به فکر دیگران باشد و بر خواهشهای جسمانی خویش مسلط گردد و به مصرف به قدر نیاز قناعت ورزد و از اسراف و تبذیر بپرهیزد.


روزه به مسلمان قناعت و مناعت را می آموزد و ارزش این صفات و تاثیر آن در ایجاد صفت برجسته دیگر همچون زهد و بخشش بسیار است. قانع از دیگران بی نیاز است و تن به ذلت و خواری نمی دهد، جامعه ای که روح قناعت را در خود بپرورد بر خود متکی خواهد بود و بیا دوری از مصرف بی رویه می تواند بر پای خویش بایستد و از بیگانه بی نیاز باشد.


موفق باشید ... 

آثار اجتماعی روزه . . .

روزه موجب تهذیب جامعه، و تداوم روح تعادل و همبستگی و برادری بین مسلمین و همدردی و همنواز، و استحکام پایه های فضایل اخلاقی و منهدم ساختن رذایل اخلاقی از قبیل فسق و فجور، فحشاء و جنایت می باشد.


از نتایج بارز روزه، برانگیختن حس همدردی نسبت به مستمندان و همنوعان تنگدست است، آنانکه زندگی آسوده ای دارند و رنج فقر و طعم گرسنگی و تشنگی را نچشیده اند . ممکن است از حال مستمندان غافل بمانند و روزه وسیله ای است که آنان را از غفلت می رهاند و رنج مستمندان را به یاد آنان می آورد تا به دستگیری فقیران همت گمارند و به درد دل آنان برسند.


از سویی به احسان و اطعام و انفاق به مستمندان در ماه مبارک رمضان بسیار سفارش شده است و از سوی دیگر گرسنگی و تشنگی روزه موجب درک رنج مستمند می گردد. و بدین ترتیب ثروتمندبه فقیر نزدیک می شود و احساس رقت می یابد و احسان و انفاق فزونی می گیرد و جامعه کمک به همنوع را می آموزد.


تا به مسلمانان به احسان نسبت به هم بپردازد و با تمرین براین صفت ازنده انسانی ، جامعه را از کینه برهانند و برادر وار، درکنار هم از نعمت های الهی بگیرند؛ و شایسته است که روزه داران به همه این نکات انسانی روزه توجه کنند و بکوشند واقعا فریضه روزه را آنچنان که باید بجا آورند و ماه مبارک رمضان را آنچنان که سزاوار این ماه است به سر آورند تا همگان از برنامه های سازنده اسلامی بهره مند شوند.

از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام پرسیدند:  چرا روزه واجب شده است؟

فرمودند: تا ثرومتمند درد گرسنگی را دریابد و به فقیر توجه کند . 


و هشام از امام صادق علیه السلام علت روزه را پرسید فرمود: «خداوند روزه را واجب کرد تا غنی و فقیر با هم مساوی باشند. و بدان جهت که غنی رنج و گرسنگی را لمس نکرده تا به فقیر رحم کند و هر وقت چیزی خواسته قدرت بدست آوردن آن را داشته است خدا خواسته است که میان بندگانش یکنواختی بوجود آورد و خواسته است ثروتمند طعم گرسنگی را بچشد، و اگر جز این بود ثروتمند بر مستمند و گرسنه ترحم نمی کرد.»


موفق باشید . . . 

آثار معنوی روزه . . .

روزه، با کیفیتی که دارد در حقیقت روح معنوی و ایمانی انسان را تقویت و اراده او را در اجتناب از معاصی و گناه  ،  قوی و نیرومند می گرداند و رمضان ماه خودسازی و تزکیه است.

و کمتر عبادتی است که داری شرایط خاصی باشد که در حین خواب ثواب عبادت و طاعت برای شخص ثبت گردد که فرمود: «خواب روزه دار عبادت است»

در حدیث قدسی آمده است:

«هر حسنه و عمل نیکی به ده برابر تا هفتصد برابر پاداش دارد مگر روزه، زیرا براستی روزه متعلق به من است و من مستقیما ثواب و جزای روزه را می دهم.»


موفق باشید . . . 

حکمت 180طمع ورزى و بردگى(اخلاقى، اجتماعى) ...

حکمت 180طمع ورزى و بردگى(اخلاقى، اجتماعى)


و درود خدا بر او ، فرمود : طمع ورزى ، بردگیِ همیشگى است.

حکمت 179لجاجت و سْستى اراده(اخلاقى، اجتماعى) ...

حکمت 179لجاجت و سْستى اراده(اخلاقى، اجتماعى)


و درود خدا بر او فرمود : لجاجت تدبیر را سْست مى کند.

حکمت 178روش نابود کردن بدى ها(اخلاقى، سیاسى،اجتماعى) ...

حکمت 178روش نابود کردن بدى ها(اخلاقى، سیاسى،اجتماعى)


و درود خدا بر او ، فرمود : بدى را از سینة دیگران ، با کندن آن از سینة خود ، ریشه کن نما!.


حکمت 177روش بر خورد با بدان(اخلاقى، اجتماعى) ...

حکمت 177روش بر خورد با بدان(اخلاقى، اجتماعى)


و درود خدا بر او ، فرمود : بدکار را با پاداش دادن به نیکوکر آزار بده!



حکمت 176 ابزار ریاست (بردبارى فراوان)(اخلاقى، مدیریتى) ...

حکمت 176 ابزار ریاست (بردبارى فراوان)(اخلاقى، مدیریتى)


و درود خدا بر او ، فرمود : بردبارى و تحمل سختى ها ، ابزار ریاست است

حکمت 175راه درمان ترس (اخلاقى، علمى، تربیتى) ...

حکمت 175راه درمان ترس (اخلاقى، علمى، تربیتى)


و درود خدا بر او ، فرمود : هنگامى که از چیزى مى ترسى ، خود را در آن بیفکن ، زیرا گاهى ترسیدن از چیزی، از خود آن سخت تر است.

حکمت 174 ارزش خشم در راه خدا(اخلاقى، سیاسى، عقیدتى) ...

حکمت 174 ارزش خشم در راه خدا(اخلاقى، سیاسى، عقیدتى)


آن کس که دندان خشم را در راه خدا ب رهم فشارد، بر کشتن باطل گرایان ، توانمند گردد.


حکمت 173ارزش مشورت ها(اخلاقى، اجتماعى) ...

حکمت 173ارزش مشورت ها(اخلاقى، اجتماعى)

و درود خدا بر او ، فرمود : آن کس که از افکار و آراء گوناگون استقبال کند، صحیح را از خطا خوب شناسد.

حکمت 172نادانى ها و دشمنى ها (اخلاقى، علمى) ...

حکمت 172نادانى ها و دشمنى ها (اخلاقى، علمى)


و درود خدا بر او ، فرمود : مردم دشمن چیزهایى هستند که نمى دانند.


حکمت 171ره آورد شوم حرام خورى(اخلاقى، اجتماعى) ...

حکمت 171ره آورد شوم حرام خورى(اخلاقى، اجتماعى)


و درود خدا بر او ، فرمود : بسا لقمه اى گلوگیر که لقمه هاى فراوانى را محروم مى کند.