رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

مراقب رفتار و اعمال خود باشیم که مراقب داریم . . .

حضرت آیت ا... حسن زاده آملی درباره مراقبه در اعمال گفته اند:
در توحید باید مراقبت را تقویت کرد. مراقبت، تخم سعادت است که در مزرعه دل کاشته می شود و سایر آداب و اعمال، پروراندن آن است. مراقبت، کشیک نفس کشیدن و همواره در حضور بودن است.
برگرفته از کتاب «تازیانه سلوک»، ص 25

موفق باشید . . . 

مراقب رفتار و اعمال خود باشیم که مراقب داریم . . .

حضرت آیت ا... حسن زاده آملی درباره مراقبه در اعمال گفته اند:
در توحید باید مراقبت را تقویت کرد. مراقبت، تخم سعادت است که در مزرعه دل کاشته می شود و سایر آداب و اعمال، پروراندن آن است. مراقبت، کشیک نفس کشیدن و همواره در حضور بودن است.
برگرفته از کتاب «تازیانه سلوک»، ص 25

موفق باشید . . . 

امروز را چگونه سپری کنیم . . .

امروز حواسمان باشد دل کسی را نشکنیم با اخمی نابجا، با کلامی تند، با نگاهی سریع و حساب نشده...


موفق باشید . . . 

امروز را چگونه سپری کنیم . . .

امروز حواسمان باشد دل کسی را نشکنیم با اخمی نابجا، با کلامی تند، با نگاهی سریع و حساب نشده...


موفق باشید . . . 

نگذارید به سمت اعتیاد روند . . .

خانواده اولین محیط تربیتی رشد فرزند است و با این که در طول زمان، بسیاری از کارکردهای خود را به نهادهای مختلف اجتماعی محول کرده است؛  هیچ نهادی تاکنون نتوانسته، مهم ترین کارکرد آن را که پرورش و تربیت فرزندان است، به طور کامل به عهده بگیرد. همه جا می خوانیم، اگر می خواهید فرزندتان دچار مشکلات رفتاری و اعتیاد نشود باید پایه های آن را در خانواده محکم کنید. به گزارش نمناک و در ادامه، نکاتی را در همین باره خواهید خواند.
آموختن درباره اعتیاد
ضروری است والدین درباره عوامل خطرساز، چگونگی شروع و دلایل تداوم مصرف مواد مخدر اطلاعات ضروری را به دست آورند تا آگاهی های لازم را به کودک و نوجوان خود انتقال دهند. امروزه در عصر ارتباطات ممکن است نوجوان اطلاعات ضد و نقیض و نادرست بسیاری را دریافت کند. باورهای غلطی درباره مواد مخدر در گوش نوجوانان زمزمه می شود مانند این که استفاده از این مواد، حافظه نوجوانان را متحول می کند که باید اشتباه بودن این ادعاها را به آنان گوشزد کرد.
نظرتان را صریحا درباره مواد بگویید
به عنوان والدین لازم است هر ازگاهی درباره موضوع های مختلفی با فرزندتان صحبت کنید و اطلاعات درست در اختیار او بگذارید. از جمله مسائلی که نوجوان به آن فکر می کند این است که پدر و مادرم درباره مواد مخدر چه نظری دارند. در گفت و گو اگر فرزندتان واکنش مناسبی از جانب شما ببیند خطر مصرف مواد در او کاهش می یابد.
معتادها را به او نشان دهید
افرادی را که سرانجام بدی در اثر استفاده از مواد داشته اند به او نشان دهید. دیدن عینی چنین افرادی اراده نوجوان را در پیشگیری تحت تاثیر قرار می دهد.
نقش معنویات در پیشگیری از اعتیاد
دیدگاه معنوی او را گسترش دهید. به خصوص در 14 تا 16 سالگی نوجوانان آمادگی پذیرش مسائل معنوی را دارند. دیدن نقاط قوت زندگی و سپاسگزاری از خالق، روحیه امیدواری را در نوجوان تقویت می کند. از او بخواهید همیشه با خدای خود گفت وگوی درونی داشته باشد و او را بهترین نگه دارنده و پشتیبان در زندگی بداند. چنین اعمالی به او کمک می کند خدا را ناظر بر اعمال خود ببیند و کمتر دچار خطا شود البته خودتان نیز الگوی مناسبی در این زمینه باشید.

موفق باشید . . . 

دعا راهی به سوی گشایش در کارها . . .

 امروز یکی از دعاهایی را که با آن بیشتر با خداوند ارتباط برقرار می کنیم، بخوانیم و با توجه به معانی آن با خدایمان حرف بزنیم... حرف هایی که در دلمان مانده و خیلی وقت است که می خواهیم به او بگوییم. امروز با خدا بیشتر حرف بزنیم.

موفق باشید . . .  

اگر دچار معده درد شدید یه دفعه . . .

سیستم گوارشی دچار مشکل شده است:
یک پیاده ‌روی  تند یا دوی 30 دقیقه‌ ای نه‌ تنها اشتها را باز می‌کند بلکه به هضم غذا نیز کمک می‌کند. ورزش‌های هوازی، تنفس و  جریان خون را تنظیم می کند و این امر باعث بهبود انقباض عضلات روده می‌شود. درنتیجه غذای هضم شده راحت‌ تر از روده عبور می‌کند و در پی آن از یبوست پیشگیری می‌شود.

چگونه اضطراب را کاهش دهیم . . .

استرس دارید:
 ما در مواجهه با بحران اقتصادی و دیگر مشکلات اندکی دچار استرس می‌شویم که گاه در  پی آن احساس بیماری  می کنیم. اما راه رفتن، دویدن یا تقویت کردن بدن هفته ‌ای 3 تا 4 بارو هر بار به مدت 30-20 دقیقه برای کاهش دادن اضطراب کافی است.
موفق باشید . . . 

دوستی پایدار داریم یا نه . . . !

امروز کمی وقت بگذاریم و به دوستی هایمان فکر کنیم و ببینیم آیا دوستی هایمان ارزش وقت گذاشتن و ارتباط داشتن دارند؟ اگر به نتیجه خوبی نرسیدیم آیا آمادگی ایجاد تغییر در ارتباطات و دوستانمان را داریم؟


موفق باشید . . . 

حسینی زندگی کنیم . . .

احترام و علاقه به همسر و دخترش
احترام به همسر از عواملی است که در تربیت فرزندان، تاثیر فراوانی دارد. مادری که در خانه، عزیز باشد و مورد تکریم شوهرش قرار گیرد با روحی سرشار از عاطفه و آرامش و احساسِ شخصیت، فرزندان را تربیت خواهد کرد. به عکس اگر همسر در خانه مورد آزار و اذیت روحی و جسمی قرار گیرد و شخصیتش در خانه و پیش فرزندان تحقیر شود، بدیهی است که از روان سالمی برخوردار نخواهد بود و در نتیجه، آرامش خود را از دست می‌دهد و اضطراب و نگرانی او در فرزندان نیز تاثیر خواهد گذاشت. امام حسین(ع) با همسران و فرزندان خویش در نهایت ادب، محبت و مهربانی معاشرت می کردند. یکی از یاران ایشان می نویسد: «حسین (ع) از آن افرادی بود که به فرزندان خویش، محکم ترین علایق را داشت و نیز نسبت به همسرانش بهترین عواطف را دارا بود.» گفته شده است امام درباره همسر باوفایش، رباب و دختر شیرین زبانش، سکینه چنین می گفتند: «من دخترم و مادرش را دوست می دارم و مالم را در راه آنان می دهم و فردی نمی تواند مرا بر این علاقه و دوستی ملامت کند.» واضح است که همین دوستی و صمیمیت است که بنای خانواده را محکم و استوار می گرداند و از تزلزل و فروپاشی آن جلوگیری می کند.
احترام به برادر بزرگ تر
امام حسین(ع) به برادرش امام مجتبی(ع) بسیار احترام می گذاشت و همواره با او، هم گام و همراه بود و هیچ گاه میان دو برادر شکافی رخ نداد. از امام باقر(ع) نقل شده است که امام حسین(ع) به قدری، برادرش امام مجتبی(ع) را گرامی می داشت و بزرگ می شمرد که در حضور او هیچ وقت سخنرانی نمی کرد. وحدت کلمه و اتفاق نظر، پیوسته در میان دو برادر برقرار بود و این برای اطرافیان، قابل توجه بود.
توجه به خواسته های همسر
امام حسین(ع) به خواست، علاقه و حس زیبایی دوستی همسرش، توجه خاصی می فرمود و برخی اوقات به همین دلیل با انتقادات اصحاب و دوستان خود روبه رو می شد ولی به خواست طبیعی و مشروع همسر خویش احترام می گذاشت. جابر از امام باقر(ع) نقل می کند که عده ای بر امام حسین(ع) وارد شدند؛ ناگاه فرش و پشتی های فاخر و زیبا را در منزل آن حضرت مشاهده کردند. عرض کردند: ای فرزند رسول خدا! ما در منزل شما وسایل و چیزهایی مشاهده می کنیم که ناخوشایند ماست (وجود این وسایل در منزل شما را مناسب نمی دانیم!) حضرت فرمود: پس از ازدواج، مهریه زنان را پرداخت می کنیم و آنها هر چه دوست داشتند، برای خود خریداری می کنند. هیچ یک از وسایلی که مشاهده کردید، از آنِ ما نیست. در روایت دیگر نقل شده  است که از امام صادق (ع) سؤال شد که آیا خرید جواهرات برای زینت بچه ها درست است؟ حضرت فرمود: علی بن الحسین(ع) برای بچه ها و همسرانش زیورآلات از نوع طلا و نقره تهیه می کرد و آنها را با آن زیورها می آراست. از این روایات و نظایر آن، به خوبی استفاده می شود که امام حسین(ع) به حس زیبایی دوستی همسر خود احترام می‌گذاشتند و امکانات لازم را در حد متعارف آن زمان، برای آنها فراهم می کردند.
اظهار محبت به فرزندان
محبت به فرزندان امری درونی است که خداوند آن را در دل والدین به ودیعه نهاده است. اما آنچه در این میان مهم می شود و آثار تربیتی در پی دارد ابراز آن است. این امری اختیاری است و والدین و مربیان می توانند در پرتوی آن زمینه تربیت صحیح رافراهم آورند. چه بسیارند والدینی که در برابر فرزندان خود محبت فراوان دارند اما آن را ابراز نمی کنند در حالی که محبت وقتی سازنده و تاثیر گذار خواهد بود که فرد مورد محبت از آن آگاهی یابد. امام حسین(ع)به عنوان الگوی تربیتی مطمئن و کامل، محبت به فرزندان را از نیازهای ضروری آنان دانسته و در قالب های گوناگون به ابراز آن می پرداخت. گاه با در آغوش گرفتن و به سینه چسباندن خردسالان، زمانی با بوسیدن آنان و گاه با به زبان آوردن کلمات شیرین و محبت آمیز. عبیدا... بن عتبه چنین می گوید: «نزد حسین بن علی(ع) بودم که علی بن الحسین(ع) وارد شد. امام حسین(ع)، او را صدا زد، در آغوش گرفت و به سینه چسباند، میان دو چشمش را بوسید و سپس فرمود: پدرم به فدایت باد، چقدر خوشبو و زیبایی!»

 

موفق باشید . . . 

اگر دوست داری رحمت خدا شامل حالت شه . . .

مرحوم آیت‌ا... شهید دستغیب در توصیه ای اخلاقی فرمودند: «رحمت خدا به کسی داده می‌شود که از رحمت حق در وجودش ظهوری باشد، اگر رحمتی در خودت بود سزاوار رحمت پروردگار می‌شوی؛ آن وقت بگو «یا رب ارحم» خدایا! رحمم کن. اما اگر خدای نکرده رحم نداری، نه به زن و بچه، نه به مشتری، نه به یتیم و زیر دستت رحم کنی.  هر طور هستی خدا نیز همین طور با تو معامله می‌کند. تا کَرم در تو نباشد، توقع کَرم از خدا غلط است. کرم خوب است یا بد؟ اگر بد است چرا می‌خواهی، اگر خوب است چرا نداری؟!»
برگرفته از کتاب «معارفی از قرآن»

تربیت کودکان . . .

یکی از آسیب زاترین کوتاهی های والدین در مسیر تربیت کودک، بی توجهی شان به باورهای دینی است که زمینه را در راستای ضربه زدن به شخصیت دینی کودک آماده می کند. 
آشنایی دختران با مفهوم حجاب از 4 سالگی
او با اشاره به این که چهار یا پنج سالگی بهترین زمان برای آشنایی کودک با مفهوم حجاب است، می گوید: هرچند حجاب از سن تکلیف بر دختر واجب می شود ولی بسیار منطقی به نظر می رسد که یک دختر 9 ساله به یکباره نتواند باحجاب شود بلکه باید از سنین کودکی بسته به شرایط روحی، روانی، عاطفی و همچنین خانوادگی به جذاب سازی حجاب در نظر دختر پرداخت و هر از گاهی از او خواست چادر یا روسری را همچون سایر لباس ها تجربه کند. با این حال به خانواده ها تاکید می کنم از تحمیل اجباری حجاب در سنین قبل از بلوغ به فرزندان پرهیز کنید اما ترغیب و تشویق به آن را پشت گوش نیندازید.
کودک زیر هفت سال را به حال خود رها نکنید
نصیرعابدینی در پاسخ به این پرسش که در برخی روایات اسلامی آمده است که هفت سال اول زندگی کودک آزادی و بازی است و بر این اساس بسیاری از خانواده ها به کودک آزادی بی حد و حصر، بدون کوچک ترین محدودیتی داده و در کل نسبت به رفتارهای نادرست و خلاف ادب او بی تفاوتند، می گوید: در برخی روایات اسلامی داریم که «الولد سید سبع سنین» یعنی کودک تا هفت سال حاکم است. اما خانواده ها بدانند که این حاکمیت به معنای آزادی کامل نیست و کودکان باید در سنین سه تا شش سالگی با مفهوم عمیق مسئولیت پذیری البته با قواعد سهل گیرانه به همراه تشویق آشنا شوند. البته این را بدانید در هنگام آموزش، کودک را تحت فشار قرار ندهید یا کاری را که از توانش خارج است به او نسپارید.
از شش سالگی آموزش نماز را شروع کنید
عابدینی به خانواده ها توصیه می کند نماز را از پنج یا شش سالگی در خلال بازی به فرزندانتان آموزش دهید، چرا که در این سنین حس مذهبی کودک بیدار شده و می تواند نماز را بفهمد. در این مرحله، آموزش چندان جدی نبوده و مواخذه ای هم در کار نیست. در ضمن برای ترغیب کودک به نماز امکانات جذابی چون سجاده زیبا، تسبیح، چادر، مقنعه و قبله نما عوامل موثری برای ترغیب به انجام آموزه های دینی است.
از سه سالگی اجازه گرفتن را آموزش دهید
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی نکته مهم دیگری را که آموزش آن در هفت سال اول زندگی کودک ضروری است، اجازه گرفتن هنگام ورود به اتاق خصوصی والدین و جدا کردن بستر خواب کودک از پدر و مادر عنوان می کند و می گوید: از همان زمانی که کودک به اصطلاح عقل رس می شود، یعنی از حدود سه یا چهار سالگی باید اتاق اختصاصی پدر و مادر در ذهن کودک جا بیفتد. برای حساسیت زدایی این موضوع، در ورودی اتاق باید در بیشتر مواقع حتی زمانی که فردی در آن نیست یا زمان هایی که پدر و مادر یا پدر به تنهایی در آن هست، بسته باشد. باید از کودک خواست برای ورود به این اتاق در بزند و بعد از اجازه وارد شود. به گفته آسیب شناسان، مشاهده روابط زناشویی والدین از سوی کودک، پایه ای برای ذهن او می شود که از حدود نوجوانی که غرایز او بیدار می شود به یاد آن صحنه ها یا شنیده ها بیفتد. 

شاد کردن دل پدر و مادر

امروز بدون این که به پدر و مادرت خبر بدهی، چیزی را برایشان تهیه کن که می دانی خیلی دوست دارند داشته باشند، شاید یک گلدان ساده وارزان. اصلا همین بهترین انتخاب است که یک گلدان کوچک از گلی تهیه کنیم که آن ها دوست دارند و برایشان ببریم.
 

اضطراب را از خودمان دور کنیم . . .

همانند یک مبارز رفتار کنید. هنگامی که اضطراب شما را از یک فعالیت اجتماعی یا رویدادی مهم دور می کند با انجام دادن خلاف آنچه ذهن شما می گوید بار دیگر کنترل تان را در اختیار خود بگیرید. بر همین اساس، شما پیروز خواهید بود و اضطراب طرف مغلوب مبارزه خواهد بود. به گزارش عصر ایران و به نقل از «ریدرز دایجست»، هنگامی که ذهن شما در تلاش برای مقابله با تمام عوامل استرس‌زا و ترس هاست، می توانید یک نفس عمیق بکشید و یکی از مواردی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم را مد نظر قرار دهید.
اضطراب چیست؟
اضطراب احساس ناخوشایندی است که می‌تواند به واسطه عاملی شناخته شده یا ناشناخته در انسان شکل بگیرد. همه انسان ها به طور طبیعی در برخی مواقع دچار اضطراب می شوند که این مسئله عادی است اما اضطراب مزمن می تواند حتی زندگی فرد را به طور کامل تحت تاثیر قرار دهد.
اضطراب ناخوشایند است اما خطرناک نیست
به خود یادآوری کنید که اگر چه اضطراب احساسی ناخوشایند است اما زمانی که احساسات بر شما غلبه کرده اند، هیچ گونه خطر فیزیکی تهدیدتان نمی کند. در هنگام اضطراب، مردم احساس می کنند دیگر از این مورد جان سالم به در نخواهند برد. اگرچه با شرایط جالب و سرگرم کننده ای مواجه نیستید، اما فراموش نکنید خطر خاصی نیز شما را تهدید نمی کند.
من سپاسگزارم به دلیل ...
زمانی را برای قدردانی از سلامت جسمی، خانواده دوست داشتنی، یا شغل با ثبات خود اختصاص دهید. مغز شما نمی تواند به صورت همزمان استرس و قدردانی را تجربه کند. در نتیجه، این روشی موثر برای تغییر طرز فکر شما محسوب می شود. هنگامی که استرس دارید اگر بتوانید توجه خود را به سوی قدردانی از چیزی در زندگی خود تغییر دهید، بلافاصله حالت و احساس بهتری پیدا خواهید کرد.
اکنون اینجا باش
تمرکز حواس را تمرین کنید. این به شما کمک می کند به جای این که در نتیجه تمام نگرانی ها و پشیمانی های خود دچار استرس شوید، در لحظه باقی بمانید. به افکار و احساسات خود توجه داشته باشید و آن ها را به سوی سوژه ای که در حال حاضر رخ می دهد، تغییر دهید،  برای مثال، روی تماشای فرزند خود یا شستن ظرف ها متمرکز شوید تا افکارتان در حالت قابل تحمل تری نگه داشته شوند.
من می پذیرم
هنگامی که احساس گرفتار شدن در چیزهایی را دارید که از کنترل شما خارج هستند، مانند گیر کردن در ترافیک یا خلق و خوی بد رئیس شما، این مسئله را بپذیرید که چیزهای بد نیز اتفاق می افتند و خود را درگیر آن‌ها نکنید. این شرایط فوق العاده است زیرا دیگر تلاش نمی کنید تا هر چیزی را مدیریت کنید. این شرایط به نوعی شبیه زدن دکمه حذف در رایانه است.
این نیز بگذرد
هنگامی که به طور کامل درمانده شده اید به خود یادآوری کنید که اضطراب شرایطی زودگذر است. هنگامی که دچار استرس مزمن باشید همانند این است که در هر مشکلی غرق شده و به ندرت شناور باقی می مانید. به خود یادآوری کنید که عوامل استرس زا دائمی نیستند و این کار می تواند آرامش ذهن و انرژی مورد نیاز برای غلبه بر مشکل و یافتن راه حل های عملی را فراهم کند.
شما می توانید انجامش دهید
اگر خود را در حالت دوم شخص قرار دهید همانند این است که تیمی از اعضای خانواده، مربیان و دیگر عزیزان به شما یادآوری می کنند که تنها نیستید. هنگامی که می گویید «من می توانم انجامش دهم» ممکن است اندکی دچار استرس شوید زیرا تنها هستید اما هنگامی که در موقعیت دوم شخص قرار می گیرید از شما خواسته می شود تا اقدام های لازم را انجام دهید.
اضطراب یک هشدار اشتباه است
ترس و اضطراب خود را شناسایی کنید. اضطراب به معنای احساس درماندگی به واسطه یک عامل استرس زا حتی زمانی که هیچ خطر فوری شما را تهدید نمی کند، است. اضطراب را می توان همانند یک زنگ هشدار آتش دانست در شرایطی که هیچ آتش سوزی وجود ندارد. با درک این مسئله که نیازی نیست وحشت زده و مضطرب شوید می توانید خود را آرام کنید. احساس این که نمی توانم کاری را انجام دهم به معنای درست بودن آن نیست.
حتی با اضطراب می توانم زندگی خود را ادامه دهم
احساسات خود را بپذیرید. اجازه ندهید اضطراب شما را تضعیف کند. حتی اگر اندکی اضطراب دارید در یک مسابقه ورزشی شرکت کرده یا به ملاقات دوست خود بروید. نیازی نیست به طور کامل فاقد اضطراب باشید تا به زندگی خود ادامه دهید.
موفق باشید . . . 

عبرت از گذشته . . .

امام رضا (ع): هرکس‌ از خود حساب‌ بکشد، سود مى‌برد و هرکس‌ از خود غافل‌ شود، زیان‌ مى‌بیند و هرکس‌ (از آینده‌اش) بیم‌ داشته‌ باشد، به‌ ایمنى‌ دست‌ مى‌یابد و هرکس‌ از حوادث‌ دنیا عبرت‌ بگیرد بینش‌ پیدا مى‌کند.

 بحار الانوار؛ ج‌ 78،ص‌ 352

از بدگمانی بپرهیزیم . . .

امروز تمرین کنیم از بدگمانی و بدبینی نسبت به دیگران پرهیز کنیم. هر گاه چنین چیزی وارد فضای فکری مان شد، این قول و قراری را که با خودمان گذاشته ایم به خاطر بیاوریم و زود از این فکر خارج شویم.  


موفق باشید . . . 

وقتی می خواین برین روضه . . .

مرحوم حضرت آیت ا... بهجت در تعبیری درباره اهمیت مجلس روضه سیدالشهدا(ع) گفته اند:وقتی که می خواهید به روضه بروید، اگر سوال کردند که کجا می روید، نگویید می رویم روضه، بگویید می خواهیم برویم کربلا... فردای قیامت که هیچ چیز از انسان نمی خرند اشک بر سیدالشهدا(ع) را مثل دانه دُری برایش نقد می کنند.

«رحمت واسعه»، ص 348