رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

دعای وارده در شب قدر ...

 یکی از اعمال شب های احیاء قرائت دعای معروف به جوشن کبیر است، دعایی مشتمل بر هزار نام خدا که در پایان هر فراز آن جمله مشهور سبحانک یا لااله الا انت الغوث الغوث خلصنا من النار یارب گفته می شود . 


ادامه مطلب ...

ارزش شب قدر را بدانیم ...

خداوند در شب قدر امور یک سال را تقدیر می کند چنانکه قرآن می فرماید: در آن شب، هر امر مهمی، تعیین و تقدیر می شود. بنابراین، شب قدر منحصر به شب نزول قرآن و عصر پیامبر (ص) نیست، بلکه در هر رمضان، شب قدری هست که امور سال آینده تا شب قدر بعدی، اندازه گیری و مقدر می شود.

ادامه مطلب ...

داستانی از آسیه همسر فرعون ...

او که در دربار فرعون از بهترین و مجلل ترین امکاناتی که یک زن در دوران زندگی خود آرزوی آن را دارد، برخوردار بود؛ در بزرگترین و زیباترین کاخ های دنیا سکونت داشت، اما از آن هنگام که دلش به نور ایمان روشن شد، یکباره به همه تعلقات دنیوی و آن زر و زیورهای فریبنده پشت نمود و تا سرحد جان در راه ایمان پابرجا و استوار ماند.

گفته اند وی هنگامی که معجزه موسی (ع) را در مقابل ساحران مشاهده کرد، از همان لحظه به موسی ایمان آورد و چون فرعون از ایمان او باخبر شد، بارها او را نهی کرد و اصرار داشت که دست از دامن آیین موسی (ع) بردارد؛ 

ولی این زن با استقامت هرگز تسلیم خواسته فرعون نشد. سرانجام فرعون دستور داد که دست و پاهایش را به چهارمیخ کشند و در زیر آفتاب سوزان قرار دهند و سپس فرمان داد تا سنگ عظیمی بر سینه او افکنند.

دعای آسیه هنگامی که آخرین لحظه های عمر خود را می گذراند، این بود :پروردگارا؛ برای من خانه ای در بهشت در جوار خودت بنا کن و مرا از فرعون و اعمالش رهایی بخش و مرا از این قوم ظالم نجات بده. ( سوره تحریم: آیه 11).

موفق باشید ... 

گناه کردن صفتی ناپسندیده برای مسلمان ...

امام صادق (ع) فرمودند:کسی که به فکر گناه افتاد، انجام ندهد زیرا چه بسا بنده ای در حضور خدا مرتکب گناهی می شود و خدای بزرگ می فرماید: به عزت و جلالم قسم از این پس تو را نمی آمرزم.

ادامه مطلب ...

پاداش حفظ قرآن کریم ...

 از حضرت محمد (ص) روایت شده است که ایشان بیان داشته اند : خداوند قلبی را که قرآن را در خود جای داده، عذاب نمی کند. 


رسول بزرگوار اسلام (ص) می فرمایند:

کسی که قرآن را از حفظ بخواند، سپس گمان کند که خداوند متعال او را نمی آمرزد، او از کسانی است که آیات خدا را به استهزاء گرفته است .


امام صادق (ع) ششمین پیشوای معصوم ما می می فرمایند:

حافظ قرآنی که به قرآن عمل کند با سفیران (وحی) خدا، که بزرگوار و نیکو رفتار هستند، خواهد بود. و چه نعمتی بالاتر و لذت بخش تر از همنشینی با سفیران خداوند خواهد بود. خوشا به حال آنان که حافظ قرآن بوده و به آن عمل می کنند.


حضرت محمد (ص) در این باره می فرمایند:تعداد درجات بهشت به عدد آیات قرآن است. هنگامی که حامل قرآن داخل بهشت می شود به او گفته می شود: بالا برو و بخوان، زیرا برای هر آیه ای درجه ای است. بنابراین بالاتر از حافظ قرآن درجه ای نیست.


در مورد این افراد امام صادق (علیه السلام) وعده دو پاداش داده است: کسی که به قرآن بپردازد و آن را با مشقت و حافظه ضعیف حفظ کند، برای او دو پاداش است.


زیرا یک پاداش برای حفظ قرآن است و پاداش دوم به خاطر حافظه ضعیف است که سبب می شود تا زحمت بیشتری نسبت به افراد معمولی بکشد.


موفق باشید ... 

اگر می خواهید بعد از مرگ در عذاب نباشید ...

 پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند: کسی که سوره فرقان را قرائت کند حق تعالی در روز قیامت وی را بر می انگیزد در حالی که مومن به روز رستاخیز و موحد باشد و بعث و نشور را تصدیق دارد... با ثواب های دیگر.

ادامه مطلب ...

ایمان آورندگان به خدای یکتا از خدا و رسولانش اطاعت می کنند نه غیر او ...

از جمله نتایج ایمان واقعی به خداوند، مهار کردن غرائز سرکش و تسلط بر هوای نفس و تمایلات نامشروع است.

ادامه مطلب ...

هنگام خواندن قرآن این نکات را رعایت کنیم ...

در برخی از محافل یا جلسات قرآنی دیده می شود که مؤدّب نشستن در حضور قرآن مراعات نمی گردد؛ مثلاً قرآن را روی زمین می گذارند و به آن نگاه می کنند. 

ادامه مطلب ...

قرآن شفاست آن را همیشه بخوانیم تا در رحمت خدا باشیم ...

سوره مبارکه اسراء (بنی اسرائیل) از سوره های مدنی قرآن کریم و دارای 11 آیه است و پس از سوره مبارکه قصص بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد.

ادامه مطلب ...

چرا روزه ...

امام رضا (ع) فرمودند: مردم به انجام روزه امر شده‏ اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند.

ادامه مطلب ...

تا قبل از ظهور اماممان او را بشناسیم تا در رکاب او با باطل بجنگیم ...

شیخ صدوق از حضرت ابوالحسن موسی بن جعفر (ع) روایت کرده که فرمودند: هر کس در چهار چیز شک کند به تمام آنچه خدای تبارک و تعالی نازل فرموده کفر ورزیده است و یکی از آنها شناختن امام در هر زمان از جهت شخص و صفات او است.

ادامه مطلب ...

هرکسی می خواهد که اعصابش تقویت شود بخواند ...

از امیرالمومنین علی (علیه السلام) روایت شده است: کسی که بیست و یک عدد کشمش سرخ را ناشتا بخورد، به هیچ بیماری مبتلا نمی گردد و تنها مرگ می تواند او را از پای درآورد و همچنین می فرمایند: خوردن کشمش قلب را قوی و بیماری های بدن را از بین می برد و حرارت بیش از اندازه ی بدن را خاموش و خون را پاک و تصفیه می سازد.

از حضرت محمد (ص) روایت شده است که فرموده اند: شما را سفارش به خوردن کشمش می نمایم، چرا که آن: اعصاب را قوی می نماید، سستی ها را از تن می زداید، اخلاق را نیکو و روح را شاداب می سازد، غم و اندوه را برطرف می نماید و بیماری را از بین می برد،

امام صادق (ع) فرموده اند: کشمش اعصاب را تقویت و کسالت بدن را از بین می برد و نفس و روان را جلا می دهد.

موفق باشید ... 

راههای افزایش روزی و کاهش غم و اندوه در زندگی با خواندن سوره های قرآن ...

رسول خدا (ص) به اصحاب و یارانشان سفارش می کردند تا در نمازهای مختلف سوره شمس را قرائت کنند.

ادامه مطلب ...

آنهایی که خود به مسجد نمی روند دیگران را ترغیب به نرفتن نکنند ...

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: هر گاه دیدید که مردی پیوسته به مسجد می رود به ایمان او گواهی دهید. خداوند متعال فرمودند: تنها کسی که به خدا و روز رستاخیز ایمان آورده است، مساجد خدا را آباد می کند.

ادامه مطلب ...

مسجدی ها بخوانند ...

مسجد، مهمترین پایگاه شعائر دینی و اصلی ترین پایگاه تداوم ارزش های اسلامی در جامعه است و از این رو، نقش فوق العاده موثری در تحکیم اساس نظام اسلامی دارد.

ادامه مطلب ...

آنان که دوست دارند همراه پیامبر باشند ...

سوره مبارکه نصراز سوره های مدنی قرآن کریم است که بعد از سوره مبارکه توبه نازل شده و آخرین سوره ای است که به صورت کامل نازل شده است.


این سوره مبارکه از آن جهت نصر نام گرفته که خداوند به پیامبر اکرم (ص) فرمان می دهد که هر گاه نصر (یاری خدا) و پیروزی دین و گسترش اسلام فرا رسد، مردم گروه گروه به دین خدا می گروند، پس به شکرانه آن خدا را حمد و تسبیح بگوید.


نام دیگر این سوره "تودیع" است که به عنوان وداع آخرین سوره با پیامبر (ص) و پیامبر (ص) با امت محسوب می شود و در آن به رحلت رسول گرامی اسلام (ص) اشاره شده است.


از دیگر اسماء این سوره مبارکه "اذا جاء" و "الفتح" است.


درباره فضائل و خواص سوره نصر پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده اند: کسی که این سوره را بخواند اجر و ثواب او همانند کسی است که در فتح مکه در معیت من بوده و هر کس آن را در نماز بخواند، نماز او به بهترین وجهی قبول می شود.


همچنین در خواص آن از امام صادق (ع) روایت است که کسی که سوره "اذا جاء نصر الله و الفتح" را در نماز نافله یا واجب بخواند خداوند او را بر تمام دشمنانش پیروز می گرداند و آنچه درهای خیر که به ذهنش خطور نمی کرده در دنیا بر وی باز می نماید و در روز قیامت از لغزش بر روی صراط و از آتش دوزخ در امان خواهد بود.


همچنین می فرمایند: جهت دفع دشمن این سوره مبارکه را 21 بار و جهت دفع بلا هر روز هفت بار قرائت نمایند.
و نیز از رسول اکرم (ص) نقل است اگر کسی در وقت هر نماز آن را هفت مرتبه بخواند سبب قبولی نماز او به نحو احسن می گردد.


موفق باشید ...

تا چه حد به آخرت خود اندیشیده اید ...

امیرالمومنین علی (ع) در سخنان خود به فرزند خویش فرموده اند: ای حسین جان؛ نهمین فرزند تو قائم به حق است و آشکار کننده ی دین و گسترش دهنده عدالت.

ادامه مطلب ...

کدام مکان نزد خدای متعال نیکوتر است ...

امیرالمومنین (ع) می فرمایند: نشستن در مسجد نزد من از نشستن در بهشت نیکوتر است زیرا در بهشت خشنودی من فراهم است و در مسجد خشنودی پروردگار من.


امام حسن (ع) می فرمایند: سه کس در همسایگی خدای متعال اند: کسی که تنها برای خدا وارد مسجد شود، که چنین کسی تا زمان بازگشت، میهمان خدای متعال است و کسی که فقط برای خدا به دیدار برادر مسلمانش برود که چنین فردی تا وقت بازگشت از نزد او از دیدارکنندگان خدای متعال است و کسی که تنها برای خدا رهسپار حج یا عمره شود که چنین فردی تا زمان بازگشت نزد خانواده اش از باریافتگان نزد خداوند است.


پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: گام برداشتن به سوی مسجد فرمان بردن از خدا و فرستاده او است. هر کس از خدا و فرستاده اش فرمان برد، خداوند او را با صدیقان و شهیدان وارد بهشت می کند و در بهشت همدم داوود (ع) است و پاداشی همانند داوود (ع) خواهد داشت.


همچنین ایشان می فرمایند: برای هر بنده ای که صبح و شام به مسجد برود و آن را بر سایر چیزها ترجیح دهد در نزد خدا وسایل پذیرایی از بهشت است که هر بار آن را برایش آماده می کند همچنان که هر یک از شما، اگر کسی را که دیدارش را دوست دارد ملاقات کند در پذیرایی او خواهد کوشید.


امام سجاد (ع) نیز می فرمایند: مساجد خانه های خدا هستند، هر کس به سوی آنها بشتابد به سوی خدا شتافته و آهنگ او کرده است.


موفق باشید ...


چگونه نزد خدا محبوب شویم ...

 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: محبوب ترین سرگرمی نزد خدا اسب دوانی و تیراندازی است. نیز می فرمایند: تیراندازی و سوارکاری کنید که تیراندازی نزد من محبوب تر است. ادامه مطلب ...