رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

حسادت را کنار بگذاریم و به آنچه داریم قانع باشیم ...

امیرمومنان علی (ع) می فرمایند:حریص خود را براى چیزى به رنج مى افکند که برایش زیانبار است.

همان حضرت (ع) در پاسخ به این پرسش که آزمندى چیست؟ فرمودند: به دست آوردن اندک، با از دست دادن بسیار.

امام باقر (ع) می فرمایند:حکایت آزمندِ به دنیا، حکایت کرم ابریشم است که هر چه بیشتر ابریشم بر خود مى تند، با بیرون آمدن از پیله بیشتر فاصله مى گیرد تا آن که سرانجام دق مرگ مى شود.

امیرمومنان علی (ع) در توصیف بدی و زشتی آزمندی فرموده اند: «آزمند، اسیرى زبون است که از بند اسارت هرگز نرهد.»

پیامبر اکرم (ص) نیز می فرمایند:آدم حریص همیشه محروم است و افزون بر محروم بودن، در هر کارى که مى کند نکوهیده است. چگونه محروم نباشد، در حالى که از بند خداوند متعال گریخته است؟

امام حسین (ع) می فرمایند:نه خوددارى از حرام و ناپسند، مانع روزى مى شود و نه حرص روزىِ بیشتر مى آورد، که روزى تقسیم شده و اجل حتمى است و حرص به سوى گناه مى کشد.

امیرمومنان علی (ع) نیز فرموده اند: به درستى که بخل و ترس و حرص، غریزه ها و تمایلات متعدد و پراکنده اى هستند که سوءظن به خداوند آنها را جمع مى کند.

موفق باشید ... 

اگر موجب خشم خدا شویم ...

امیرمومنان علی (ع) می فرمایند:بر تو باد ملازمت با یقین و دورى جستن از شک؛ زیرا براى دینِ انسان، چیزى نابود کننده تر از چیره آمدن شک بر یقین او نیست.

امام باقر (ع) درباره آیه:اما کسانى که در دلهایشان بیمارى است فرمودند: یعنى شکى بر شک آنها بیفزود . 

همان حضرت (ع) می فرمایند:انسان هرگز گمراه نشود، مگر آن گاه که شک او بر یقینش چیره آید.

امیرمومنان (ع) درباره شک فرموده اند: هر که درباره خدا گردنکشى کند، دستخوش شک شود و هر که شک کند، خداوند بر او چیره گردد و با قدرت خود وى را به خوارى افکند و با جلال خود وى را حقیر گرداند، همچنان که او به پروردگار مهربان و بزرگوار خود مغرور شد و در کار خداوند کوتاهى کرده بود.

رسول خدا (ص) فرموده اند:بهترین اعمال در پیشگاه خداوند ایمانى است که شک و دودلى در آن راه نداشته باشد.

امیرمومنان علی (ع) فرمودند:خواب بر یقین بهتر از شب زنده داری با شک است.

موفق باشید ... 


به یاد خداوند مهربان باشیم ...

پیامبر خدا (ص) می فرمایند:هر که نه به قصد نیازخواهى بلکه به نیت دیدن برادر مؤمن خود به خانه او رود، از دیدار کنندگان خدا انگاشته شود و بر خدا است که دیدار کننده خود را گرامى دارد.


امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند:برخورد برادران بهره بزرگی است اگرچه اندک باشند.


امام صادق (ع) می فرمایند: هر که به خاطر خدا به دیدن برادر خود رود خداوند عزّ و جلّ فرماید: تو مرا دیدار کرده اى و پاداشت به عهده من است و من به پاداشى کمتر از بهشت براى تو راضى نمى شوم.


امام کاظم (ع) فرموده اند:هیچ چیز به اندازه دیدار برادران از یکدیگر به خاطر خدا، ابلیس و سپاه او را در هم نمى کوبد.


یعقوب بن شعیب گوید:از امام صادق (ع) شنیدم، می فرمودند:هر که برادر خود را که در یک سوی شهر است دیدن کند برای رضاجویی خدا پس او زائر خدا است و بر خدا سزا است که زایر خود را ارجمند دارد.


امام جواد (ع) فرمودند:ملاقات و دیدار با دوستان و برادران - خوب -، موجب صفای دل و نورانیت آن می گردد و سبب شکوفائی عقل و درایت خواهد گشت، گرچه در مدّت زمانی کوتاه انجام پذیرد.


موفق باشید ... 

ازدواج با هر کسی نه! ... هم برای پسرها و هم برای دخترها

پیامبر خدا (ص) می فرمایند:ازدواج طوق بندگى است. بنا بر این، هر کس از شما دختر خود را شوهر دهد، او را به بندگى داده است. پس هر یک از شما باید بنگرد که دختر عزیز خود را به بندگى چه کسى مى دهد.


امام رضا (ع) می فرمایند: از زن دادن به شرابخوار بپرهیز، که اگر به او زن دهى چنان است که دلاّل زنا شده باشى.


حسین بشار نقل می کند: به ابوالحسن (ع) نوشتم: من خویشاوندى دارم که از دخترم خواستگارى کرده اما بداخلاق است. حضرت (ع) فرمودند:اگر بدخُلق است به او زن نده.


پیامبر خدا (ص) می فرمایند:از ازدواج با زن احمق بپرهیزید؛ زیرا همنشینى با او تباهى است و فرزندانش کفتار صفت هستند.


همچنین، آن حضرت (ص) به مردم فرمودند:از خضراء الدمن (گیاه روییده در خرابه) بپرهیزید. گفته شد: اى رسول خدا! خضراء الدمن چیست؟ فرمودند: زن زیبارویى که در خانواده اى فاسد رشد کرده است.


موفق باشید ... 


در آن روز بدان حسرت می خورند که چرا ...

امیرمومنان علی (ع) می فرمایند:خرد آدمى مایه سامان اوست، و ادبش مایه قوام او، و راستى اش پیشواى اوست و سپاس گزارى اش کمال او.


همان حضرت (ع) می فرمایند:برترین شرافت، ادب است.


همچنین، فرموده اند:جوینده ادب، دوراندیش تر از جوینده طلاست.


نیز می فرمایند:هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخواهد بود.


امیرمومنان (ع) همچنین می فرمایند: «ادب بیاموزید، زیرا که در این صورت اگر پادشاه باشید، برجسته می ‏شوید، اگر میانه باشید، سرآمد می شوید و اگر تنگ‏دست باشید، با ادبتان گذران زندگى می کنید.


امیرمومنان علی (ع) در این باره می فرمایند:زیاد سرزنش نکن، که سرزنش زیاد کینه مى آورد و به دشمنى مى انجامد.


امام کاظم (ع) به شخصى که از فرزندش شکایت داشت، فرمودند:او را نزن، بلکه براى مدتى کوتاه با او قهر کن.


امیرمومنان علی (ع) نیز می فرمایند:برادرت را با نیکى کردن به او سرزنش کن و بدى اش را با بخشش به او پاسخ ده.


امام صادق (ع) می فرمایند:اگر در عُمرت دو روز مهلت داده شدى، یک روز آن را براى ادب خود قرار ده تا از آن براى روز مُردنت کمک بگیرى.به امام (ع) گفته شد: این کمک گرفتن چگونه است؟ فرمودند: «به این‏که آنچه را از خود برجا مى‏ گذارى، خوب برنامه‏ ریزى کنى و محکم‏ کارى نمایى.


امام رضا (ع) روایت می کنند که جبرئیل علیه ‏السلام به نزد پیامبر خدا (ص) فرود آمد و گفت: اى پیامبر خدا! خداوند تو را سلام مى‏ رساند و به تو مى ‏فرماید:بخوان به نام خداى مهر گسترِ مهربان، هرگز به آنچه اصنافى از ایشان را از آن برخوردار کرده ‏ایم، چشم مدوز که زیور زندگى دنیاست تا ایشان را بیازماییم و بدان که روزىِ پروردگار تو بهتر و پایدارتر است، پس پیامبر خدا (ص) (ص) به کسى فرمودند تا جار بزند: هر کس با عمل به این آیه به ادب خدا آراسته نگردد، روحش با حسرت از دنیا جدا مى‏ شود.


موفق باشید ... 

در مقابل باطل متحد شویم تا از شر دشمنان اسلام و کشورمان ایران ، در امان باشیم ...

امیرالمؤمنین علی (ع) می فرمایند:همیشه همراه جمعیت های بزرگ باشید که دست خدا با جماعت است و از پراکندگی بپرهیزید که انسان تک و تنها بهرة شیطان است، چونانکه گوسفند تنها طعمه گرگ

پیامبر اکرم (ص) نیز درباره وحدت می فرمایند:وحدت مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب است.

ایشان همچنین فرموده اند:کسیکه یک وجب از جماعت خارج شود، قلاده اسلام را از گردن خود باز کرده، مگر آن که دوباره به جماعت برگردد، و کسیکه از دنیا برود در حالیکه در تحت رهبری کسیکه جامعه را رهبری می کند نباشد، به مرگ جاهلیت مرده است .

همچنین از پیامبر گرامی اسلام (ص) است که فرمودند: دست خدا بر سر جماعت است و شیطان با کسی همراه است که با جماعت ناسازگاری کند.

چگونه به حاجت های خود برسیم ...

پیامبر خدا (ص) می فرمایند:خداوند متعال کارهاى والا و شریف را دوست دارد و کارهاى پست و حقیر را خوش ندارد.»
امیرمومنان علی (ع) نیز درباره بلندهمتی انسان می فرمایند: دل (جان) آن کس بیشتر از همه در رنج است که همتش بلند باشد، و مردانگى اش بسیار و توانایى اش اندک.

امام باقر (ع) فرموده اند:ابوذر رحمه الله از خوف خداوند عزّ و جلّ چندان گریست که به چشم درد مبتلا شد. به او گفته شد: اى ابوذر! خوب است دعا کنى خداوند چشمانت را شفا بخشد. ابوذر گفت: من از این کار غافلم و اهمیت چندانى هم به آن نمى دهم. گفتند: چه چیز تو را از آن غافل ساخته است؟ گفت: دو امر بزرگ: بهشت و دوزخ.

امیرمومنان علی (ع) نیز می فرمایند: ارزش انسان به همت اوست، نه به ثروتش.

همان حضرت (ع) فرموده اند: انسان را چیزى به مانند همت او بلند نگردانید و او را چیزى چون شهوتش پست نساخت.

امیرمومنان (ع) در این باره می فرمایند:هر که نهایت توان خود را به کار گیرد، به نهایت خواست خود دست یابد.

همان حضرت (ع) در تعریف بلندهمتی فرموده اند:طمع نداشتن به آنچه در دست مردم است، نشان عزت نفس و بزرگى همت است.

همان حضرت (ع) می فرمایند: فرمانبرى از خداوند همت زیرکان است. نافرمانى از خدا همّت پلیدان است.

موفق باشید ... 

تولد پیامبر گرامی اسلام بر عموم مسلمانان جهان مبارک باد ، پیروی از خدا و رسولش حضرت محمد (ص) یک امر واجب است ...

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:من همان دعاى ابراهیم هستم که هنگام ساختن پایه هاى کعبه گفت :اى پروردگار ما! در میان آنان رسولى از خودشان برانگیز...


همچنین، ایشان می فرمایند:نخستین کسى که روز قیامت بر خداى عزیز جبّار وارد مى شود، من هستم و کتاب او و اهل بیت من و سپس امّتم. آنگاه از آنان مى پرسم که با کتاب خدا و اهل بیت من چه کردند.


آن حضرت (ص) در بیان فضایل خود بر دیگر انبیای الهی می فرمایند: «به من چهار برترى بر دیگر پیامبران داده شده است: من به سوى همه مردم فرستاده شده ام، همه زمین براى من و امت من سجده گاه و پاک کننده قرار داده شده است ... به وسیله رعب و وحشت یارى شده ام که از مسافت یک ماه راه، خداوند در دل دشمنان من رعب مى افکند و غنائم براى ما حلال شده است.


علاوه بر این می فرمایند:به من چهار برترى بر دیگر پیامبران داده شده است: من به سوى همه مردم فرستاده شده ام، همه زمین براى من و امت من سجده گاه و پاک کننده قرار داده شده است ... به وسیله رعب و وحشت یارى شده ام که از مسافت یک ماه راه، خداوند در دل دشمنان من رعب مى افکند و غنائم براى ما حلال شده است.


امیرمومنان علی (ع) نیز می فرمایند: با رسول خدا صلى الله علیه و آله به وادى [مکّه] رفتم، بر هیچ سنگ و درختى نمى گذشت، مگر اینکه مى گفت: سلام بر تو اى رسول خدا! و من آن را مى شنیدم.


ایشان همچنین فرموده اند: خداوند او را در زمانى برانگیخت که مردم در وادى حیرت سرگشته بودند و در فتنه و فساد دست و پا مى زدند و هوا و هوس ها عقاید گونه گون آنان را فریفته و نخوت و کبر آنها را به لغزش کشانده بود.


امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: «خداوند سبحان محمّد صلى الله علیه و آله را به حق مبعوث کرد، آنگاه که پایان دنیا نزدیک شده و آخرت روى آورده بود و روشنایى و درخشش آن به تاریکى گراییده بود و مردم آن در سخت ترین اوضاع به سر مى بردند، بسترش زبر و ناهموار و مهارش در آستانه از هم گسیختگى و مدتش به سر رسیده، و نشانه هاى نابودیش نزدیک بود و مردمش در شُرُف نابودى بودند.


موفق باشید ... 

آنهایی که قرآن می خوانند و به آن عمل می کنند ...

از امام حسن عسکری (ع) نقل شده است که حضرت محمد (ص) بیان داشته اند: همانا حاملان قرآن حافظین رحمت مخصوص خداوند شامل حال آنان می گردد .

چرا که آنان آموزگاران کلام الهی و مقربان درگاه باری تعالی می باشند. هر کس آنان را دوست بدارد، در واقع خدا را دوست داشته است و هر کس با آنان دشمنی ورزد، در واقع با خدا دشمنی ورزیده است. همانا خداوند بلایای دنیوی را از شنونده ی قرآن و بلایای آخرت را از قرائت کننده آن دفع می کند.

سوگند به خدایی که جان محمد در دست اوست، پاداش کسی که آیه ای از قرآن را با این اعتقاد بشنود_که آن آیه از جانب خداوند به محمد نازل شده است از پاداش کسی که کوه طلایی را در راه خدا صدقه دهد، بیشتر است و آنان که به این امر اعتقادی ندارند، همانا صدقه آنان وبالی بر گردشان است و بی فایده است و همانا پاداش کسی که با این اعتقاد آیه ای از کتاب خدا را قرائت کند، از پاداش کسی که آنچه از پایین عرش الهی تا اعماق زمین قرار دارد، صدقه می دهد ولی اینگونه اعتقادی را ندارد، بیشتر است.

موفق باشید ... 

وقتی که خدا را خشنود کنید این چنین می شود ...

امام حسن عسگری (ع) به نقل از پیامبر (ص) فرموده اند: کسی که از یاری ما اهل بیت ناتوان باشد اما در خلوت های خویش دشمنان ما را لعن نماید، خداوند صدای او را به تمامی فرشتگان می رساند.


پس هر یک از شما که دشمنان ما را لعنت نماید، خداوند صدای او را به فرشتگان می رساند. هنگامی که فرشتگان صدای آن فرد را شنیدند برای او طلب آمرزش می نمایند و می گویند:خداوندا به روح این بنده ات درود فرست که با تمام توانش در یاری اولیای او کوشید، اگر بیش از این توان داشت نیز انجام می داد.


ناگهان ندایی از جانب خداوند متعال می رسد و می گوید: فرشتگانم من به دعای شما درباره بنده ام پاسخ دادم و ندای شما را شنیدم و به روح او در میان ارواح نیکان درود فرستادم و او را از برگزیدگان نیکوکار قرار دادم.


موفق باشید ... 

 

برای طول عمر فقط رعایت خوردن موثر نیست ...

امام باقر (ع) می‌فرمایند: کسی که زیر چهل سالگی بمیرد، نابهنگام و به عمر غیرطبیعی مرده است و کسی که کمتر از چهارده روز بیماری بکشد و بمیرد، مرگش مرگ ناگهانی است.


از این رو، معصومین (ع) در سخنانی راه هایی را برای دور کردن اجل معلق از زندگی توصیه کرده اند.


امیرالمومنین على (ع) در این باره می فرمایند: «با صدقه دادن، عمرها طولانى مى شود.


امام صادق (ع) نیز می فرمایند:مردم بیش از آن که با عمر خود زندگى کنند ، با احسان و نیکوکارى خویش مى زیند. و بیش از آن که به سبب فرا رسیدن اجل خود بمیرند ، بر اثر گناهان خویش مى میرند.


امام رضا (ع) می‌فرمایند:ما برای زیاد شدن عمر، وسیله‌ای جز صله‌ی ارحام نمی‌شناسیم. چه بسا مردی که سه سال از عمرش باقی مانده، امّا به خاطر صله رحم، خداوند آن باقی مانده را 30 سال اضافه می‌کند. (یعنی 33سال) و خداوند آن‌چه راکه می‌خواهد انجام می‌دهد و کسی که از عمرش 33 سال باقی مانده است و به واسطه‌ی قطع رحم خداوند سی سال از عمرش برمی‌دارد وآن را به 3 سال کاهش می‌دهد.


امام صادق (ع) فرموده اند:هر کس خوش نیت باشد، عمرش زیاد شود.


همان حضرت (ع) می فرمایند:اگر دوست داری خداوند بر عمرت بیفزاید، پدر و مادرت را خوشحال کن.


موفق باشید ... 

در نو شتن وصیت نامه این نکات را رعایت کنیم ...

وصیّت که در لغت به معنای سفارش کردن، اندرز دادن، عهد کردن و امر کردن آمده استرسول خدا (ص) می‏فرماید: سزاوار نیست مسلمان شب بخوابد، مگر اینکه وصیت نامه‏اش زیر سر او باشد. نیز می‏فرماید: هر کس هنگام مرگ، وصیتش نیکو نباشد در مروّت و عقل او نقصان است.
ادامه مطلب ...

قبل از خوردن نام خداوند عالم را بر زبان بیاورید تا گناهانتان ریخته شود ...

ذکر بسم الله در ابتدای هر امر، موجبات از بین رفتن خطاها و گناهان است و همچنین موجب کسب توفیق خواهد شد و روند این توفیق و استمرار آن ابواب جدید در ارتقاء مراتب الهی و حصول توفیقات جدید را بدنبال خواهد داشت.

در این باره حضرت محمد (ص) می فرمایند: خداوند می فرماید: هرگاه بنده بگوید: بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم، خداى متعال می‏گوید: بنده من با نام من آغاز کرد. بر من است که کارهایش را به انجام رسانم و او را در همه حال، برکت دهم .

چون بنده بگوید:بسم اللّه فرشتگان مى ‏گویند: «خداوند، به غذایتان برکت دهد!» سپس به شیطان مى‏ گویند: «اى فاسق! بیرون شو. تو بر آنان، راه تسلّط ندارى» و همچنین بیان می دارند:هر گاه بنده‏ اى هنگام خوابش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم بگوید، خداوند به فرشتگان مى‏ گوید: به تعداد نفس‏هایش تا صبح برایش حسنه بنویسید.

علاوه بر این از پیامبر (ص) نقل شده است که ایشان بیان داشته اند : هر کس بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم را قرائت کند خداوند به ازاى هر حرف آن چهار هزار حسنه برایش مى‏نویسد و چهار هزار گناه از او پاک مى ‏کند و چهار هزار درجه او را بالا می‏برد.

موفق باشید ... 
 

قبل از ترک دنیا توشه آخرت برچینیم ...

امیرمومنان علی به کمیل فرمودند : اى کمیل! مؤمنان با هم برادرند و براى برادر چیزى مقدّم تر از برادر نیست.

امام صادق (ع) نیز می فرمایند:همانا مؤمنان برادران یکدیگر و فرزندان یک پدر و مادرند و اگر رگى از یکى از آنان به ناراحتى بجنبد دیگران به خاطر او، شب را نمى خوابند.

همان حضرت (ع) فرموده اند:هر چیزى با چیزى آرام مى گیرد و مؤمن با برادر مؤمن خود آرامش مى یابد چنان که پرنده با همجنس خود آرام مى گیرد.

پیامبر خدا (ص) در این باره می فرمایند:هر کس برادر مسلمان جدیدى برگزیند ، خداوند در بهشت براى او برجى بنا مى نهد.

امیرالمومنین علی (ع) نیز فرموده اند:ناتوانترین مردم کسى است که از به دست آوردن دوستان و برادران ناتوان باشد و نا توان تر از او کسى است که برادران به دست آورده را از دست بدهد.

امام صادق (ع) می فرمایند: ادب و حرمت میان خود و برادرت را از بین نبر و آن را نگه دار؛ زیرا با از بین رفتن ادب و حرمت، حیا نیز از میان مى رود و نگه داشتن ادب و حرمت، مایه پایدارى دوستى است.

باز حضرت (ع) می فرمایند: اى پسر نعمان! اگر مى خواهى محبت برادرت براى تو خالص باشد، هرگز با او شوخى [بیجا مکن، از جدال با او بپرهیز، بر او فخر مفروش، و با او ستیزه مکن.

امام زین العابدین (ع) نیز فرموده اند:زبانت را نگه دار تا برادرانت را نگه دارى.

موفق باشید ... 

به قیامت اندیشیده اید ...

هنگامی که حضرت محمد (ص) شهادت حسین (ع) و سایر مصیبت های او را به دختر خود، خبر داد؛ فاطمه (ع) سخت گریه نمود و عرض کرد:  پدر جان؛ این گرفتاری چه زمانی رخ می دهد؟


رسول خدا فرمودند: زمانی که من و تو و علی در دنیا نباشیم. آن گاه گریه فاطمه شدیدتر شد. عرض کرد: چه کسی بر حسینم گریه می کند و به عزاداری او قیام می نماید؟


پیامبر فرمودند: فاطمه؛ زنان امتم بر زنان اهل بیتم و مردان بر مردان گریه می کنند و در هر سال، عزاداری او را تجدید می کنند.


پس روز قیامت که فرا رسد، تو برای زنان شفاعت می کنی و من برای مردان و هر که بر گرفتاری حسین گریه کند، دست او را می گیریم و داخل بهشت می کنیم. فاطمه جان؛ تمام دیده ها روز قیامت گریان است، مگر چشمی که بر مصیبت حسین گریه کند!


موفق باشید ...