رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

زیارت حرم حضرت معصومه (س) . . .

 روایتی از امام رضا (ع) وارد شده است که به سعد بن علی فرمود: ای سعد، برای ما، نزد شما قبری است. سعد به امام‏ گفت: قبر فاطمه معصومه (س) دختر امام کاظم (ع) را می‏‌فرمایید؟ امام‏ فرمود: «بلی، هر کس او را زیارت کند در حالی که عارف و آگاه به حق او باشد، بهشت بر او واجب است . 


موفق باشید ... 

حسادت نابود کننده روابط عاطفی . . .

حسد یکی از ضعف های بزرگ شخصیتی و از رذایل اخلاقی است که باعث می شود آدمی نسبت به آسایش و آرامش و شادی دیگران احساس بدی داشته باشد و نتواند خوشبختی و موفقیت دیگران را تحمل کند و در میدان دادن به این احساس گاه تا جایی آزاد عمل می کند که آسیب های جبران ناپذیر به خود و دیگران می رساند.


حضرت علی (ع) می فرمایند: حسادت مرض خطرناکی است که جز با مرگ محسود یا هلاکت حسود از بین نمی رود.


امام صادق (ع) می فرمایند: «حسد و بدخواهی از تاریکی قلب و کوردلی است و از انکار نعمت های خدا به افراد سرچشمه می گیرد، و این دو کور دلی و ایراد بر بخشش خدا دو بال کفر هستند، به سبب حسد بود که فرزند آدم در یک حسرت جاویدانی فرو رفت و به هلاکتی افتاد که هرگز از آن رهایی نمی یابد.


امام صادق (ع) می فرمایند:ریشه کفر حسادت است. چنانکه در برابر پیامبران می گفتند: ابشر یهدوننا، آیا انسانی مثل ما پیامبر شود و ما را هدایت کند . 


 امیرالمومنین (ع) می فرمایند: در ظاهر اظهار علاقه می کند و لی در باطن کینه و بغض دارد.


پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) در این باره می‌فرمایند: خداوند به موسی بن عمران فرمود: مبادا بر مردم حسد بری، درباره آنچه من به آنها داده‌ام از فضل خودم. چشمانت را به دنبال آن دراز مکن و دل خود را به دنبال آن روانه مساز، زیرا آنکه حسد برد نعمت مرا بد داشته و از آن قسمتی که میان بنده‌ هایم کردم، جلو گرفته و هر که چنین باشد من از او نیستم او هم از من نیست.


ایشان همچنین می فرمایند: برای نعمت های خداوند دشمنانی است. عرض کردند: ای رسول خدا! آنها چه اشخاصی هستند؟ فرمودند: کسانی که حسد می برند بر مردمانی که خداوند از فضل و رحمت خود نعمت هایی به آنها عطا فرموده است. 


 امیرمومنان امام علی (ع) است  فرموده اند: حسادت عیبى رسوا و بخلى سهمگین است و حسود تا به آرزوى خود درباره محسودش نرسد، آرام نمى گیرد.


ایشان می فرمایند: «بزرگ ترین وسیله ای که شیطان با آن شکار می کند (بزرگ ترین دام شیطان)، حسادت است.


از حضرت صادق (ع) است که فرمودند: «حسادت و خودپسندی و فخر فروشی، آفت دین هستند.


و از مولای متقیان (ع) است که فرمودند: «سلامتی بدن، از کمی حسادت است.


موفق باشید . . . 

حیا برای زنان نعمت است نه نغمت و دشواری ...

حیا عنصری درونی است که مانع رفتارهای هنجارشکنانه انسان در اجتماع می‌شود؛ یعنی این عامل محکم درونی، انسان را از ارتکاب رذایل اخلاقی، هنجارشکنی‌ها و قانون گریزی‌ها محافظت می‌کند و هر چه حیا در درون انسان از طفولیت در محیط خانواده تقویت شده باشد، طبیعی است که به سالم سازی اجتماع کمک بیشتری می‌کند.

اگر حیا در وجود افراد نهادینه شده باشد هم به مسؤولیت‌های فردی خوب عمل شده و هم از بی‌نظمی‌ها و مسؤولیت گریزی‌ها کاسته می‌شود، افزون بر این، حیا، روابط خانوادگی را تقویت می‌کند؛ زیرا اگر عنصر حیا قوی باشد، اعضای خانواده برای یکدیگر احترام قایلند و نیز مقام و جایگاه پدر و مادر و حرمت بزرگ‌ترها حفظ می شود . 


بنابر فرموده پیامبر(ص) همه خوبی‌ها با هم در ارتباط هستند و سرآمد همه خوبی‌ها حیاست. پس اگر حیا را از فرهنگ یک جامعه بگیریم، بتدریج همه خوبی‌ها از آن جامعه رخت بر می‌بندد، چنانکه در روایت است اگر حیا نداشتی، هر کاری خواستی بکن. این یعنی انسان بدون حیا هیچ قید و بندی در رفتارها ندارد و هنجارشکنی برایش امری عادی می‌شود.


موفق باشید ...