رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

حکمت صد و بیست و پنجم امام و شناساندن اسلام . . .

امیرالمومنین(علیه السلام) فرموده اند : اسلام را چنان می شناسم که پیش از من آنگونه کسی معرفی نکرده باشد . اسلام همان تسلیم در برابر خدا و تسلیم همان یقین داشتن و یقین اعتقاد راستین و باور راستین همان اقرار درست 

و اقرار درست انجام مسئولیت ها و انجام مسئولیت 

ها همان عمل کردن به احکام دین است . 


موفق باشید . . .

حکمت صد و بیست و چهارم روانشناسی زن و مرد . . .

امیرالمومنین (علیه السلام) فرموده اند : غیرت زن ، کفر آور و غیرت مرد، نشانه ایمان اوست . 
موفق باشید . . . 

حکمت صد و بیست و سوم الگوهای کامل انسانیت . . .

امیرالمومنین(علیه السلام) فرموده اند : خوشا به حال آن کس که خود را کوچک می شمارد و کسب و کار او پاکیزه است ک جانش پاک و اخلاقش نیکوست که مازاد بر مصرف زندگی را در راه خدا بخشش می کند و زبان را از زیاده گویی باز می دارد و آزار او به مردم نمی رسد و سنت پیامبر او را کفایت کرده بدعتی در دین خدا نمی گذارد . 


موفق باشید . . . 

حکمت صد و بیست و دوم عبرت از مرگ یاران . . .

امیرالمومنین(علیه السلام) در پی جنازه ای می رفت و شنید که مردی می خندد ، فرمودند : گویی مرگ بر غیر ما نوشته شده و حق جز بر ما واجب گردید و گویا این مردگان مسافرانی هستند که به زودی باز می گردند در حالی که بدن هایشان را به گورها میسپاریم و میراثشان را می خوریم . گویا ما پس از مرگ آنان جاودانه ایم . آیا چنین است که اندرز هر پند دهنده ای از زن و مرد را فراموش می کنیم و خود را نشانه تیرهای بلا و آفات قرار دادیم . 


موفق باشید . . . 

حکمت صد و بیست و یکم ارزیابی عمل ها . . .

امیرالمومنین(علیه السلام) فرموده اند : چقدر فاصله بین دو عمل دور است : عملی که لذتش می رود و کیفر آن می ماند و عملی که رنج آن می گذرد و پاداش آن ماندگار است.


موفق باشید . . . 

حکمت صد و بیستم روانشناسی قبایل قریش . . .

امیرالمومنین(علیه السلام) فرموده اند : اما بنی محزوم گل خوش بوی قریشند که شنیدند سخن مردانشان و ازدواج با زنانشان را دوست داریم ؛ اما بنی عبد شمس دور اندیش تر و در حمایت مال و فرزند توانمند ترند که به همین جهت بد اندیش تر و بخیل تر میباشند ، و اما ما بنی هاشم آنچه در دست داریم بخشنده تر و برای جانبازی در راه دین سخاوتمندتریم . آنها شمارشان بیشتر اما فریبکار و زشت روی ترند ، و ما گویاتر و خیر خواه و خوش روی تریم . 


توضیح : بنی عبد شمس همان امویان هستند که عبد شمس پسر عموی هاشم بن عبدالمطلب بود . 


موفق باشید . . . 

حکمت صد و نوزدهم ضرورت شناخت دنیا . . .

امیرالمومنین(علیه السلام) فرموده اند : دنیای حرام چون مار سمی است پوست آن نرم ولی سم کشنده در درون دارد ، نادان فریب خورده به آن می گراید و هوشمند عاقل از آن دوری گزیند . 


موفق باشید . . . 

حکمت صد و هجدهم استفاده از فرصت ها . . .

امیرالمومنین(علیه السلام) فرموده اند : از دست دادن فرصت ، باعث اندوه می شود . 


موفق باشید . . .

حکمت صد و هفدهم پرهیز از افراط و تفریط در دوستی با امام . . .

امیرالمومنین(علیه االسلام) فرموده اند : دو تن به خاطر من به هلاکت رسیدند : دوست افراط کننده و دشمن دشنام دهنده .


موفق باشید . . . 

حکمت صد و شانزدهم انسان و انواع آزمایش ها . . .

امیرالمومنین(علیه السلام) فرموده اند : چه بسا کسی که با نعمت هایی که به او رسیده به دام افتد و با پرده پوشی بر گناه فریب خورد و با ستایش شدن آزمایش گردد و خدا هیچ کس را همانند مهلت دادن نیازمود . 


موفق باشید . . . 

حکمت صد و پانزدهم توجه به پایان پذیری دنیا . . .

امیرالمومنین ( علیه السلام) فرموده اند : چگونه خواهد بود حال کسی که در بقای خود ناپایدار و در سلامتی بیمار است و در آنجا که آسایش دارد مرگ او فرا می رسد . 


موفق باشید . . . 

حکمت صد و چهاردهم جایگاه خوشبینی و بدبینی در جامعه . . .

امیرالمومنین (علیه السلام) فرموده اند : هرگاه نیکوکاری  بر روزگار و مردم آن غالب آید ، اگر کسی به دیگری گمان بد برد ، در حالی که از او عمل زشتی آشکار نشده ، ستمکار است ، و اگر بدی بر زمانه و مردم آن غالب شود و کسی به دیگری خوش گمان باشد ، خود را فریب داد . 


موفق باشید . . . 

حکمت صد و سیزدهم ارزش های والای اخلاقی . . .

امیرالمومنین(علیه السلام) فرموده اند : سرمایه ای سودمند تر از عقل نیست و تنهایی ترسناک تر از خودبینی و عقلی چون دور اندیشی و بزرگواری چون تقوی و همنشینی چون اخلاق خوش و میراثی چون ادب و رهبری چون توفیق الهی و تجارتی چون عمل صالح و سودی چون پاداش الهی و پارسایی چون پرهیز از شبهات و زهدی چون بی اعتنایی به دنیای حرام و دانشی چون اندیشیدن و عبادتی چون انجام واجبات و ایمانی چون حیاء و صبر و خویشاوندی چون فروتنی و شرافتی چون دانش، و عزتی چون بردباری و پشتیبانی مطمئن تر از مشورت کردن نیست . 


موفق باشید . . . 

حکمت صد و دوازدهم مشکلات شیعه بودن . . .

امیرالمومنین(علیه السلام) فرموده اند : هرکس ما اهل بیت پیامبر را دوست بدارد ، پس باید فقر را چونان لباس رویین بپذیرد . (یعنی آماده انواع محرومیت ها باشد) .


موفق باشید . . . 

حکمت صد و یازدهم عشق به امام علی (علیه السلام) و طاقت نداشتن تحمل آن . . .

امیرالمومنین (علیه السلام) پس از باز گشت از جنگ صفین که یکی از یاران دوست داشتنی ایشان به نام سهل بن حنیف از دنیا رفت ، فرمودند : اگر کوهی مرا دوست بدارد ، در هم فرو می ریزد . (یعنی مصیبت ها به سرعت به سراغ او آید ، که این سرنوشت در انتظار پرهیزکاران و برگزیدگان خداست ) . 


موفق باشید . . . 

حکمت صد و دهم شرائط تحقق اوامر الهی . . .

امیرالمومنین(علیه السلام) فرموده اند : فرمان خدا را بر پا ندارد ، جز آن کس که در اجرای حق مدارا نکند ، سازشکار نباشد ، و پیرو آرزو ها نگردد . 


موفق باشید . . . 

حکمت صد و نهم ارزش والای اهل بیت پیامبر . . .

امیرالمومنین(علیه السلام) فرموده اند : ما تکیه گاه میانه ایم عقب ماندگان به ما می رسند و پیش تاختگان به ما باز می گردند .


موفق باشید . . . 

حکمت صد و هشتم شگفتی های روح آدمی . . .

امیرالمومنین(علیه السلام) فرموده اند : به رگ های درونی انسان پاره ی گوشتی آویخته که شگرف ترین اعضای درونی اوست ، و آن قلب است ، که چیزهایی از حکمت و چیزهایی متفاوت با آن در او وجود دارد . پس اگر در دل امیدی پدید آید طمع آن را خوار گرداند و اگر طمع بر آن هجوم آورد حرص آن را تباه سازد و اگر نومیدی بر آن چیره شود تاسف خوردن آن را از پای در آورد ، اگر خشمناک شود کینه توزی آن فزونی یابد و آرام نگیرد اگر به خشنودی دست یابد خویشتن داری را از یاد برد و اگر ترس آن را فرا گیرد پرهیز کردن آن را مشغول سازد و اگر به گشایشی برسد دچار غفلت زدگی شود و اگر مالی به دست آورد بی نیازی آن را به سر کشی کشاند و اگر مصیبت ناگواری به آن رسد بی صبری رسوایش کند و اگر به تهیدستی مبتلا گردد بلا ها او را مشغول سازد و اگر گرسنگی بی تابش کند ناتوانی آن را از پای در آورد و اگر زیادی سیر شود ، سیری آن را زیان رساند پس هرگونه کندروی برای آن زیانبار و هرگونه تندروی برای آن فساد آفرین است . 


موفق باشید . . . 

حکمت صد و هفتم علل سقوط عالمان بی عمل . . .

امیرالمومنین(علیه السلام) فرموده اند : چه بسادانشمندی که جهلش او را از پای در آورد و دانش او همراهش باشد ، اما سودی به حال او نداشته باشد . 


موفق باشید . . .

حکمت صد و ششم ره آورد شوم دین گریزی . . .

امیرالمومنین(علیه السلام) فرموده اند : مردم برای اصلاح دنیا چیزی از دین را ترک نمی گویند ، جز آن که خدا آنان را به چیزی زیانبارتر دچار خواهد ساخت . 


موفق باشید . . .