رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

ایرانیان ذکر بسم الله را بر زبان خود و فرزندانشان جای کنند ...

در حدیث معروفی از پیامبر اکرم(صلی الله و علیه وآله) چنین آمده است: هر کار مهمی که بدون نام خدا آغاز گردد، بی فرجام است.


حضرت نوح(علیه السلام) در آن طوفان سخت و سهمگین هنگام سوار شدن بر کشتی و حرکت بر روی امواج کوه پیکر آب که هر لحظه آن با خطرات و فراوانی همراه بود برای رسیدن به مقصد و ساحل نجات و پیروزی بر مشکلات به یاران خوددستور می دهد که در هنگام حرکت کشتی و نیز در وقت توقف آن «بسم الله» بگویند .


فقر انسان مطلب تازه‌ای نیست که قرار باشد گفته شود. فقر مشهود همه انسان‌هاست انسان روزانه یازمند است اما نمی‌داند باید به چه کسی رجوع کند.


 این آیه حاکی از فقر الی‌الله انسان و نیازمندی همیشگی انسان به خدا است، اینکه گفته می‌شود هر کاری که خواستید بکنید با نام خدا شروع کنید و سر هر سفره‌ای که نشستید برای هر طعام .


ابن عباس می گوید که از علی (علیه السلام) پرسیدم: چرا سوره ی برائت « بسم الله » ندارد؟ فرمود: « بسم الله» امان و مایه ی امنیت است و در سوره ی برائت امان وجود ندارد و فرمان جنگ داده شده است .


امام صادق (علیه السلام) می فرماید: هرگز (بسم الله الرّحمن الرّحیم ) را ترک نکن، گرچه بخواهی بعد از آن شعری بخوانی .


 امام حسن عسگری (علیه السلام) می فرماید: گفتن بسم الله یاری خواستن از خداوند در جمیع شئون زندگی است .

امام باقر(علیه السلام) می فرماید: بسم الله نزدیک ترین اسم به اسم اعظم خداوند است .


موفق باشید ... 


 

راه حل توبه نکردن ...

 شخصى از امیر مومنان حضرت علی (علیه السلام) درخواست کرد که واجب چیست و واجب تر کدام؟ عجب چیست و عجب‏تر چه؟ دشوار کدام و دشوارتر چیست؟ نزدیک چیست و نزدیکتر کدام؟ هنوز سخنش تمام نشده و زبان در دهان نبرده بود که آن حضرت این چنین جوابش را داد : 


توبه نمودن به پیشگاه پروردگار واجب است از آن لازم‏تر ترک‏ گناه است، تغییر روزگار شگفت‏انگیز است از آن عجیب‏تر غفلت مردم است در زندگى از این تغییرات، شکیبائى در ناملایمات و مصیبتها دشوار است اما دشوارتر از آن از دست دادن ثواب آن است، هر چیزى را که امید آمدنش را داشته باشى نزدیک است مرگ از همه آنها نزدیک‏تر است .


موفق باشید ... 


 

 

چگونه خود را از در برابر بیماریها مقاوم کنیم ...

حضرت علی (ع) می فرمایند: حسادت مرضخطرناکی است که جز با مرگ محسود یا هلاکت حسود از بین نمی رود. (خدا نکنه بهش گرفتار بشین که اگر بشین اولین اتفاقی که می افته اینه که از طرف مقابل بی دلیل می برین) . ادامه مطلب ...

سخنی از بزرگان ...

امام رضا علیه السلام فرمود: بر شما باد به میانه روى در فقـر و ثروت؛ و نیکى کردن چه کم و چه زیاد - زیرا خـداوند متعال در روز قیامت یک نصفه خرما را چنان بزرگ نمایـد که ماننـد کـوه احد باشد.


موفق باشید ... 



درمان وسواس ...

امام کاظم علیه السلام در روایتی چهار نشانه برای آدمی های وسواسی بر می شمرند.


ایشان می فرمایند:چهار چیز از وسواس است:


1- گِل خوردن .


2- خرد کردن گِل (شاید بازی با گل و نرم کردن با دست باشد) .


3- گرفتن ناخن با دندان .


4- و ریش به دهان گرفتن .


موفق باشید ... 

قدر دو چیز را بدان ...

حضرت على علیه السلام نیز در خطبه دوم نهج البلاغه, یکى از ویژگى هاى عصر جاهلیت را فقدان امنیت نام برده و مى فرمایند: پیامبر (ص) در سرزمینى ظهور کرد که در آن, خواب مردمانشان, بى خوابى بود و گریه زیاد و مداوم, سرمه چشمانشان را تشکیل داده بود. 

ادامه مطلب ...

در راه بهشت ...

منصور ابن حازم از امام صادق (ع) پرسید: باارزش ترین اعمال کدام است؟ آن امام (ع) فرمودند: نماز در وقت خود، نیکی به پدر و مادر و جهاد در راه خدا.


امام باقر (ع) فرمودند: خدا در سه چیز برای هیچ کس رخصتی قرار نداده است: ادای امانت به نیکوکار و بدکار، وفای به عهد به نیکوکار و بدکار و نیکی با والدین، نیکوکار باشند یا بدکار. این تکلیف درباره والدین حتی پس از مرگ آن دو نیز استمرار دارد. رسول خدا (ص) فرمودند: سرور نیکوکاران در قیامت مردی است که به والدین خودش پس از مرگشان نیکی کند.


شخصی خدمت پیغمبر اسلام (ص) آمد و عرض کرد: حق والدین بر فرزند چیست؟، حضرت (ص) فرمودند: آنها را با اسم صدا نزند، جلوتر از آنها راه نرود، پیش از آنها ننشیند و کاری نکند که مردم، پدرش را لعنت کنند. 


بر فرزند اطاعت پدر و مادر واجب است؛ مگر در فرایض. اطاعت از خدا، همان اطاعت از پدر است و نافرمانی از خدا، همان نافرمانی از پدر است. البته به نظر همه علما، منظور از اطاعت والدین، در غیر معصیت خداوند است.


مردی به حضور خاتم انبیا (ص) رسید و پرسید: ای رسول خدا! من سوگند خورده ام که آستانه در بهشت، پیشانی حورالعین را ببوسم. 


اکنون چه کنم؟ پیامبر(ص) فرمودند: پای مادر و پیشانی پدر را ببوس؛ یعنی اگر چنین کنی، به آرزوی خود درباره بوسیدن پیشانی حورالعین و آستانه در بهشت می‌رسی. او پرسید: اگر پدر و مادرم مرده باشند، چه کنم؟ پیامبر(ص) فرمودند: قبر آنها را ببوس. همچنین کسی که به پدر و مادرش دشنام دهد، در سیره نبوی با عبارت «ملعون، نزد خدا» نکوهش شده است.


موفق باشید ... 

سایه سرای مومن در قیامت ...

پیامبر خدا (ص) در حدیثی درباره ارزش این عمل فرمودند:سرزمین قیامت تماما آتش است، مگر سایه مؤمن؛ زیرا که صدقه او بر سرش سایه می‏‌افکند .


 امام صادق (ع) نیز در حدیثی این چنین می‌فرمایند: بخشنده، بخشنده نباشد مگر آن گاه که سه خصلت داشته باشد: در توانگری و تنگدستی مال خویش را ببخشد، آن را به کسی که مستحقّ است ببخشد و تشکّری که در برابر خوبی خود به کسی دریافت می‏‌کند بیشتر و ارزشمندتر از آن چیزی بداند که به او داده‏ است.


 همچنین امام علی (ع) اسوه و الگوی سخاوتمندان در این باره فرمودند:صدقه، سپری است در برابر آتش (جهنّم) . 


موفق باشید ... 

به کلید نیکی ها دست دراز کنیم ...

امام صادق علیه السلام دوری از دنیا پرستی را کلیدی راهگشا برای رسیدن به منشا خوبی ها یعنی خداوند تبارک و تعالی می دانند.


ایشان می فرمایند:


همه نیکی ها در خانه ای نهاده شده و کلید آن بی رغبتی به دنیاست.


سپس فرمود:پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله وسلم )فرموده است:آدمی شیرینی ایمان را در دل نمی چشد مگر اینکه برای او مهم نباشد چه کسی دنیا را خورده است.


سپس امام صادق علیه السلام فرمود:حرام است بر دلهای شما که شیرینی ایمان را تشخیص بدهد مگر آنکه به دنیا بی رغبت باشد .


موفق باشید ... 

خشمگینانه به والدین ننگریم ...

در روایتی از امام صادق علیه السلام مجازات سختی برای نگاه خشمگینانه به والدین مطرح می فرمایند:


هرکس به پدر و مادر خود با نگاه خشمگین و دشمنی نگاه کند در حالی که آن دو به او ظلم کرده باشند، خداوند نمازش را قبول


نکند .


موفق باشید ... 

آثار گناه در زندگی انسان ...

در آیه 32 سوره «نجم» در این زمینه آمده است که:


کسانی که از گناهان بزرگ و زشت کاری‌ها جز لغزش‌های کوچک دوری می‌کنند (مورد آمرزش‌اند) یقیناً آمرزش پروردگارت گسترده و وسیع است.


او به شما از هنگامی که شما را از زمین به وجود آورد و از هنگامی که در شکم مادرانتان جنین بودید، داناتر است؛ پس خودستایی نکنید. او به کسی که پرهیزکاری پیشه کرده است، آگاه‌تر است .

ادامه مطلب ...

انسان برتر از ملائکه ...

حضرت علی علیه السلام می فرمایند:


خداوند عزو جل ، در فرشتگان عقل بدون شهوت قرار داده است و در حیوانات شهوت بدون عقل و در انسانها هر دو را قرار داده است.


پس هرکس عقلش بر شهوتش غلبه کند پس او از ملائکه برتر است .


و هرکس شهوتش بر عقلش غلبه کند پس او از حیوانات هم پست تر است .


موفق باشید ... 



رهایی از عذاب قبر ...

 یکی از اعمالی که در نزد خداوند متعال دارای اجر و پاداش فراوانی است، تحمل مشکلات زندگی مشترک و صبر بر آن ها می باشد .  ادامه مطلب ...

در زیارت حضور قلب داشته باشیم ...

زیارت عالی‌ترین درجه برقراری ارتباط با معصومین(ع) است. همان‌طور که می‌دانید زیارت به معنای «دیدار» است و دیدارها با یکدیگر تفاوت دارند. مثلاً ما برای دیدار برخی دوستان شرایط خاصی را در نظر می‌گیریم که شاید برای برخی دیگر چنین نباشد.


درهنگام زیارت معصومین(ع) نخستین شرط، داشتن حضور قلب و طمأنینه است و بی‌شک، داشتن توجه قلبی ما را برای برقراری ارتباط بهتر با حضرات معصومین(ع) آماده می‌کند.


 آرامش و وقار ظاهری نشانه حضور قلب در زائر است و معصومین(ع) برای زیارت توصیه کرده‌اند که در هنگام ورود، اذن دخول بخوانیم. 


چنانکه در حین ورود به حرم امام هشتم(ع) نیز تابلوهای قرائت اذن دخول نصب شده و خواندن این زیارت در حین ورود به حرم آرامشی را در دل زائر ایجاد می‌کند که به ایجاد حضور قلب منجر خواهد شد.


 توجه به اذن دخول و تثبیت آرامش روحی در حین ورود به اماکن مقدس، توصیه مؤکد معصومین(ع) است که فرموده‌اند در بدو حضور در اماکن زیارتی با وقار و آرامش راه بروید، گامها را کوچک بردارید، حالت طمأنینه داشته باشید، با حالت ذکر و تسبیح و تکبیر وارد حرم و مزار شوید تا این آداب ظاهری، حضور باطنی را در شما ایجاد کند.


حفظ حضور قلب و ایجاد پیوند روحانی میان زائر و امام معصوم در هنگام زیارت وابسته به آدابی است که زائر پیش از ورود به حرم اولیای خدا در وجود خویش متجلی می‌کند. 


اگر می‌خواهیم از زیارت بهره کامل ببریم، باید همان‌طور که در بارگاه معصومین(ع) و در حین زیارت رفتار می‌کنیم، در زندگی روزمره هم چنین باشیم؛ حق را دنبال کنیم، اگرچه برای ما سخت باشد.


 پیرو حقیقی دین، کلام خدا و معارف اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) باشیم. زائری که مثلاً به‌عنوان یک فروشنده تعامل خوبی با مردم ندارد، برخوردهای ناهنجار دارد و دیگران را می‌رنجاند بی‌تردید بهره‌ای از حضور قلب برای برقراری ارتباط ویژه با امام رضا(ع) نخواهد برد. 


امام رضا(ع) و سایر معصومین(ع) پیرو و دوست راستین می‌خواهند که در نهان و آشکار، معرّف کلام و منطق حق‌طلبانه آنها باشد.


همین که بگوییم با حضور در حرم برای ما حضور قلب حاصل می‌شود کافی نیست، بلکه رعایت مقدمات و آداب زندگی دینی نه‌ تنها فرصتهای معنوی زیارت را برای ما افزون می‌کند، بلکه در هر زیارتی دری از درهای معنویت و روحانیت بر ما گشوده می‌شود؛ بنابراین رعایت اخلاق و مشی دینی مهمترین رکن داشتن حضور قلب در هنگام زیارت است.


هرچه معرفت و شناخت ما نسبت به معصومین(ع) بیشتر باشد، آثار بیشتری از زیارت نصیب ما خواهد شد. امام‌شناسی مسأله‌ای مهم است، بخصوص در شرایط حاضر که دشمنان تلاش می‌کنند شبهات و انحرافات بسیاری را به آیین تشیع تحمیل کنند. 


لذا بر ما واجب است در مورد امام معصومی که به زیارتش می‌رویم، معرفت داشته باشیم؛ بدانیم چرا امام رضا(ع) ترک وطن و نیاکان و خانواده خویش را به جان گرامی خرید و به ایران هجرت کرد. 


تلاش برای شناخت معصومین(ع) جلوه‌ای از ادب در برابر مقام والای الهی آنهاست و در این صورت بازهم درهای نور و روشنی در هنگام زیارت به‌روی ما گشوده خواهد شد.


در اقوال تاریخی پیاده رفتن بعضی از ائمه مثل امام حسن مجتبی(ع) و امام کاظم(ع) ثبت شده است. 


موفق باشید ... 



خدمت به خانواده را فراموش نکنیم ...

ایشان می فرمایند :

ای علی( علیه السلام) کسی که خدمت به زن وفرزند را عیب نشمرد بدون حساب داخل بهشت شود،

ای علی خدمت به زن و فرزند کفاره گناهان بزرگ است ،و خشم و غضب الهی را خاموش می کند ،و مهریه حورالعین است و حسنات و درجات را زیاد می کند

ای علی کسی  خدمت به زن و فرزند نمی کند مگر مرد بسیار راستگو یا شهید یا مردی که خداوند برای او خیر دنیا و آخرت می خواهد.

موفق باشید ... 

مراقب زبانتان باشید ...

ابو حمزه ثمالى از امام زین العابدین علیه السّلام روایت کرده است که فرمود: 

زبان آدمى (فرزند آدم) به هنگام صبح، به (سایر) اعضاى او سر مى‏ زند و احوالپرسى مى‏ کند و هر روز بر اعضاى بدنش مشرف مى‏ شود و مى‏ گوید در چه حالى (شب را) صبح کردید؟! مى‏ گویند: به خیر و خوبى است به شرط آنکه تو (دست از سر ما بردارى) و ما را به خود رها کنى؟


و نیز به او مى‏ گویند: تو را به خدا سوگند که (ناروا را در حق ما روا مدار) و ما را به مشقّت میفکن! (و تردیدى در این نیست که) به خاطر تو، ثواب و پاداش (اخروى و افزونى نعمت و روزى در دنیا) به ما مى‏ رسد، و به سبب توست که کیفر مى‏ شویم.


موفق باشید ... 

پر خوری از زبان ائمه اطهار ...

امام علی علیه السلام به سه اثر  پرخوری اشاره می فرمایند:

هرکه (از غذا شکم )خود را سیر کند فورا گرفتار سه عقوبت می شود :

پرده غفلت بر روی دلش افکنده می شود .

خواب بر چشم او غلبه یابد .

و کسالت بر بدن وی مسلط شود .

موفق باشید ... 

هشدار به احتکار کنندگان مواد غذایی ، از عذاب خدا بترسید ، احتکار کنندگان همردیف دوزخیانند ...

حضرت امیرالمومنین علی (ع) فرموده اند : احتکار خوی فاسقان است . امروز را می خواهیم اختصاص بدهیم به بحثی چند خطه راجع به این موضوع که متاسفانه در جامعه اسلامی ما هر چندگاهی اتفاق می افتد .  

ادامه مطلب ...

محبوب ترین ها در نزد خداوند ...

امام سجاد علیه السلام در روایتی به دو قطره ارزشمند نزد خدا اشاره می فرمایند:


ایشان می فرمایند:


هیچ قطره ای نزد خداوند محبوب تر از دو قطره نیست:


قطره خونی که در راه خدا ریخته شود .


قطره اشکی که در تاریکی شب از چشم بنده ای برای خاطر خدا جاری گردد .


موفق باشید ...

اینان در قیامت این چنین هستند ...

 حضرت امام صادق (ع) نقل شده است که فرموده اند: کشاورزان گنج های مردم هستند، بذر پاکیزه ای را می کارند که خداوند متعال خلق کرده است. مقام آنان در روز قیامت از همگان بهتر و قُرب و منزلتشان از همه بیشتر است و در آن روز آن ها مبارک خوانده می شوند.

ادامه مطلب ...

اگر زن مسلمان هستید و به جهان بعد از مرگ اعتقاد دارید پس عمل کنید قبل از رسیدن مرگتان و بدانید که حکم خدا قطعی است ...

 بی تردید زنان جوامع اسلامی، با الگو قرار دادن حضرت زهرا (س) می توانند خیر دنیا و آخرت را برای خود رقم بزنند در غیر این صورت بدانید که بعد از مرگ راهی برای بازگشت نیست ، مطمئنا زنان مومنه ی جامعه ی اسلامی این مطلب را درک می کنند و بدان عمل خواهند کرد چون نفع آن به خود آنها خواهند رسید و ضرر آن به کسانی که توشه ای ندارند ...

ادامه مطلب ...

همچون ماه شب چهاده خواهند درخشید ...

حضرت محمد (ص) می فرمایند: هر کس ایمان به خداوند و قیامت دارد، باید میهمان را گرامی بدارد و همچنین بیان نموده اند: هنگامی که خداوند به مردمی اراده ی خیر نماید، هدیه ای برای آنان می فرستد. پرسیدند: آن هدیه چیست؟ حضرت فرمودند: میهمان است که رزق خود را می آورد و چون می رود گناهان صاحب خانه را نیز می برد.

ادامه مطلب ...

عاقبت گناه کاران ، اگر مسلمان هستید مسئولید ...

یکی از اعمالی که چه در قرآن و چه در روایات بر آن بسیار تاکید شده است، بجا آوردن نماز و عدم سهل انگاری در انجام این فریضه الهی می باشد، چنانچه سبک شمردن این عمل عقوبتی بسیار سخت چه در دنیا، چه در هنگام مرگ و چه در آخرت در پی خواهد داشت .

ادامه مطلب ...

دائم به یاد خدا باشیم ...

 از پیغمبر اعظم حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده : به درستی که خداوند در روزقیامت می گوید:

ای فرزند آدم !من مریض شدم ولی تو به عیادت من نیامدی؟ گوید ای پروردگار من چگونه می توانستم تو را  عیادت کنم در حالی که تو پروردگار جهانیان هستی؟خداوند گوید:آیا ندانستی که بنده من فلانی مریض شد و تو او را عیادت نکردی؟آیا ندانستی که اگر تو از او عیادت می کردی حتما من را نزد او می یافتی ؟

ای فرزند آدم !من از تو غذا خواستم پس تو به من غذا ندادی ؟گوید ای خدای من چگونه من به تو غذا می دادم درحالی که تو پروردگار جهانیان هستی؟خداوند گوید:آیا ندانستی که بنده من فلانی از تو غذا خواست ولی تو به او غذا ندادی؟آیا ندانستی که اگر تو به او غذا می دادی(امروز)حتما(ثواب)آن را نزد من می یافتی؟

ای فرزند آدم!من از تو آب خواستم ولی تو به من آب ندادی؟گوید ای خدای من چگونه من به تو آب می دادم درحالی که تو پروردگار جهانیان هستی؟خداوند گوید:بنده من فلانی از تو آب خواست و لی تو به او آب ندادی همانا اگر تو به او آب می دادی (امروز)حتما (ثواب )آن را نزد من می یافتی .

موفق باشید ....