رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

چه کسی از بوی بهشت محروم است ...

در روایت آمده رسول خدا (ص) سه بار فرمودند: خوار و ذلیل شد، عرضه داشتند: یا رسول اللّه! منظورتان کیست؟ فرمودند: کسى که پدر و مادر پیر و سالخورده‏اى دارد و با ترک احسان و خدمت به آنان وارد بهشت نشد.


امام هادی (ع) نیز فرمودند: عقوق والدین موجب کاهش و مرگ افراد خاندان و ذلت و خواری دنیا می شود و به فرموده امام صادق (ع) از جمله پیامدهای دنیوی آزار والدین مانع شدن از اجابت دعا و هوا فضای معنوی را تاریک می کند. 


پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:بترسید از اینکه عاق پدر و مادر قرار گیرید زیرا بوی بهشت از هزار سال راه به مشام می رسد ولی به مشام عاق والدین نخواهد رسید .


رسول خدا (ص) فرمودند: رضایت پروردگار در رضایت پدر و خشم پروردگار در خشم پدر است.


امام سجاد (ع) فرمودند: حق مادرت این است که بدانی او تو را به گونه ای حمل کرد که هیچ کس دیگری را چنین حمل نمی کند و تو را از ثمره قب ود چیزی عطا کرد که هیچ کسی به دیگری نمی دهد و تو را با همه اعضای بدن خود حفظ کرد و باکی نداشت که خود گرسنه باشد و به تو غذا دهد، یا تشنه باشد و تو را سیراب کند یا خودش عریان باشد و تو را بپوشاند یا خود در آفتاب باشد و تو را در سایه قرار دهد و برای تو از خوابش بگذرد و تو را از سرما و گرما حفظ کرد تا برای او باشی. بدان که توان شکر او را نداری جز به یاری خدا و توفیق او. 


موفق باشید ... 

اثرات خواندن قران در خانه ها ...

پیامبر اکرم (ص) فرمود: خانه‌هایتان را با تلاوت ‌قرآن نورانى کنید و آن‌ها را همچون یهود و نصارا ـ که نماز و عبادت را در خانه‌ها تعطیل کرده، تنها در کنیسه و کلیسا انجام مى‌دهند ـ به گورستان تبدیل نکنید.


 هنگامى‌که در خانه‌اى زیاد قرآن خوانده شود، خیر و برکت آن فزونى یابد و اهل خانه مدت‌ها از آن لذت خواهند برد و همانگونه که ستارگان براى زمینیان مى‌درخشند،این خانه نیز براى آسمانیان مى‌درخشد.


موفق باشید ... 



پاداش تلاوت قرآن ...

پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: اگر زندگى سعادتمندان و مرگ شهدا و نجات در روز جزا و امنیت در روز هراس و نور در روز ظلمت و سایبان در روز حرارتِ شدید و سیراب شدن در روز عطش و ارزش و سنگینى در روز سبکى اعمال را مى‌خواهى، پس قرآن را مطالعه کن، چرا که قرآن یادآور خداى رحمان و حافظ از شیطان و عامل برترى در ترازوى اعمال است .


در حدیث دیگر می‌فرماید: هر کس قرآن بخواند، گویى به مرتبه پیامبرى رسیده است، جز آن که بر او وحى نمى‌شود!


امیرمۆمنان علی (ع) فرمودند: بارورى و رشد ایمان با قرآن خواندن به دست مى‌آید .


امام حسن مجتبی (ع) فرمود: هر کس قرآن بخواند ـ بلافاصله یا با کمى تأخیر ـ دعایش مستجاب خواهد‌ شد .


امام صادق (ع) می‌فرماید: خواندن قرآن از روى مصحف، عذاب پدر و مادر را سبک مى‌کند، گرچه کافر باشند .


موفق باشید ... 





هدف از تلاوت قرآن فقط فهم آن نباشد بلکه به آن عمل کنیم ...

آنچه در تلاوت قرآن اهمیت بسیاری دارد، عمل به آن است؛


قرآن کلامی است  از عرش اعلی .


سخنان کسی هست که تمام هستی از اوست، کسی که آفرینش دنیا و آخرت همه در قدرت اوست .


دستور قرآن این است که صاحبان اندیشه در معانی آن تفکر کنند.


تلاوت کننده و یا شنونده قرآن باید همواره خویش را مورد خطاب آیات قرآن بداند .


 قرآن می‌فرماید: ما قرآن را برای پند گرفتن آسان ساختیم. پس آیا پند گیرنده‏ای هست .(سوره قمر، 22) .


اگر در هنگام تلاوت و یا شنیدن آیات عذاب، احساس وحشت و ترس و هنگام قرائت و یا شنیدن آیات مغفرت و رحمت، نشاط و شادابی به شما دست داد، معلوم است که کلام الهی درشما اثر گذاشته است.


موفق باشید ... 




اثرات قرآن را به سخره نگیریم که مسئول این بی احترامی به کلام اعلی هستین ...

پیامبر صلی الله علیه و آله می‌فرمودند:


درد چشم داشتم، به جبرئیل شکایت کردم به من گفت: همیشه در قرآن نظر فرما.


امام صادق (ع) فرمود: هر جوان مۆمنى که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته خواهد شد .


پیامبراکرم (ص) فرمود: بدون شک این دل‌ها زنگار مى‌گیرند; هم‌چنان که آهن زنگ مى‌زند. عرض شد: صیقل آن به چیست؟ فرمود: قرائت قرآن. 


موفق باشید ... 






موفق باشد ... 

نحوه ی خواندن قرآن ...

سفارش شده است که قرآن را با صوت زیبا تلاوت کنید.


از روی قرآن، تلاوت نمائید، زیرا نگاه به آیات و یا شنیدن آن‌ها با گوش باعث تأثیر بر چشم و گوش و سپس بر دل می‌شود؛


همچنین باعث شفای چشم می‌شود .


موفق باشید ... 




چگونه درب های گناه را به روی خود ببندیم ...

در وقت شروع جمله استعاذه به زبان آورید ، یعنی بگوید: «اَعُوذُ بِاللّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمِ» و پس از آن تسمیه یعنی «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» بگوید، مگر هنگامی که در شروع آیات انتخابی آیه عذاب باشد.


امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: درب‏های گناه را با استعاذه ببندید و درب‏های اطاعت را با تسمیه بگشایید.


البته توجه داشته باشید که اراده فرد اینجا ملاک است که با لطف خدای رحمان به دست می آید ... 


موفق باشید ... 



بهترین عبادت کنندگان چه کسانی هستند ...

پیامبر (ص) می‌فرماید: بهترین عبادت امت من، خواندن قرآن است .

ادامه مطلب ...

جویندگان دانش بدانند ...

 پیامبر خدا حضرت محمد (ص) فرموده اند :  هر که دانش را براى خدا بیاموزد، به هیچ بابى از آن نرسد مگر این که بیش از پیش، خود را حقیرتر بیند، با مردم افتاده‌‏تر شود، ترسش از خدا بیشتر گردد و در دین کوشاتر شود.


چنین کسى از علم بهره‌‏مند مى‏‌شود. پس، باید آن را بیاموزد. 


امّا کسى که دانش را براى دنیا و منزلت یافتن نزد مردم و موقعیت یافتن نزد سلطان و حاکم فرا گیرد، به هیچ بابى از آن نرسد مگر این که خود بزرگ بین‌‏تر شود و بر مردم بیشتر بزرگى فروشد و از خدا بیشتر غافل شود و از دین بیشتر فاصله گیرد.


چنین کسى از دانش سود نمى‏‌برد؛ بنابراین، باید (از تحصیل دانش) خوددارى ورزد و علیه خود حجّت و پشیمانى و رسوایى در روز قیامت فراهم نیاورد.


موفق باشید ... 


چرا عمر بر ما نامعلوم است ...

حضرت امام صادق (ع) در بیانی به مفضل درباره ی معین نبودن زمان مرگ انسان ها و عدم آگاهی نسبت به آن فرموده اند: ای مفضل؛ برای پنهان و مخفی بودن مدت عمر انسان بیندیش، زیرا اگر انسان ها بدانند مدت عمرشان چقدر است و عمرشان کوتاه باشد، زندگی بر آن ها سخت و ناگوار می شود، چون همواره منتظرند مرگ در زمانی که می دانند به سراغ آن ها بیاید و آن ها مانند کسانی هستند که مالشان از بین رفته یا در آستانه نابود شدن می باشد، از این رو چنین کسی از ترسِ نابود شدنِ اموالش و گرفتار شدن به فقر، عملاً احساس فقر می کند و این در حالی است که ترسِ ناشی از به سر آمدن عمر به مراتب بیشتر از ترسِ ناشی از نابود شدن اموال است؛ زیرا کسی که ثروتش کم شود، به امید این که آن را جایگزین کند، آرامش پیدا می کند، اما کسی که به تمام شدنِ عمرش (در زمان مشخص و معلوم) یقین و آگاهی داشته باشد، ناامیدی وجودش را فرامی گیرد. اما اگر عمرش دراز باشد و او از این موضوع اطلاع و آگاهی داشته باشد، مطمئن می گردد که هنوز در دنیا خواهد بود و لذا غرق لذت ها و گناهان دنیوی می شود و سعی می کند شادی هایش را انجام دهد و سپس در آخر عمر توبه نماید.


ای مفضل؛ ممکن است بگویی: هم اینک که مدت عمرش برای او نامعلوم است و هر لحظه انتظار فرارسیدن مرگ را دارد، باز مرتکب زشتکاری و نافرمانی می شود.


در پاسخ به تو می گویم: حکمتی که برای نامعلوم بودن مدت عمر بیان کردیم، همچنان به قوت خود باقی است، اما اگر انسان با این حال، از گناهان بازنایستد و خویشتنداری نکند، این دیگر ناشی از سرمستی و سخت دلی است، نه این که تدبیر و فلسفه ی کار نادرست است و بی شک در کار خداوندی کوچکترین خلل و اشتباهی راه ندارد .


موفق باشید ...

هنگا دعا چه می گذرد ...

از حضرت علی (ع) درباره جماعت و تفرقه پرسیدند. فرمودند: به خدا سوگند مراد از اجتماع، پیوستگی و اجتماع پیروان حق است اگرچه اندک باشند و مراد از تفرقه، اجتماع اهل باطل است، گرچه پرشمار باشند...
ادامه مطلب ...

هنگام جان دادن ...

از امام صادق(ع) درباره گرفتن جان افراد سئوال شد: با توجه به این که در یک زمان، بسیارى از مردم در اطراف جهان از دنیا مى روند که شمارش آنها را جز خدا نداند، اگر تنها ملک الموت قبض روح مى کند با آیات یاد شده چگونه ممکن است؟  ادامه مطلب ...

شیطان را از وجود خود بیرون کنیم ...

 قرآن کریم در آیه 11 سوره انفال می فرماید:به یاد آر آن گاه را که خدا چنان ایمنیتان داده بود که خوابى سبک شما را فروگرفت و از آسمان برایتان بارانى بارید تا شست و شویتان دهد و وسوسه شیطان را از شما دور کند و دلهاتان را قوى گرداند و قدمهاتان را استوار سازد.  ادامه مطلب ...

متقیان شب زنده دار ...

شب زنده داری، یکی از ویژگیهای بندگان شایسته خداست. شب هنگام که سکوت و آرامش و خواب، همگان را فرا می گیرد، پرهیزکاران و صالحین، سجاده نماز می گشایند و با معبودشان به مناجات می پردازند. قرائت قرآن و تأمّل در آیات نورانی آن و بهره وری از آموزه ها و نکات اخلاقی آن نیز بر فضیلت و ارزش این شب زنده داری می افزاید.


یکی از عوامل تأثیرگذار بر رفتار انسان خدا جو، ترس از خداوند است. حضرت علی(ع) با توجه دادن همگان به این امر چنین فرمودند: از خداوند، چون خردمندی بترسید که دل را به تفکر مشغول داشته و ترس از خدا، بدنش را فرا گرفته و شب زنده داری، خواب از چشم او ربوده و به امید ثواب، گرمیِ روز را با تشنگی گذرانده، با پارسایی، شهوتها را کشته و نام خدا، زبانش را همواره به حرکت در آورده... چیزی او را مغرور نساخته و مشکلات و شبهات، او را نابینا نمی سازد.


 مژده بهشت و زندگی کردن در آسایش و نعمت سرای جاویدان و ایمن ترین روزها، او را خشنود ساخته است. با بهترین روش از گذرگاه دنیا عبور کرده، توشه آخرت را پیش فرستاده و از ترس قیامت، در انجام اعمال صالح، پیش قدم شده است.


 ایام زندگی را با شتاب، در اطاعت پروردگار گذرانده، در فراهم آوردن خشنودی خدا، با رغبت تلاش کرده، از زشتی ها فرار کرده، امروز، رعایت زندگی فردا نموده و هم اکنون آینده خود را دیده است .


موفق باشید ... 

با تقوا شویم ...

دنیاپرستی، بزرگ ترین عامل سقوط انسان و انحراف او از مسیر کمال و سعادت است. در روایات اسلامی علاقه و محبت به دنیا، ریشه و اساس همه گناهان شمرده شده است. از این رو، پرهیز از دنیا و دوری از ظواهر فریبنده آن، سیره و روش اصلی انسانهای کامل است.


موفق باشید ... 


بندگان شایسته ی خدا چه کسانی هستند ...

تقوا برجسته ترین ویژگی بندگان شایسته خداوند است ، پس اگر به دنبالش هستید با ما همراه باشید ...  
ادامه مطلب ...

چگونه غم و اندوه را از خود بزداییم ...

وقتی غم و اندویی سراغ شما می آید دلیلش یک چیزه و آن هم خطا و اشتباه و در زندگی است و راه حلی برای آن هم ذکر شده اشت . البته در صورتی که آن خطا دوباره تکرار نشود .


رسول بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله وسلم می فرمایند:

کسی که بسیار استغفار کند خداوند هر اندوهی را از او برطرف می کند ،و او را از هر تنگنایی خارج می سازد ،و از آنجا که گمان نمی برد به او روزی می دهد .


موفق باشید ...