رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

به آنچه گفته شده عمیقا تفکر کنید ...

 مردی خدمت امام حسین (ع) رسید و عرض کرد که شخص گنه کاری هستم و نمی توانم خود را از معصیت نگهدارم، لذا نیازمند نصایح آن حضرت می باشم. امام (ع) فرمودند: پنج کار را انجام بده، بعد هر گناهی می خواهی بکن!

روزی خدا را نخور، هر گناهی مایلی بکن! 

از ولایت خدا خارج شو، هر گناهی می خواهی بکن! 

جایی را پیدا کن که خدا تو را نبیند، سپس هر گناهی می خواهی بکن! 

وقتی ملک الموت برای قبض روح تو آمد اگر توانستی او را از خودت دور کن و بعد هر گناهی می خواهی بکن! 

وقتی مالک دوزخ تو را داخل جهنم کرد، اگر امکان داشت داخل نشو و آن گاه هر گناهی مایلی انجام بده !

موفق باشید ... 

برترین خانه ها روی زمین ...

رسول خدا (ص) فرمودند: خدا بر نیکی به یتیمان به سبب جدایی آنان از پدرانشان ترغیب فرمود، پس هر کس از آنان حفاظت کند خدا از وی حفاظت می کند. 


همچنین، ایشان فرمودند: برترین خانه های شما خانه ای است که در آن به یتیمی نیکی می شود و بدترین خانه های شما خانه ای است که در آن بر یتیم بدی می شود .


امیرالمومنین (ع) نیز می فرمایند: یتیم را همانند کودک خود به ادب وا دار. 


امام باقر (ع) فرمودند: چهار چیز در هر کس باشد خدا برای او خانه ای در بهشت بنا می کند: کسی که به یتیمی پناه دهد، به ضعیفی رحم کند با پدر و مادرش مهربان باشد و با برده خود مدارا کند .


عیسی بن مریم (ع) از قبرستانی می گذشت که صاحب قبری را عذاب می کردند. پس از یک سال بار دیگر از آنجا گذشت و متوجه شد که صاحب آن قبر عذاب نمی شود. علت را از خدای متعال سوال کرد؟ وحی شدکه این مرد گنهکار بود و به خاطر گناهانی که انجام داده بود عذاب می شد اما فرزند صالحی داشت که وقتی به سن رشد رسید جاده و راهی را اصلاح کرد و یتیمی را منزل داد. به این جهت او را آمرزیدم و به خاطر کار فرزندش عذاب را از او برداشتم.


رسول خدا (ص) فرمودند: هر کس دست خود را از روی مهربانی بر سر یتیمی بکشد خداوند در برابر هر تار مویی که دستش بر آن بگذرد برایش نیکی می نویسد و اگر او را گریان یافتی با لطف و مدارا، آرامش کن.


امام صادق (ع) فرمودند: هر کسی که بخواهد مشمول رحمت خداوند گردد و وارد بهشت شود باید نسبت به یتیمان دلسوز و مهربان باشد.


موفق باشید ... 

کم صبران به خدا نمی رسند ...

خداوند با تاکید بر لزوم صبر بندگان، آن را از لوازم رستگاری معرفی می کند و در قرآن می فرماید خداوند صابران را دوست دارد.

ادامه مطلب ...

خداوند در همه احوال نظاره گر ماست پس مراقب رفتارمان باشیم ...

امام رضا علیه السلام درباره دقت در تغذیه می فرماید: دقت کن ببین چه چیز با تو و معده ات سازگار است و بدنت تحمل آن را دارد و چه غذاها و آشامیدنی هایی را می گوارد، همان را برای خودت برگزین و غذایت قرار ده . بدان که هر یک از این طبایع چیزهایی را دوست دارد که با آن سنخیت و سازگاری داشته باشد، پس چیزی را انتخاب کن که با بدنت سازگار است . هر کس بیش از اندازه غذا بخورد سودش نرسانده و هر کس نه کم و نه زیاد بلکه به اندازه بخورد، آن غذا به او سود می رساند.


امام رضا (ع) همچنین در باره ترک عادت زیاده خوری می فرماید: هر کس غذای افزون از اندازه بخورد ،این غذا او را سودی نمی رساند ،و هر کس به اندازه بردارد ،این غذا او را تغذیه می کند و سود می رساند . روش پسندیده برای تو ،آن است که از هر یک از انواع غذا ،در فصل ویژه آن ،بهره بگیری.در حالی که هنوز مقداری میل داری ،از غذا دست بکش ،چرا که این کار ،به خواست خداوند ،برای بدن سلامت آورتر ،برای عقل ذکاوت بخش تر ،و برای خود انسان مایه سبکی افزون تر است .


 امام رضا (ع) نوشیدن آب در بین غذا را نهی کرده می فرماید: هر کس بخواهد که معده اش ناراحت نشود، در بین غذا آب نیاشامد تا وقتى که خوردن غذا پایان پذیرد. هر کس در هنگام خوردن طعام آب بخورد، بدنش مرطوب و معده اش ضعیف گردد و رگ ها جوهر و قوت غذا را نمى گیرند.


امام رضا(ع) همچنین در مورد اهمیت وعده غذای شب می فرمایند: اگر می خواهی همیشه با نشاط و سر دماغ باشی تا می توانی از شام شب بکاه و سبک به رختخواب برو!


درجایی دیگر می فرمایند: در بدن آدمی رگی است به نام عشا . وقتی انسان شام نمی خورد این رگ تا صبح وی را نفرین می کند و می گوید : خدا تورا گرسنه و تشنه نگه دارد همانگونه که مرا گرسنه و تشنه نگه داشتی.... پس هیچکس شام را ترک نکند گرچه یک لقمه غذا یا آبی باشد.


امام رضا علیه السلام درباره پرهیز به موقع و ترک عادات بد می فرمایند دو گروه همیشه مریضند : سالمى که پرهیز مى ‏کند و مریضى که پرهیز نمى ‏کند.


 امام رضا (ع) در این زمینه می فرماید:عادت کنید که شب بعد از غذا 2 ساعت بیداری داشته باشید و همچنین فرمودند: هر گاه چیزی خوردی بر پشت بخواب و پای راست را بر روی پای چپ بگذار.


موفق باشید ... 

آیا به مرگ و لحظه ای که باید دنیا را با همه آنچه به دست آورده ایم ترک کنیم اندیشیده اید ...

بی شک سخت ترین لحظات پس از مرگ برای هر انسانی پس از قرار گرفتن جسم وی در قبر رغم خواهد خورد، اما جالب است بدانید که محبین حقیقیِ امیرالمومنین علی (ع) از سپری نمودن چنین لحظاتی در امان می باشند .

ادامه مطلب ...

به قرآن عمل کنیم نه آنکه فقط آنرا بخوانیم ...

پیامبر(ص) فرمود: بر شما باد قرآن ،پس آن را راهبر و پیشوای خود قرار دهید، زیرا آن سخن پروردگار جهانیان است. و نیز فرمود: من دو چیز گرانبها نزد شما می‌گذارم که اگر به آن دو چنگ بزنید گمراه نمی‌شوید، کتاب خدا و اهل بیتم .


حضرت علی (ع) فرمودند آگاه باشید خیری نیست در قرائتی که در آن تدبر نباشد خدا را، خدا را، مبادا دیگران در عمل به قرآن از شما پیشی بگیرند .


پیامبر (ص) فرمود : تا موقعی قرآن می‌خوانی که تو را از بدی جلوگیری می‌کند و اگر جلوگیری نکند آن را نمی خوانی. اگر قرائت تنها کاربرد داشت باید مسلمانان قرآن خوان بهترین اخلاق را می‌داشتند .


پیامبر(ص)فرمود: هرکس می‌خواهد باخدا سخن بگوید نماز بخواند و هر کس می‌خواهد خدا با او سخن بگوید قرآن بخواند .


موفق باشید ...

بهترین سلاح مومن ...

دعا کردن و حاجت خواستن از پروردگار عالم یک عبادت بزرگ است و در آیات قرآن و روایات معصومین (ع) به آن تاکید شده است. با دعا کردن نیازمندی خود را به خداوند عالم رسانده ایم .

ادامه مطلب ...

بهترین دوست چه کسی است ...

از پیامبر اکرم (ص) پرسیدند: بهترین دوست کیست؟ فرمودند: کسی که دیدارش شما را به یاد خدا بیندازد و گفتارش به علم شما بیفزاید و کردارش یاد قیامت را در شما زنده کند.

ادامه مطلب ...