رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

تبلیغ دین اسلام...

تبلیغ یکی از مهم ترین و اساسی ترین ابزار پیامبر اعظم(ص) برای پیشبرد دین مبین اسلام بود.

همچنین تبلیغ باعث حفظ حیات معنوی و حضور شریعت در تبادلات فرهنگی، اجتماعی و حفظ اصل دین و پیروان از افسردگی و غفلت زدگی است و حیات پویا و مستمر مکتب را به صورت همگام و هماهنگ با زمان و شرایط و مقتضیات آن تضمین می کند . 

 

 

 

پیامبر(ص) به عنوان شخص اول دین مبین اسلام با اتخاذ بهترین روشهای تبلیغی به دنبال گسترش منطقی و معقول شریعت خود بود و چه خوب با استفاده از سعه صدر و درک همه جانبه شرایط، به مراد خود رسید و پس از آن به محبوب ترین بشر تبدیل شد.  

 
هر چه علم و فناوری پیشرفت می کند، اگر چه امکانات در اختیار بشر افزایش پیدا می کند اما بر مشکلات روحی و روانی، اخلاقی و اجتماعی او افزوده می شود و نسل امروز با این حجم گسترده رسانه های جمعی که در حال دگرگونی است، مواجه است لذا این وظیفه رهبران جامعه اسلامی بویژه مبلغان است که آداب و سنن اصیل اسلامی را زنده کنند.  


این امر امکان پذیر نیست، مگر از راه تبلیغ صحیح، منسجم، منظم و دارای الگوی عملی به عنوان شاخص.
 

امیرالمومنین(ع) درخطبه 109 در نهج البلاغه می فرماید که به راه و رسم و سیره پیامبر(ص) اقتدا کنید که بهترین راه و روش است و رفتار خود را با او تطبیق دهید که هدایت کننده ترین روش است و در جای دیگر می فرماید: بهترین بندگان نزد خدا کسانی هستند که از پیامبر(ص) سرمشق بگیرند. 

 

شیوه تبلیغی ایشان از دو منظر تبلیغ گفتاری و عملی قابل بررسی و ارزیابی است در این مورد از نظر تبلیغ گفتاری بهترین وسیله امروزه از طریق رسانه ها صورت می گیرد وقتی خداوند به موسی می فرماید برو سراغ فرعون، این پیامبر الهی به خدا می گوید که زبان من نسبت به فرعون و در مواجهه با او قاصر است پس هارون را با من بفرست که زبانی گشاده تر و بازتر از من دارد. 


یکی از مهمترین ویژگی های تبلیغ پیامبر اعظم(ص) در امر تبلیغ دین پرهیز از خشونت بود به طوری که سخن گفتن ایشان بر اساس درک مخاطب بود، بطوری که او سرگردان نشده و مطلب را ناقص دریافت نکند تا پس از آن دچار شک و شبهه نگردد و سفارش ایشان به مبلغان نیز این بود که که با مردم بر اساس سطح عقول آنان گفتگو کنند.
 

ایشان حتی هنگام تبلیغ نگاه عادلانه به مخاطبان داشت و سرانجام بزرگترین درسی که پیامبر اعظم(ص) به همه مبلغان اسلامی و دینی آموخت این موضوع بود که گفتار ایشان با رفتار و عملشان همراه بود و این رمز موفقیت ایشان بود. 

 

در تبلیغ دین مبین اسلام همواره با جریانها و منطق های مخالف مواجه می شویم که حرفهایی برای گفتن دارند، اما نوع مواجهه با آنان برای جذب و اقناع آنان اهمیت زیادی دارد که باید مورد توجه کسانی که به سیره تبلیغی پیامبر اعظم(ص) توجه دارند باشد.  اختلاف نظر و رای لازمه یک جامعه زنده و پویا و برای رشد و پیشرفت جامعه ضروری است و پیامبر اعظم(ص) هم با درک این مهم، اهداف تبلیغی خود را معقول و منصفانه پی گیری می کردند، به طوری که ایشان برای پیشبرد اهداف تبلیغی خود چند اصل اساسی را همواره مدنظر داشتند، از جمله اصل مدارا با مخالفان، نرم خویی و انعطاف در موارد انعطاف پذیر، اما نکته قابل توجه در روش شناسی تبلیغی ایشان که امروز نیز برای جامعه ما و به طور کلی جهان اسلام مهم و مورد نیاز است این است که ایشان همواره تلاش می کردند برای ارتباط با مخالفان از نقاط مشترک بین الادیانی و فهم مشترک استفاده کنند و نقطه عزیمت را برای رسیدن به هدف تبلیغی خود اشتراکات قرار دهند، از جمله در نامه نویسی ها به سران کشورها و ادیان می نوشتند «به نام خدای یعقوب» و یا «به نام خدای اسحاق» و امروز توجه به این سیره برای شناخت نقشه دشمنان که به دنبال برجسته کردن نقاط افتراق برای از بین بردن وحدت اسلامی هستند، اهمیت زیادی دارد.
  

ایشان در مواجهه با افراد با مهربانی تلاش داشتند که جاذبه ایجاد کرده و حتی در مقابل مصایبی که بر ایشان از طرف مخالفان وارد می شد، از جمله اینکه بارها ایشان را مورد ضرب و شتم قرار داده و دندان مبارک ایشان را شکستند صبر و تحمل می کردند، که این خود نیز درس بزرگی برای انجام تبلیغ اسلامی است. اما نکته کلیدی در مواجهه با دشمنان داشتن تقوا در رفتار است و اینکه از جاده انصاف نباید خارج شد.پیامبر اعظم(ص) بهترین مبلغ و اسوه برای جهان امروز است که تمام مبلغان و آحاد جامعه اسلامی می توانند از او الگو گرفته و خود را اصلاح کنند.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد