رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

از ماهی قرمز عید نمی شه گذشت اما درباره اش بدانید بد نیست...

شاید بسیاری از ایرانی های عاشق سفره هفت سین، ندانند که «ماهی قرمز»، مهمان ناخوانده این سفره است . 

مهمانی که چند دهه پیش همراه چای از چین، وارد کشور ما شد و به سفره نوروز ایرانی راه یافت. 

 

ماهی های قرمز حالا بخواهیم یا نخواهیم به یکی از اعضای سفره هفت سین ایرانی تبدیل شده اند اما باید بدانیم که هم این موجودات زیبای کوچولو می توانند برای ما و کودکانمان بسیار خطرناک باشند و هم ما می توانیم برای آنها به «فرشته مرگ» تبدیل شویم! 

 

بیشتر ماهی هایی که خانواده ها برای روزهای عید خریداری کرده به منازل خود می برند، هنگام انتقال به دلیل شرایط غیربهداشتی و یا در محیط خانه به دلیل دستکاری بچه ها، هوای گرم تنگ ها، استفاده از آب کلردار، نبود غذای کافی و موارد دیگر می میرند. بر اساس آمارهای موجود، سالانه بین 3 تا 5 میلیون قطعه ماهی قرمز بین 15 اسفند تا 15 فروردین تلف می شوند. 
 

کار شناسان نظام سلامت هشدار داده اند که ماهی قرمز به دلیل نوع نگهداری و شرایط ویژه توزیع و خرید و فروش منبعی برای انتقال ویروس «سالمونلا»، بیماری پوستی خطرناک «پیستوریازیس» و بیماری های دیگر مشترک بین انسان و آبزیان است در سالهای اخیر مشکلات بزرگی را برای افراد، ایجاد کرده است.به گفته متخصصان بیماریهای مشترک انسان و حیوان، از میان بیماری های مشترک بین آبزیان و انسان که ممکن است مخاطرات بهداشتی به همراه داشته باشد، اریزپیلوئید، ویبریوز، سالمونلا، می کوباکتریوم، کلوستریدیوم بوتولینوم و یرسینیوز، تا کنون برای کودکان مشکل سازی بیشتری داشته اند. 

  
ویروس «سالمونلا» با 25 هزار زیرگونه از طریق کوچکترین خراش بر انگشتان و تماس با آب تنگ ماهی آلوده به این ویروس نیز قابل انتقال است. پیستوریازیس بیماری پوستی خطرناکی است که به مرض پولک ماهی معروف است. این بیماری نه تنها با کورتون تراپی درمان نمی شود، بلکه با جایگزینی و پیوند پوست سالم نیز قابل مداوا نیست!  

 

پرورش ماهی قرمز در استخرهای آلوده

ماهی های قرمز که ویژه ایام عید تولید می شوند در حوضچه ها و استخرهای غیراستاندارد و آبهای آلوده رشد پیدا کرده و به علت مشکلاتی که همین آبهای آلوده دارند می توانند عامل انتقال بیماری سل پوستی باشند.در سالهای اخیر ثابت شده است که ماهی های قرمز عید عامل انتقال بیماری سل پوستی هستند. ماهی های سرخ و کوچک در مسیر رسیدن به مراکز توزیع و پخش، به علت حمل و نقل فله ای و نادرست، دچارسکته های قلبی و چالشهای عصبی می شوند که باید از ادامه این روند جلوگیری شود.  


 همچنین در زمان پرتاب و جداسازی ماهی ها از منبع اصلی به سطل های آب، این موجودات کوچولو دچارمشکلاتی می شوند که کمتر از سکته نیست و آن هم هنگامی است که فروشنده، با تور خشن و غیر استاندارد ماهی ها را جستجو می کند تا یکی را برای تحویل به مشتری انتخاب کند و این سکته و اضطراب ها می تواند قلب کوچولوی ماهی های بیگناه را برای همیشه از تپش باز دارد. البته موارد زیادی هم بوده که ماهی به پهلو شده و بیجان روی آب آمده و مرگ را میان سفره با برکت هفت سین که همه عناصرش نماد زنده بودن و باروری است نمایان می کند. 

 
نتایج آزمایشگاهی نشان داده است که ماهی قرمز در صورت رعایت نکردن بهداشت می تواند مانند سایر موجودات محیط زیست دریایی، بیمار ی زا شود. بنابراین در ایام نوروز که تهیه ماهی قرمز برای سفره هفت سین مرسوم شده باید با اطلاع رسانی لازم از مخاطرات این آبزیان بکاهیم.  

 

قتلگاه ماهیهای قرمز 

نوروز در حال حاضر به قتلگاهی برای ماهی های قرمز بی گناه تبدیل شده و فرهنگ ایرانی را زیر سوال برده و تجارت ماهی های قرمز به محلی برای تامین منافع برخی سوداگران تبدیل شده است. 
 

 خرید و نگهداری ماهی قرمز، هیچ ریشه ای در تاریخ باستانی عید نوروز ایرانی ندارد 80 سال پیش به همراه ورود چای به ایران، ماهی قرمز نیز که سمبل عید چینی است به سفره های هفت سین مراسم عید نوروز ما وارد شد در صورتی که در عید چینی ماهی قرمز را در رودخانه، استخر و دریاچه ها رها می کنند تا زندگی جریان یابد ولی در ایران، ما ماهی قرمز را در تنگ های تنگ و باریک بلوری اسیر می کنیم تا همزمان با رشد سبزه های سفره هایمان و باروری زمین، این موجود بی گناه را روز به روز به مرگ نزدیکتر کنیم. 
 

 اگر ایرانی ها می دانستند که ماهی قرمز هیچ ریشه تاریخی در سفره هفت سین ندارد، برای خرید و قتل این زبان بسته های بی دفاع، وقت تلف نکرده و پول پرداخت نمی کردند. 

 
ماهی قرمز به عواملی مانند هوا، دما، آب، جای مناسب برای زندگی و غذای مناسب و به مقدار کافی نیاز دارد تا هم خود سالم بماند و هم احتمالا سلامتی کودکان ما را به مخاطره نیندازد که معمولا این عوامل در خانه ها فراهم نیست و این موجودات دوست داشتنی تلف می شوند.  

  

دستور پذیرایی

ماهی قرمز «گلدفیش» که نام علمی آن کاراسیوس اوراتوس است، از ماهی هایی است که در منزل می توان از آن ها نگهداری کرد. این حیوان کوچک خانگی که بسیار جذاب و دوست داشتنی است در صورت مراقبت مناسب می تواند تا چند سال در کنار ما در منزل زندگی کند و در مواردی طول عمر بیش از 40 سال نیز برای آن ثبت شده است! ماهی قرمز در دمای بالای 25 درجه سانتیگراد آسیب پذیر بوده و تغییرات ناگهانی دما سبب مرگ آن ها می شود. مناسب ترین دما برای این ماهی بین 10 تا 25 درجه سانتی گراد است. البته برای خارج شدن کلر، قبل از عوض کردن آب ظرف حاوی ماهی، باید آب به مدت حداقل 24 ساعت در ظرف مجزا باقی بماند.  


بهتر است هر هفته یک یا دو نوبت و فقط نیمی از آب ظرف ماهی تعویض شود. غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات برایش مناسب هستند و بهتر است از غذاهای آماده آن هم به اندازه ای که در آب باقی نماند استفاده شود. در مورد وعده های غذایی هم اگر در شبانه روز یک یا دو نوبت غذا به ماهی بدهیم، نیازش کاملا برطرف می شود. در عین حال در صورت عدم تمایل به نگهداری ماهی و یا پس از ایام نوروز، باید از رهاسازی ماهی در منابع آبی غیرمطمئن خودداری و از مکان های مشخص شده توسط شهرداری ها استفاده کنیم. 

   

 

مواظب خودتون باشین... اگر چه ماهی قرمزه فقط اول عید پیشمونه بعد خود به خود می ره....

 

موفق باشین...

 

نظرات 1 + ارسال نظر
آرمانهای یک ملت یکشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 07:26 ب.ظ http://arman-iran.persianblog.ir/

دوست عزیزم سلام.

یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار
یا محول الحول و الاحوال حوّل حالنا الی احسن الحال

الهی با خاطری خسته از اغیار و به فضل تو امیدوار،
دست از غیر تو شسته و در انتظار رحمتت نشسته ام.
بدهی کریمی، ندهی حکیمی، بخوانی شاکرم، برانی صابرم.
الهی احوالم چنان است که می دانی و اعمالم چنین است که می بینی.
نه پای گریز دارم و نه زبان ستیز،
یا ارحم الراحمین
بهترین ها را در این روزهای پایانی سال برای دوستانم که از بهترین ها هستند مقدر بفرما.

نوروزتان پیروز ... سری به ما بزنید که منتظریم ... یا علی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد