رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

فاطمه(س)الگوی تربیت توحیدی...

کودک از زمانی که پا به عرصه وجود می گذارد، روح او چون لوحی سفید آمادگی پذیرش هر نقشی را دارد ...

و اولین نقاشی که شخصیت او را جزء به جزء ترسیم می کند، مادر است. 

 

آنچه از کودکی بر ضمیر شخص نقش می بندد، در مراحل بعدی زندگی او آثار مهمی از خود برجای می گذارد.اسلام، شخصیت آینده کودک را مرهون تربیت و پرورش و مراقبت پدر و مادر می داند.  

 

چنانکه ائمه(ع) و بویژه حضرت زهرا(س) به عنوان الگوی مادر مسلمان، در تربیت کودکان خود نقش برجسته ای داشتند که ناشی از معرفت عمیق و صحیح ایشان به دستوراتی بود که اسلام درباره انسان ارایه کرده است. 
  

حضرت زهرا(س) که خود، تربیت یافته دامان وحی بودند، به خوبی می دانستند که در تربیت اسلامی از چگونگی شیردادن به کودک و نگاه های محبت آمیز مادر گرفته تا تمام حرکات و اعمال و گفتارش، بر روحیه حساس آنها تأثیر می گذارد. 

 

آن حضرت می دانستند مجموعه خصلتهای روحی و روانی مادر، عامل مؤثری در تکوین شخصیت کودک است. طینت پاک و الهی مادر بر وجود فرزندان چنان اثر می گذارد که زمینه الهی شدن آنها را فراهم می سازد. 

 

 لذا برتری و شایستگی های روحی و روانی حضرت زهرا(س) عامل مهمی در شکل گیری شخصیت فرزندان بزرگوار ایشان بود. چنان که در زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) می خوانیم: شهادت می دهم که نوری بودی در صلب مردان بزرگ و در رحم زنانی پاک که هرگز آلوده به ناپاکیهای جاهلیت نگردید. 

 

 بنابراین تربیت شخصیت عظیمی چون امام حسین(ع) از دامان پاک و سرشت الهی بانویی چون زهرای مرضیه مقدور و ممکن شده است.
  

پدران و مادران مکلفند تا فرزندان خویش را با روحیه خداپرستی آشنا کرده و شوق عبادت و تقرب به خالق بی همتا را در آنان پرورش دهند. کودکانی که از نخستین روزهای حیات خویش، با ایمان به خدا تربیت می شوند، اراده ای قوی و روانی نیرومند دارند.  

 

بر این مبنا از اساسی ترین مسایلی که بزرگ بانوی اسلام، در منطق رفتاری خود در تربیت فرزندانشان بر آن تأکید داشتند، توجه به روحیه عبادت و حس خداپرستی بود.  

 

حضرت زهرا(س) چنان شوق بندگی و عبودیت و خضوع در برابر معبود را در دل و جان فرزندانشان تقویت می کردند که آنان بهترین کارها و بالاترین لذتها و زیباترین دقایق را لحظات عبادت و تقرب به خدا می دانستند. 

 

 آن حضرت روحیه تعبد و بندگی را از کودکی به فرزندانشان آموختند و آنقدر در این کار جدی و قاطع بودند که اجازه نمی دادند احدی از اهل خانه خوابش ببرد و می فرمودند: محروم است کسی که از برکات شب قدر محروم بماند. 
 

رفتار هماهنگ و عادلانه و بذل محبت و توجه به طور مساوی به فرزندان، اصل سازنده ای است که تا اعماق وجود کودک، اثر می گذارد. 

 

 در برخی از روایات معصومین(ع)، سفارش شده است که پدر و مادر از تبعیض و رعایت نکردن انصاف، پرهیز کنند، بلکه عدالت و به یک چشم نگریستن را سرلوحه رفتار خانوادگی خود قرار بدهند. پدر و مادر نباید در مواقعی مانند خرید لباس، هدیه و پاسخ سلام، روح کودک را با مراعات نکردن انصاف، آزار دهند. 

 

 ناگفته نماند، اینکه پدر یا مادر به یکی از فرزندان خود، علاقه ویژه و بخصوصی داشته باشد، تا حدودی طبیعی است و شاید خارج از اراده آنها باشد، اما نکته مهم و اساسی این است که نباید این علاقه ویژه در رفتار و عملکرد پدر و مادر تأثیر گذارد، به گونه ای که سایرین، متوجه این علاقه و ارتباط ویژه شوند. 

 

نمونه هایی در زندگی خانوادگی حضرت زهرا(س) دیده می شود که نشانگر توجه و دقت نسبت به این موضوع مهم می باشد.نقل است که روزی امام حسن(ع) نزد پیامبر(ص) آمد و اظهار تشنگی کردند، از پیامبر تقاضای آب نمودند، رسول خدا(ص) بی درنگ برخاسته و ظرفی برداشتند و از گوسفندی که داخل منزل بود، مقداری شیر دوشیده و به امام حسن(ع) دادند.  

 

در این هنگام امام حسین(ع) خواست تا ظرف شیر را از برادرش بگیرد، اما پیامبر مانع گرفتن ظرف شدند. فاطمه زهرا(س) که شاهد این ماجرا بودند، به پیامبرفرمودند: گویا حسن(ع) برای شما عزیزتر از حسین(ع) است. پیامبر فرمودند: نه، هر دو برایم عزیز و محبوبند، ولی چون اول حسن(ع)، تقاضای آب کرد، او را مقدم داشتم.
 

 حضرت فاطمه (س) روحیه ظلم ستیزی و شجاعت را با عمل در کانون خانواده جاری کردند چنانکه در فرازی از زمان آن حضرت را می بینیم که در دوران مصیبت بار و اندوه خیز پس از پیامبر یک تنه در مقابل انحراف حکومت ایستاده اند و در این راه فرزندان خردسال خویش را هم در کوران این مبارزه و کانون داغ این کوره ملتهب قرار داده اند و آنان را به خط مقدم جبهه مبارزه علیه جهالت مسلط و فرمانروایی نابحق می برند.  

 

وحتی وقتی حضرت فاطمه(س) برای اعتراض به غصب فدک به مسجد رفتند و با خطبه ای شگفت به دفاع از حق خویشتن و حق ولایت پرداختند، باز دختر خردسالشان زینب (س) همراه ایشان بود و این خطبه را به تمام و کمال برای آیندگان ضبط کرده و نقل فرمودند.  

 

بنابراین می بینیم که شجاعت بی نظیر حضرت زهرای مرضیه به صورت عملی در مقابل دیدگان فرزندان ایشان قرار داشت و حضرت درس شجاعت را با نثار جان خویش به فرزندان بزرگوارشان آموختند.
 

موفق باشید...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد