رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

زیارت نامه ها را برای فرزندان خود با ترجمه فارسی بخوانیم...

اگرچه در تربیت انسان، عوامل مختلفی تأثیرگذارند ...

و هر یک به نوعی در شکل دهی شخصیت او ایفای نقش می کنند، اما تأثیر الگوهای انسانی در تربیت بسیار حایز اهمیت است.  

 

با توجه به آنکه کودک چند سال نخست زندگی خود را در محیط خانه با پدر و مادر و سایر افراد خانواده سپری می کند، به طورحتم هر آنچه را که از آنان می بیند، الگوبرداری می کند و خصوصیات اخلاقی، عقیدتی، شخصیتی و دیگر گرایش ها را از آنان می آموزد. 
 

در دین مبین اسلام نیزدر خصوص وظایف والدین در قبال کودکان ونوجوانان روایتهای مختلفی نقل شده است که یکی از مهمترین آنها توجه والدین به دین ومذهب وهمچنین اخلاقیات کودکان ونوجوانان است وهشداری است برای همه ما که به وظایف تربیتی خود نسبت به کودکان ونوجوانان متوجه باشیم. 

 

 زیارت نیز از جمله مواردی است که در الگو برداری برای اخلاقیات مذهبی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و توجه به آن نقش مؤثری در تربیت کودکان و نوجوانان دارد . 

 

خوشبختانه برخی از بقاع متبرکه نظیر حرم امام رضا(ع)، حرم عبد العظیم وحضرت معصومه(س) امکانات فرهنگی خوبی برای کودکان ونوجوانان تهیه کرده اند.  

 

 در خانواده ها اگر پدر ومادر ها بخواهند کودکان را به زیارت ترغیب کنند، باید زیارت را همراه با ترجمه فارسی بخوانند. یعنی اگر بعد از نماز می گویند السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا ترجمه فارسی آن را هم بگویند تا بچه ها مضامین زیارتها را نیز درک کنند، دوم اینکه زیارت را کوتاه انتخاب کنند تا کودکان خسته نشده و نسبت به زیارت بد بین نشوند، بهتراست هنگامی بچه ها را به زیارت ببرند که تمایل به رفتن زیارت داشته باشد، به عنوان مثال آخر شب که بچه خوابش می آید تا موقع سحر زمان مناسبی نیست، چون دچار زحمت وسختی می شود و زیارت برای وی اثر نامطلوب دارد.  

 

سعی کنند هنگام رفتن به زیارت او را خسته نکنند و وسایل رفاه او را در نظر گیرند تا خستگی در او اثر نامطلوب نگذارد. موقع حضور در مکان زیارتی از فضایل، زندگی نامه، مبارزات وکرامات آن بزرگوار برای بچه ها صحبت کنند تا او بداند چه کسی را زیارت می کند،به قول خود مضامین دعا؛ «عارفا بحقک» نکته آخر اینکه وقتی بچه از زیارت برگشت، به او خسته نباشید بگویند وبه او هدیه ای بدهند، با روی باز با او برخورد کنند و از حالات و خاطرات کودک در خصوص زیارت سؤال شود تا بدین وسیله تاثیر زیارت در وجود او دو چندان وعلاقه اش نسبت به زیارت همچنان حفظ شود. 

 

 باید به بچه ها بگویند زیارت حتماً آن نیست که شما بروید داخل حرم، هر کجا که باشید اگر به امام سلام بدهید قبول است. 

 

همانطور که پیامبر(ص) فرمودند: هر کس ما را بعد از رحلتمان زیارت کند، مانند زمانی است که در زنده بودنمان زیارت کرده است.البته اگر امکان سفر و زیارت امکان مقدس زیارتی فراهم شود، بسیار بهتر است اما اگر هم نشد، می توان عشق به ائمه اطهار ورهبران دینی را برای همیشه در دل زنده نگه داشت اما لازمه آن رفتن به آن حرم نیست واز راه دور نیز امکان پذیر است. 

 

 در شرایط فعلی از طریق امکانات الکترونیکی نیز می توان زیارت را انجام داد واز زیارت بهره مند شد. 

 

یکی از بهترین کارهایی که این نهاد های تربیتی آموزشی می توانند انجام دهند، این است که با برگزاری مسابقات فرهنگی جوایزی رابرای برندگان در نظر گیرند وجوایز این مسابقات را در اماکن متبرکه پس از زیارت به برندگان بدهند، همچنین جشن تکلیفها را می توانند درمحیطهای جانبی حرمها واماکن زیارتی برگزار کنند. 

 

 هدف از برگزاری در محیطهای جانبی آزادی بیشتربچه ها برای ابراز شادی است، چون ما اعتقاد داریم شادی برای مومنین هیچ اشکالی ندارد، اما برخی ازبزرگسالان تمایل دارند در محیطهای آرام زیارت کنند و لازم است خواسته آنان نیز تامین شود تا آنان هم زیارت دلچسبی داشته باشند . 

 

البته باید فعالیت این نهادها را در قالب فعالیتهای آماری ارزیابی کرد، سپس در خصوص عملکرد آنها اظهار نظر کرد. 

 

امروزه به خاطر اینکه بچه ها بیشتر وقت خود را در رسانه های جمعی نظیر اینترنت می گذرانند یا بازی های رایانه ای را بیشتر ترجیح می دهند، فرصت یا به عبارتی حوصله بودن در کنار پدر ومادر یا بستگان را ندارند و این موجب می شود آموزه هایی که باید در خانواده به صورت عملی وبدون صرف هزینه ودر حد اقل زمان ممکن قابل انتقال باشد، منتقل نگردد. 

  
هرچه بچه ها کمتر اوقات فراغت خود را با والدین بگذرانند، رفتارهای دینی کمتری رامشاهده خواهند کرد و تعلیم آموزه های دینی برای آنان مشکل تر خواهد شد.  

 

بنابراین، باید این درسها را با استفاده از روشهای مختلف و ابزار چند رسانه ای گوناگون به کودکان و نوجوانان منتقل کرد. از همین رو با توجه به اینکه تفاوتهای فراوانی بین آموزه های نسلهای گذشته با نسلهای جدید به وجود آمده است. 

 

 امروزه می توان با استفاده ازابزار الکترونیکی و رسانه ای آموزه های دینی رابه بچه ها آموزش داد، چون بچه ها بیشتر اوقات فراغت خود را صرف استفاده از ابزارمذکور می کنند، در حالی که به این مساله در کشور ما توجه زیادی نشده، البته در این زمینه کارهایی انجام شده، اما نسبت به هوش ایرانی ومانوس شدن رو به رشد بچه ها با وسایل الکترونیکی هنوز جای کار زیادی باقی مانده است. 

 

می توان برای انتقال مفاهیم دینی وآموزه های الهی از طریق رسانه های جمعی و وسایل ارتباط الکترونیکی، محصولات فرهنگی بیشتری عرضه کرد وبه نتیجه مطلوب دست یافت. 

 

موفق باشید ...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد