رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

نداشتن اهداف مشترک در زندگی زناشویی تهدیدی بزرگ...

وقتی زندگی زناشویی دچار روابط پنهانی می شود کسی که مرتکب خیانت می شود بیش از همسرش آسیب می بیند و این در حالی است که جامعه تصوری عکس این موضوع دارد.

در فرهنگ اخلاقی و اجتماعی ما خیانت درروابط زناشویی یعنی خروج از چارچوبهای اخلاقی و تعهد زناشویی. 

 

 در واقع فرد تخلف کننده در دو جهت به آسیب اقدام می کند یک ارزشمندی خودش را از نظر خودش زیر سوال می برد و دوم اعتماد مهمترین و نزدیکترین افراد زندگیش را از دست می دهد. 
 

متخصصان علوم رفتاری در ریشه یابی آن به عوامل مختلفی چون کمبودهای عاطفی زندگی زناشویی چه بصورت روابط کلامی ،رفتاری و چه از نظر روابط جنسی اشاره می کنند که منجر به احساس خلاء می شود و احتمال دارد فرد به دنبال پر کردن این خلاء به بیراهه برود. 


 وقتی زندگی زناشویی با ورود همسر به روابط پنهانی دچار اسیب می شود کسی که خیانت می کند بیش از همسر اش که متوجه این خیانت می شود، آسیب می بیند و این در حالی است که جامعه تصوری عکس دارد. 

 

شاید سوال شما این باشد که با افرادی مواجهه شده اید که مبادرت به خیانت نموده اند اما به ظاهر نگران نیز نیستند.  

 

روانشناسان خانواده باور دارند هر چه سلامت روان فرد بیشتر باشد احساس فشار و آسیب از لغزشش بیشتر است و هر چه درجه ی سلامت روان تقلیل یابد احساس فشار نیز کمتر شده یا دیده نمی شود.  


 در نگاه روانشناسی کسی که با تصور پر کردن خلاء عاطفی از تعهد زندگی زناشویی فراتر می رود و دست به خیانت می زند مثل کسی است که هنگام سردرد بجای ریشه یابی ِ علت درد به مصرف داروهای مسکن پناه می برد.
 

وقتی چنین فردی شروع به مصرف مسکن می نماید اما آسیب باقی است و از سوی دیگر مصرف این مسکن نیز با عوارض خاص خودش پدیدار می شود. 

 

 از سوی دیگر فراموش نکنیم که بعد از مدت کوتاهی سیستم جسمانی فرد به این میزان از مصرف عادت کرده و حالا مقدار بیشتری را طلب می کند و مصرف کننده ی مسکن به تدریج لازم است از چند تسکین دهنده استفاده کند تا به آرامش برسد. 

 

 برای همین است که ما در اکثر خیانتها با این واقعیت مواجه می شویم که ابتدا فرد با یک دیدار کوتاه، اس ام اس ، تماس شروع ولی بعد از آن روابط عمیقتری را تجربه می کند. 

 

 فرد از پله های یک سرسره بالا می رود اما تلاش نماید که سر نخورد، در حالیکه ذات سرسره سر خوردن است..از همین رو فرد خلاء عاطفی را با یک تسکین دهنده نامناسب شروع می کند و بعدها دچار درد سر های بیشتری می گردد. 

 

در بحث خیانت اولین آسیب زننده – خودش- اولین آسیب گیرنده است در حالی که بنظر ما آنها نسبت به یک جامعه سنتی و مسلمان از روابط آزادتری برخوردارند. آنان چت با جنس مکمل برای پر کردن خلاعاطفی در روابط زناشویی ، فرستادن پیامک و در نهایت روابط جنسی کامل را خیانت میدانند. 
 

 علت اصلی خیانتها را می توان به دو دسته عوامل درون خانواده و عوامل بیرون خانواده تقسیم نمود چنانکه عدم وقت گذاشتن زوج ها برای هم ،عدم داشتن اهداف مشترک در زندگی زناشویی ، عدم تفریحات مشترک و مهارتهای ارتباطی مناسب در روابط زناشویی از مصادیق عوامل درون خانواده است.  


او تبلیغات را بعنوان مهمترین و موثرترین عامل خارج از زندگی معرفی نمودو گفت: تبلیغات در جهت اخلاق زدایی کانون خانواده های ایرانی را مورد تهدید قرار داده است.  

 

وی نمایش عشقهای مثلثی یا مربعی در فیلم های ماهواره ای که خیانت را امری پیش پا افتاده و طبیعی مطرح می کنند و حتی فیلم های ایرانی که به راحتی به نمایش ازدواجهای دوم و سوم و یا روابط پنهانی در کانون خانواده، ان هم از سوی یک بازیگر محبوب سینمایی می پردازد را از مصادیق ضد تبلیغ عنوان کرد. 

در این حالت هر کدام از زوجها برای خود دنیایی خاص می سازند و در این دنیا غرق می شوند در حالی که طرف مقابلشان از دنیای طرف دیگر بی اطلاع است. 


 باورمان بر این است که طی چند سال اول زندگی زناشویی باید دو نفر زبانی مشترک پیدا کنند تا بتوانند موثرتر و کارآمدتر به زندگی ادامه دهند اما هر دو نفر باید بخاطر داشته باشند که زندگی فرآیندی به هم پیوسته و همواره دچار تغییرات قابل ویا غیر قابل پیش بینی است.  

 

تغییر از یک وضعیت به وضعیت دیگر می تواند به عنوان یک مرحله از چرخه ی زندگی , برای یکی از دو نفر یا هر دو بحران محسوب شود و حالا اگر این شرایط پیش بینی نشده باشند قطعا این تغییرات استرس زا نیز هستند و چنانچه زوجها در مواجهه با تغییر وضعیتهای قابل پیش بینی و یا غیر قابل پیش بینی از آگاهی کافی برخودار نبوده و قادر به کنترل آنها نباشد، کانون رابطه ی زناشویشان دچار آسیب جدی می شود. 

 

موفق باشید ...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد