رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

هشدار ! ... در مسیر انحرافی قدم بر نداریم ...

ما هر روز شاهد افزایش گرایش به این پدیده ناخوشایند درمیان جوانان هستیم... 

 

!!!!!هشدار!!!!!  

 

این درحالی است که به نظر میرسد مراکز فرهنگی کشور مغلوب شبکه های ماهواره ای وترویج افکار ضد فرهنگی درفضای اینترنت شده اند وهیچ راهکار مشخصی برای مقابله با این پدیده ندارند.
 

این درحالی است که براساس نتایج یک تحقیق پدیده خالکوبی اخیراً در برخی شهرهای کشور به‌ ویژه کلان‌شهرها در بین دختران دانش‌آموز و دانشجو افزایش یافته‌است. 


چه کساین خالکوبی میکنند 

 خالکوبی به معنای حک کردن تصویر، طرح و نوشته‌های دایمی روی پوست است که این کار با استفاده از سوزن و وارد کردن جوهر به زیر پوست انجام می‌شود.  

 

گفته می شود تقریباً 20 درصد افراد 18 تا 30 ساله در کل دنیا خالکوبی دارند که پیش بینی می‌شود ظرف چند سال آینده این مقدار با توجه به گسترش رفتارهای نمایشگرانه و هویت طلبی افزایش یابد و برخلاف تصور عمومی بیش از 65 درصد کسانی‌که در جهان خالکوبی می‌کنند، زن هستند. 
 

 کسانی که در ایران خالکوبی می‌کنند صنف خاصی ندارند و مخفیانه و زیرزمینی کار می‌کنند البته این کارشان دلیل دارد و خودشان هم می‌دانند که بنابر اعلام وزارت بهداشت خالکوبی یا هر نوع اقدام مشابه آن مثل تاتو در آرایشگاه‌ها و دیگر اماکن در صورتی که زیر نظر پزشک و مورد تأیید آنها نباشد جرم و ممنوع اعلام شده است . 


 خالکوبی در زمان‌های نه چندان دور راهی برای ابراز علاقه‌های فردی بوده است، اما این روزها همه این نگارگری های پوستی از شکل سنتی خارج شده و به شکل مد اجتماعی در آمده و برای بعضی از جوانان مقلد و سطحی نگر به غلط شاید به عنوان یک پرستیژ اجتماعی و متاسفانه نشانه‌ای برای به روز بودن افراد تلقی می‌شود.  


دو دلیل عمده برای این کار وجود دارد یک گروهی از افراد همواره می خواهند خاص و منحصر به فرد بودن خود نسبت به بقیه را به‌گونه ای نشان دهند و دوم افرادی هم با خالکوبی قصد دارند عضویت و وابستگی خود به یک دارو دسته و فرهنگ خاص را به نمایش بگذارند .
 

ارتباط با فرقه گرایی 

 در زمان‌های بسیار دور برای اینکه افراد یک قبیله میان سایر قبایل شناخته شوند از یک نماد ویژه که معمولاً توسط بزرگ قبیله انتخاب می‌شد استفاده می‌کردند، با این تعریف انتظار می‌رفت با ورود به دوران مدرن و گسترش شهرنشینی دیگر جایی برای بروز آیین ها و رسومات قبیله‌ای باقی نمانده باشد اما متاسفانه آن طور که از شواهد پیداست انگار این روزها فرقه‌های نوظهور با انواع و اقسام آیین های متنوع جایگزین آن ها شده‌اند . 

 
شکستن هنجارهای فرهنگی گوشه‌ای از پیامدهایی خالکوبی بر روی جوانان ماست، همچنین عوارض جسمی که این کار بر روی پوست باقی می‌گذارد وگاهی جبران‌پذیر نیز نخواهد بود، دیگر معضل خالکوبی‌ها و تاتوها توسط افراد غیر صالح می‌باشد زیرا اگر حساسیت‌هایی مانند کهیر درمان نشود منجر به بیماری‌هایی چون تنگی نفس و رنگ پریدگی شده و مهمتر اینکه همه این عوارض در صورتی است که این کار با رعایت حداقل‌های بهداشتی انجام شود که معمولا هم این طور نیست.  

 

در مراکز غیر مجاز و زیر زمینی این عدم رعایت نکات بهداشتی به بیماری‌هایی چون هپاتیت، کزاز و حتی ایدز منجر می‌شود.  

 

رشد نگران کننده 

آرایشگاهها محلی برای انتقال بیماری هپاتیت ویروسی به شمار می‌روند و این موضوع با توجه به رشد خالکوبی نگران کننده است.  

پوشش واکسیناسیون هپاتیت به این گروه به عنوان گروههای پرخطر و درمان بیماران تالاسمی، هموفیلی و نیز اجرای برنامه کاهش آسیب به عنوان برنامه ‌هایی در جهت کاهش مخزن بیماری در کنترل هپاتیت در کشور سودمند بوده است.  

قیمت خالکوبی 

این روزها داشتن یک خالکوب ماهر برای هر آرایشگاه زنانه‌ای یک امتیاز ویژه برای به حساب می‌آید، چرا که درخواست زنان برای انجام خالکوبی بالا رفته و خیلی‌ها حاضرند مبالغ هنگفتی را بابت این کار بپردازند.  

دختران و زنان جوان بیشتر تمایل دارند خالکوبی‌ها بر روی دست و پاهایشان نقش ببندد. دامنه پدیده خالکوبی اما به مدارس دخترانه نیز کشیده‌شده و برخی از دختران در مدارس علاقه وافر خود به خالکوبی را با کشیدن نقوشی توسط خودکار نشان می‌دهند.  

استفاده از نمادهای خاص وخالکوبی‌هایی به شکل‌های اژدها و... حاکی از تمایل این گروهها به سمت شیطان‌پرستی‌است و یا آنان را به سمت این طرز فکر خاص سوق می‌دهد. 
 

 طرح‌های فانتزی مورد توجه دختران بسیار جوان است که در نقاط مختلف مثل کتف، بازو، شکم، ناف و کمر متفاوت است.  

 این روزها تاتو و خالکوبی آنقدر عادی شده که به هر آرایشگاه زنانه یا مردانه در پایتخت که زنگ بزنید، آمار و ارقام هزینه آن به دست‌تان می رسد.

 

افرادی که 20 تا 35 سال دارند؛ بیش‌تر سراغم می آیند. طرح‌های متوسط با رنگ عادی را 100 هزار تومان و با رنگ آمریکایی را 200 هزار تومان انجام می‌دهم. خالکوبی کل بدن یک آقا با تخفیف، 10 میلیون تومان می شود.  

طرح‌های کوچک 50 هزار تومانی

طرح‌های فانتزی مورد توجه دختران بسیار جوان است که در نقاط مختلف مثل کتف، بازو، شکم، ناف و کمر متفاوت است. 

قیمت طرح رنگی تاتوی کوچک را 70 هزار تومان و همان طرح به رنگ مشکی را 50 هزار تومان است . 

 

تا به حال هیچ‌گونه عفونتی برای کسی در بر نداشته، اما تا چند روز بستگی به ناحیه‌ای که تاتو انجام می‌شود، التهاب ایجاد می‌شود.  

 

عمل تاتو معمولا دردی که شدید باشد ندارد، اما من از آمپول بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنم.

 

قیمت تاتوی دائمی کل بدن برای فردی که قدش 160 سانتی‌متر است، از 2 میلیون و 250 هزار تومان تا 2 میلیون و 500 هزار تومان هزینه بر می‌دارد.  

خالکوب سیار با پنج هزار تومان

قیمت‌های تاتوی موقت را از پنج هزار تومان به بالا و تاتوی دائم به شکل نواری باریک بر روی کمر را 250 الی 300 هزار تومان تخمین می‌زنند . 

 قیمت تاتو در ناحیه‌های حساس بدن به نسبت بالاتر است، اگر قیمت تاتوی طرحی بزرگ بر روی بازو 100 هزار تومان شود، طرح خیلی کوچک‌تر بر روی ناحیه‌ای حساس مثل شکم با همان قیمت کار می‌شود.  

قیمت‌های تاتوی دائم از 30 هزار تومان شروع می‌شود و بسته به اندازه و رنگ آن طرح، قیمتش بالاتر می‌رود. 

 

خالکوبی عامل بیماری های عفونی است ...  

 

خالکوبی یا «تاتو» عمل ایجاد نقوش دائمی یا با ماندگاری طولانی روی پوست است که به پدیده‌ای جهانگیر تبدیل شده و حتی در بین نقوشی که در جاهای مختلف جهان انجام می‌شود، مانندگی نیز مشاهده شده ‌است.  


خالکوبی در ایران بیشتر نزد زنان، پهلوانان و اوباش جاهل مرسوم بوده ‌و شیوه خالکوبی با اندک تفاوت در همه جای ایران یکسان ‌است، ابتدا نقش را با سوزنی بر پوست حک می‌کنند تا اندکی خون بیاید سپس ماده رنگی را بر این زخم قرار می‌دهند تا به تدریج جذب پوست شود در گذشته ماده رنگی می‌توانست شامل نیل، سرمه، دوده چراغ، آب تره یا هر رنگ طبیعی ماندگار دیگر به صورت مایع یا جامد باشد. 


خالکوبی در واقع ایجاد نقاشی روی بدن به صورت یک علامت یا شکل پاک‌ نشدنی روی پوست با وارد کردن رنگ به داخل آن از طریق سوزن یا دیگر وسایل نوک تیز است. 


بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد خالکوبی کردن یکی از عوامل شایع هپاتیت C است، بیماری کشنده‌ای که کبد را مورد حمله قرار داده و سرطان کبد را نیز موجب می‌شود و طبق آمار به دست آمده توسط مراکز جهانی بهداشت، خالکوبی می‌تواند میزان ابتلا به هپاتیت را تا ۹ برابر افزایش دهد. 


بسیاری از افرادی که امروز خالکوبی می‌کنند از خطر انتقال ویروس‌ها از این طریق از فردی به فرد دیگر بی‌خبرند و جالب‌تر اینکه بسیاری از آنها پس از مدتی خالکوبی به‌ دنبال یک متخصص پوست می‌روند که این خط و خطوط را از بدنشان پاک کند. 


در خالکوبی زیبایی گاهی از خالکوبی به عنوان یک شیوه آرایش دائمی استفاده می‌شود مانند خط چشم و دور لب، ابرو و... به دلیل اینکه رنگ خالکوبی به مرور زمان کمرنگ می‌شود ناچارا در فاصله‌های زمانی مشخص آن را تکرار می‌کنند. 


در جامعه امروزی نیز افرادی هستند که به دنبال تبلیغات مسموم و زیبایی‌های کاذبی که فکر می‌کنند با خالکوبی زیباتر می‌شوند، می‌روند غافل از اینکه بیماری‌های کشنده در کمین این خالکوبی‌هاست که شاید فرصت ندهد فرد خالکوبی شده به زیبایی‌های زندگی دست یابد.
 

خانواده‌ها مسئول جلوگیری از خالکوبی جوانان هستند 

خانواده‌ها نقش مهمی در تربیت و هدایت فکری فرزندان و جوانان خود به عهده دارند و باید والدین تلاش کنند تا هدایتگر باشند. 


 خالکوبی نتیجه بحران شخصیتی و مشکلات جوان در ارتباط با خانواده و شناخت جایگاه خود در جامعه است و بسیاری از جوانان از خطرات خالکوبی نا آگاه هستند. 


ریشه غلط نگرش جوان به نوع تلقی او از هویتش باز می‌گردد، به این معنا که نگرش یک جوان ارتباط مستقیمی با هویتش دارد به همین دلیل هویت را می‌توان مهم‌ترین مسئله جوان‌ها دانست. 

 

خالکوبی اقدام نادرستی است  

اقدامی که سبب تهدید سلامت انسان باشد در اسلام طرد شده و اسلام دینی که به همه حقوق انسان‌ها و به‌ویژه سلامت توجه ویژه‌ای دارد. 

 

 دستگاه‌های فرهنگی و بهداشت و درمان جامعه باید جوانان را نسبت به خطراتی که خالکوبی دارد و سلامت فرد را به خطر می‌اندازد آگاه کنند. 


خانواده نخستین نهادی است که فرد در آن متولد شده و زندگی می‌کند و والدین نیز در پیشگیری از چنین اقدام‌هایی توسط جوان‌ها و نوجوان‌ها مسئول هستند. 


آگاهی جوانان از تاثیرات مخرب خالکوبی بر سلامت جسم و روان می‌تواند یکی دیگر از عوامل بازدارنده از خالکوبی باشد.
  

موفق باشید ولی مراقب باشیم ...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد