ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
اگر پاکى و درستى دوجانبه باشد یعنى هم از جانب فرزند دختر و هم از جانب والدین ، در آن صورت با کمترین جهد صالحترین فرد در این خانواده تربیت مى شود.
البته این بدان معنا نیست که در چنین خانواده اى پسران و دختران خود را مطابق با هوا و هوسهاى خود رها کنیم ، آنان را بدین فکر متکى سازیم که جامعه همه چیز را برایشان درست خواهد کرد و با برخورد طبیعى و خود به خود افراد با یکدیگر، بر پایه فضیلت تربیت مى شوند.(50)
خیر هرگز چنین مقصودى نداریم ! هر گیاهى مستقلا احتیاج به عنایت خاصى دارد تا در محل رشد خود به جنبش درآمده رشد و نموش کامل شود. آنچه که جامعه را جامعه صالح و شایسته اى مى کند جو و آب و هوائى است که به این رشد و نمو کمک مى کند نه گردباد سوزانى که گیاه را بسوزاند، درخت را از ریشه بکند یا آنرا کج کند یا شاخه ها و خوشه هاى درخت و گیاه را پایمال کند.
بنابراین ، پدران و مادران و بالاخص مادران در قبال فرزندان خویش و اجتماع آینده سعى خواهند نمود و اگر در انجام این وظیفه بزرگ سهل انگارى کنند در قیامت مسؤ ول خواهند بود.
بدین جهت امام سجاد علیه السلام فرمود:
حق فرزندت این است که بدانى که او از تو مى باشد.
لیکن یادآورى یک نکته ضرورت دارد، بسیارى از مردم از معناى صحیح تربیت غافل بوده و بین تعلیم و تربیت فرق نمى گذارند.
تربیت را نیز یک نوع تعلیم مى پندارند، خیال مى کنند با یاد دادن یک سلسله مفاهیم و مطالب سودمند دینى یا تربیتى و به وسیله پند و اندرزهاى حکماء و شعراء و نقل سرگذشت مردان نیک مى توان کودک را کاملا تحت تاءثیر قرار داد و مطابق دلخواه تربیتش نمود.
بنابراین پدر و مادرانى که درصدد اصلاح و تربیت فرزندان خویش هستند باید قبلا محیط خانوادگى و روابط خودشان و اخلاق و رفتارشان را اصلاح کنند تا فرزندانشان خواه نا خواه صالح و شایسته تربیت شوند.
موفق باشید ...