رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

لقمان به فرزندش چه گفت ...

امام صادق علیه السلام فرمودند: لقمان به فرزندش گفت: پسرم! هر چیز را علامتی است که به وسیله آن شناخته می شود و گواه بر آن است .

 دین را سه علامت است: دانش، ایمان و عمل. ایمان را سه نشانه است: ایمان به خدا، کتاب های آسمانی و پیامبران خدا. 


دانشمندان را هم سه ویژگی است: شناخت خدا، آن چه خدا دوست دارد و آن چه خدا را ناخوش آید. 

عامل به دین هم دارای سه علامت است: نماز، روزه و زکات. و دانشمند نما را سه علامت است: با برتر از خود ستیزه کند، ندانسته چیزی بگوید و به آن چه در دسترس او نیست، طمع کند و ستمکار را هم سه علامت است: با برتر از خود به نافرمانی ستم روا دارد، با زیردست به تعدی و زور رفتار کند و ستمکاران را یارویاور است.


 منافق را سه علامت است: زبانش با دلش مخالف است، دلش با کردارش و نهانش با آشکارش. گنهکار را هم سه علامت است: خیانت ورزد، دروغ بگوید و بر خلاف گفته خود رفتار کند. ریاکار را سه علامت است: هنگام تنهایی کسل است و چون مردم به نزدش باشند با نشاط است و به هر کاری دست بزند برای خوش آیند دیگران است. حسود را سه نشانه است: پشت سر بدگویی و پیش رو تملق کند و مصیبت زده را سرزنش کند. 


ولخرج را سه نشانه است: آن چه را در خور او نیست می خرد و آن چه در خور او نیست می پوشد و آن چه را در خور او نیست می خورد. تنبل را سه علامت است: آن قدر کوتاهی کند تا سست شود و آن قدر سستی ورزد تا ضایع کند و آن قدر ضایع کند که گنهکار شود. غافل را سه علامت است: اشتباه، بازی و فراموشی. حمادبن عیسی گوید: امام صادق علیه السلام فرمودند: هر یک از این علامت ها را رشته های مختلفی است که دانستن همه آن ها بیش از هزار باب و هزار باب و هزار باب است. 


ای حماد شبانه روز به دنبال دانش باش و اگر خواستی که چشمت روشن باشد و به خیر دنیا و آخرت برسی طمع خود را از آن چه به دست مردم است، ببر و خود را در ردیف مردگان بگذار و هرگز به خاطرت نگذرد که تو را بر یک نفر از مردم مزیتی است و زبان خویش در دهان نگه دار، همان طور که مالت را نگه می داری.


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد