رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

خانواده ها هوشیار باشند جوانان ما هدف کشورهای غربی هستند ...

دکتر مجید ابهری استاد دانشگاه تهران، متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناس اجتماعی به تحلیل و بررسی تاثیر نقش رسانه‌ها به خصوص شبکه‌های ماهواره‌ای بر سبک زندگی مردم ایران اشاره می‌کند و می گوید باید تدبیری جدی و محکم در این زمینه فراهم کرد ، خانواده ها متفاوت نباشند که بی تفاوتی نسبت به فرزندان در مسائل روزمره در تخریب ذهنی آنان نقش مهمی دارد .


!!!هشدار قرمز!!!


در حال حاضر که ما با پدیده‌ای به نام جنگ نرم روبه رو هستیم رسانه‌ها با همه ظرفیت خود به میدان آمده اند تا به دوصورت نرم و خزنده و یا برق آسا اقدام به تغییر سبک زندگی مردم کنند. بویژه در کشورهای مستقل و مسلمان این روند به صورت آرام و خزنده پیگیری می‌شود.

 

به عنوان نمونه، شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان که بودجۀ اصلی این شبکه‌ها را فرقه‌های عقیدتی مثل بهایی‌ها و سازمانهای جاسوسی تأمین می‌کنند، به دنبال تخریب ارزشهای دینی و تغییر مدل زندگی مردم مسلمان ما هستند.


برخی از این شبکه‌ها مثل فارسی‌وان برای خود ظاهری موجه تهیه کرده‌اند و حتی در روزهای سوگواری و اعیاد مذهبی، به مخاطبان ایرانی خود تبریک یا تسلیت می‌گویند.


 بسیاری از تماشاگران این شبکه‌ها به‌لحاظ روانی درک صحیحی از اهداف آنها ندارند؛ بخصوص این عارضه درمیان نوجوانان بسیار شایع است و شبکه‌های ماهواره‌ای آسان‌تر می‌توانند به اهداف خود دست یابند.


این شبکه‌ها به‌طور غیرمستقیم و غیرمشهود به تسخیر ذهنی مخاطبان خود می‌پردازند. درنتیجه برای نمونه بسیاری از نوجوانان و جوانان ما علاقه‌مندند که به خارج از کشور مهاجرت کنند.


شبکه‌های ماهواره‌ای تلاش گسترده‌ای را برای تغییر سبک زندگی مخاطبان مسلمان خود آن طور که غربی‌ها می‌پسندند، آغاز کرده اند، تغییر سبک زندگی به مدلی که غربی‌ها می‌خواهند پیامدهای بسیاری را برای کشورهای اسلامی به دنبال خواهد داشت که مهم ترین آن ایجاد وابستگی‌های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و اضمحلال هویت فرهنگی و فکری و دینی مسلمانان خواهد بود. 


از جمله فرهنگهایی که این شبکه‌ها ترویج می‌کنند، ترویج فرهنگ مصرف زدگی است، در این شبکه‌ها تلاش می‌شود تا ساده زیستی و قناعت،جایگاه واقعی خود را از دست بدهند، زیرا ترویج روحیه مصرف زدگی، استقلال سیاسی و فرهنگی و... ملتها را از بین خواهد برد و وابستگی‌های بسیاری را به دنبال خواهد داشت.


برخی شبکه‌های فارسی زبان مانند من و تو، فارسی وان و زمزمه، رسالت ویران‌کردن ارکان خانواده‌های ایرانی و تخریب مبانی فکری و فرهنگی جامعه، را برعهده گرفته اند می‌گوید: من بارها هشدار داده ام و باز هم تاکید می‌کنم که ما در زمینه خانواده در پیچ خطرناکی قرار داریم.


دلایل مختلفی وجود دارد که موجب شده است طی دهه‌های اخیر از خانواده غفلت کنیم؛ تحریم‌های اقتصادی و سیاسی، جنگ 8 ساله و … تنها بخشی از مشکلاتی بود که باعث غفلت ما از خانواده شدکه این مشکلات مانع از آن شد تا ما به فکر بسترسازی مناسب فرهنگی در سطح جامعه برای ورود مدرنیته و ابزارهای نوین ارتباطی باشیم.


در نتیجه وقتی شبکه‌های ماهواره‌ای وارد کشور شد، ترکش‌های آن ابتدا خانواده را هدف قرار داد و خانواده ایرانی به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی در معرض آسیبهای جدی و ناهنجاری‌ها قرار گرفت.


نمایش دوستی‌های نامتعارف بین زنان و مردان و حتی بین متأهلان، عشق‌های مثلثی، روابط نامشروع، عادی‌نشان‌دادن بارداری دختران نوجوان و دانش‌آموز و شکستن حریم‌های ارتباطی بین دختر و پسر را ازجمله محتواهای ارائه‌شده در این شبکه‌ها بر می‌شمارد  و این شبکه‌ها به‌دنبال شکستن قبح خیانت زن و مرد، شکستن قبح بارداری قبل از ازدواج قانونی بویژه حاملگی دختران دانش‌آموز و نوجوان هستند و در یک جمله، شکستن و تخریب کانون خانواده، مأموریت اصلی این شبکه‌هاست.


متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها هنگام تماشای فیلم‌ها و سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای به تأثیرپذیری فرزندان خود از این شبکه‌ها دقت نمی‌کنند. بویژه فرزندان نوجوان که در سن بحرانی قرار دارند و به‌شدت تأثیر می‌گیرند، این شبکه‌ها را می‌بینند.


 متأسفانه خانواده‌ها از این نکته غافل هستند که آثار تخریبی این شبکه‌ها بر کودکان و نوجوانان و جوانان نتایج فاجعه‌‌باری به‌دنبال دارد.


نوجوانان در این سن در وضعیتی قرار دارند که همذات‌پنداری، الگوبرداری رفتاری، تحریک جنسی و بلوغ زودرس از نتایج تماشای ماهواره برای آن‌هاست. به‌همین‌دلیل مشاهده می‌کنیم مثلاً دختران نوجوانی که ماهواره می‌بینند، تمایل فراوانی به برقراری ارتباط با جنس مخالف و حتی برقراری روابط جنسی با پسران دارند؛ چون برنامه‌های ماهواره باعث تحریک جنسی و بلوغ زودرس آن‌ها می‌شود.


برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای آسیبهای فراوانی بر خانواده ایرانی داشته است، یاد آور می‌شود: ازنظر رفتارشناسی، کاهش روابط اجتماعی، انزواگرایی و فردیت‌گرایی، از نتایج دیدن شبکه‌های ماهواره‌ای است.


فردیت‌گرایی و تجرد که شبکه‌های ماهواره‌ای به‌طور گسترده به تبلیغ آن می‌پردازند و به جای آن مجرد‌باقی‌ماندن و برقراری ارتباط‌های خارج از چارچوب با جنس مخالف را توصیه و چنین القا می‌کنند که تشکیل خانواده‌ و پایبندی به آن باعث محدودیت انسان می‌شود؛ 


این نتیجه را به دنبال دارد که روابط خارج از چارچوب خانواده، که هیچ تعهدی را به ‌دنبال ندارد و درعوض، فرد آزادتر خواهد بود گسترش می‌یابد و این موجب کاهش روابط اجتماعی، کمرنگ‌شدن روابط عاطفی و خانوادگی و ترویج خشونت می‌شود. 


ضمن اینکه این شبکه‌ها به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که افراد، گذر زمان را متوجه نشوند و همۀ وقت مفید خود را پای آن‌ها مصرف کنند.


ساختن دنیایی خیالی و رفتن در توهمات شخصی و رؤیاهای غیرواقعی و خیال‌های دست‌نیافتنی از عوارض دیگر استفاده از ماهواره است؛ تاجایی‌که حتی نوجوانان و جوانان را دچار حالات روانی توهم و رؤیاپردازی گسترده می‌کند.


طبق تحقیقات انجام شده ارتباطات کلامی اعضای خانواده ایرانی به 15 تا 17 دقیقه کاهش یافته است، در گذشته اعضای خانواده در کنار بزرگ تر خانواده جمع می‌شدند و با هم گفت وگو می‌کردند، ولی حالا تلویزیون و شبکه‌های ماهواره‌ای موجب شده که ارتباطات کلامی در خانواده‌ها بشدت کاهش یابد و فضاهای عاطفی در بین خانواده‌ها از بین برود.


تقویت آموزه‌های دینی و اخلاقی از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با آسیبها و ناهنجاری‌های اجتماعی رسانه‌های مدرن بویژه ماهواره است، متأسفانه در جامعه ما آموزش دینی جای تربیت را گرفته است. 


آموزش دینی برای نسل‌های گذشته که در دهکده جهانی زندگی نمی کردند، مفید بود ولی برای نسل امروز باید به جای آموزش دینی، تربیت و پرورش دینی را جایگزین کرد.


 به این معنا که خانواده باید عشق، عبادت، نیایش، صداقت، امانت داری، نوع دوستی، پاکدامنی و … را در وجود فرزندان خود پرورش دهد تا آن‌ها با عشق و علاقه درونی به سوی این مفاهیم حرکت کنند.


علاوه بر خطر شبکه‌های ماهواره‌ای، در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی مدرن هم به گردونه رقابت افزوده شده اند و ذهن‌های جوانان را به عنوان اصلی‌ترین مخاطب، هدف قرار داده‌اند و بویژه به تحریکات جنسی و بی‌بندوباری‌های اخلاقی دامن می‌زنند و به دنبال آن هستند که سبک زندگی مطلوب خود را تحمیل کنند.


که در راستای نیل به این هدف باورها و ارزش‌های دینی را هدف قرار داده و به القای شبهات دینی می‌پردازند که در چنین شرایطی که دشمنان به پرکاری فرهنگی روی آورده‌اند، متأسفانه از درون دچار کم کاری فرهنگی شده‌ایم.


منبع : روزنامه قدس 


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد