رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

چگونه به آرامش برسیم ...

 وقتی برای آرامش و رفع اضطراب ها علوم بشری مطرح می شود درمان ها بیشتر به داروهای شیمیایی وابسته است در حالی که وقتی به سراغ قرآن می رویم راه هایی را می یابیم که کاملا متفاوت و فراتر است و اگر می خواهید به آرامش روحی از راه تقوا برسید فقط یه راه است و آن هم خدا را خالص عبادت کردن و فرمان او و رسولش را اطاعت کردن . 

در یکی از آیات خداوند می فرماید: آنهایی که ایمان آورده و ایمانشان را با ظلم درنیامیخته اند، امن هستند که این ایمن بودن می تواند امنیت روانی و آرامش اجتماعی را نیز شامل می شود.


باید توجه داشت که آرامش روانی و اجتماعی لازمه حیات انسان است و همه درپی این گمشده هستند از این رو قرآن، کتاب هدایت برای وصول به این دو، راه هایی را معرفی کرده است.


روانشناسان در سراسر جهان برای درمان این مشکل در ابعاد فردی و اجتماعی تحقیق کرده اند، اما وقتی علوم بشری مطرح می شود درمان ها بیشتر به داروهای شیمیایی وابسته است در حالی که وقتی به سراغ قرآن می رویم راه های دیگری را می یابیم.


نخستین گام برای رسیدن به آرامش فردی و اجتماعی در قرآن، ایمان است، در آیه ای از قرآن بیان می شود که خداوند کسی است که سکینه یعنی آرامش را بر قلوب مومنین نازل کرد و در پرتوی این آیه امنیت رخ می نمایاند. 


ایمان باعث آرامش فرد و جامعه است فرد و جامعه با ایمان که ظلم در آن جایی ندارد، عدالت را برقرار می کنند.


همانطور که ایمان باعث امید، نشاط و امنیت در جامعه است، در مقابل کفر یاس می آورد و قرآن می فرماید از خدا مایوس نمی شوند مگر کافران!، مسئله دیگر بحث ذکر است آنهایی که ایمان آورده و قلبشان آرام می شود به ذکر خدا.


اینها راه هایی است که در جامعه غیردینی و در رفع خوف و اضطراب ها و دیگر نارسایی های روحی و روانی جایی ندارد.


قرآن می فرماید آنها که تقوا پیشه کرده اند، خوفی ندارند اینها افرادی هستند که ایمان آورده و تقوا را رعایت می کنند؛ بنابراین تقوا درمانگر ناآرامی ها، یاس و اضطراب ها است.


مسیر بعدی برای این مقصد دعا است که آرامش درپی دارد و حتی مشرکانی که خدا را نمی پذیرند هنگام اسارت در گرداب بلایا خدا را می خوانند، چرا که دعا نیاز فطری بشر یعنی آرامش را به همراه دارد و امروز بسیاری از عالمان و محققان دینی به آن اذعان دارند.


 حتی دعای دیگران در حق انسان موثر است، آنچنانکه قرآن پیامبر (ص) را خطاب قرار می دهد به دعا در حق صدقه دهندگان که این دعا آرامش بخش است.


خداوند به پیامبر (ص) می فرماید: ما قرآن را آرام آرام نازل کردیم تا به قلب تو آرامش ببخشد و نیز بر قرائت ترتیل آن تاکید دارد، در این میان توصیه و همدردی و فکر و اندیشه در عاقبت دیگران نیز آرامش بخش است. 


قران با ایجاد نگرش خوش بینانه و مثبت، آرامش را به فرد و جامعه تزریق می کند. 


کتاب وحی بر پرهیز از تنبلی و کسالت و دوری از یاس و سرخوردگی تاکید کرده و این حالات را عامل تلقین یاس به فرد و جامعه می داند؛


همچنین، قرآن از عموم مسلمین و مومنین انتظار دارد که نسبت به جنگ روانی بیگانه و شبهه افکنی های دینی در مقابل حق و پیامبر (ص) و نیز القای شبهات با بصیرت عمل کرده و تاثیر نپذیرند.


 قرآن روی این مسئله کار می کند و حتی به سخن افراد عادی واکنش نشان می دهد و بعضا آن را مانع امنیت اجتماعی و آرامش روانی می داند.


قرآن در طرح بحث وحدت میان مسئولان و مدیران که از آنها به اهالی استنباط امر تعبیر می کند نیز بر آرامش تاکید دارد، چراکه آرامش کسانی که مدیریت فکری و فرهنگی جامعه را بر عهده دارند آرامش جامعه را درپی دارد و قرآن می فرماید: رهبران باید ثبات داشته باشند تا این ثبات و آرامش به جامعه تزریق شود.


موفق باشید ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد