رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

دنیا سرای فریب است ...

قرآن زندگى دنیا را عامل غرور و فریب مى داند و به انسان هشدار مى دهد تا متاع و زرق و برقهاى فریبنده این جهان او را غافل نکند .

همچنین در فرهنگ قرآن ، از عوامل مهم فریب انسان آرزوهاى دنیایى و طولانى مربوط به زندگى مادى اوست : ((و غرتکم الامانى (و آرزوهاى دور و دراز شما را فریب داد.) مغرور شدن ب عفو و کرم الهى نیز خود از اسباب فریب آدمى است ، یعنى آنگاه که بخواهد خود را در قیامت و در محضر خداوند ببیند و بدین وسیله از چنگ مظاهر فریبنده دنیا برهد، شیطان او را به عفو و رحمت الهى مغرور مى کند و او به امید توبه و رحمت خداوند به گناه و طغیان دست مى زند. از این رو فرمود: ((و لا یغرنکم بالله الغرور)).


معصومان (علیهم السلام ) نیز در اغلب مواردى که سخن از دنیا به میان آمده انسانها را از فریب آن بر حذر داشته اند.


 با دقت و تامل در روایات اسلامى ، شیوه هاى فریب کارى دنیا روشن مى شود. امام على بن ابى طالب (علیه السلام) فرمودند:احذروا الدنیا فانها غدارة غرارة خدوع معطیه منوع ملبسه نزوع (از دنیا حذر کنید که دنیا بى وفا و پر مکر و فریب است ، بخشنده اى خسیس و پوشاننده اى برهنه کننده است .)الا و ان الدنیا دار غراره خداعه تنکح فى کل یوم بعلا و تقتل فى کل لیله اهلا و تفرق فى کل ساعه شملا، (بدانید که دنیا سرایى بس فریبنده و مکار است ، هر روز شوهرى مى کند و هر شب اهلى را مى کشد و هر لحظه جمعى را پراکنده مى کند.)


غراره غرور ما فیها فانیه فان من علیها لا خیر فى شى ء من ازوادها الا التقوى ، (دنیا و هر آنچه در آن است پیوسته و بسیار فریبنده است ، هم خود و هم اهلش نابود شدنى اند. هیچ خیرى در هیچ یک از بهره ها و گوشه هاى آن نیست ، مگر در توشه تقوا). ((سکون النفس ‍ الى الدنیا من اعظم الغرور) (احساس آرامش با دنیا و دل خوشى به آن بزرگ ترین فریب است .)


رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) نیز فرمودند: (اگر آنچه من از دنیا مى دانم شما نیز بدانید، جانهایتان از فریب آن ایمن مى شود .


البته از زوایه دیگرى نیز مى توان به دنیا نظر کرد و درباره آن قضاوت کرد و آن اینکه در کنار مظاهر فریبنده دنیا نشانه هاى فراوانى نیز هست که گویاى ناپایدارى و فناپذیرى جهان و بى ارزش بودن دنیاست : وقایعى که مى تواند غافلان را بیدار کند. با این نگاه بود که حضرت امیر مومنان (علیه السلام) فرمودند: ((به حق مى گویم که دنیا تو را فریب نداد، بلکه تو فریفته آن شدى .


 دنیا به تو پند و عبرت داد و عادلانه و منصفانه تو را آگاه کرد، و در وعده هایى که به تو مى دهد، مانند بلاى جسمانى و کم شدن نیرو و توانایى ات ، راستگوتر و باوفاتر از آن است که به تو دروغ بگوید و یا فریبت دهد.


موفق باشید ... 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد