رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

رهگذر راه نور

در قرآن مجید خداوند بار ها گفته است که اگر متقی و پر هیزکار شوید در های برکت از آسمان و زمین به روی شما گشوده خواهد شد.

چه کنیم که دعایمان برآورده شود ...

دعا در لغت به معنای طلب، درخواست و تقاضا است و در اصطلاح به اظهار نیاز و خواهش بندگان به درگاه خدای قادر متعال گفته می شود.

 رسول اکرم (ص) فرمودند: دعا مغز عبادت است .


دعا آداب و شرایطی دارد از مهمترین این شرایط آن است که دعا کننده باید با تمام وجود متوجه ذات مقدس خدا باشد و از غیر او بکلی دل بکند و هیچ امیدی به دیگران نداشته باشد. 


دیگر اینکه در کارهای نیک پیشقدم باشد با بیم و امید به دعا بنشیند. قرآن مجید در سوره مومن،  آیه ی 60 می فرماید:یعنی پروردگارتان گفته مرا بخوانید تا اجابت‌تان کنم کسانی که از پرستیدن من کبر می‌ورزند به خواری به جهنم وارد خواهند شد.

امام محمد باقر (ع) در تفسیر و تبیین این دو آیه چنین فرموده اند: منظور از کلام خداوند که می‌فرماید:دعاست، که برترین عبادت است. و از آن گرامی سؤال شد آیا زیاد قرآن خواندن بهتر است یا زیاد دعا کردن.


امام (ع) فرمودند: دعا خواندن، آیا نشنیده‌ای که خداوند متعال می‌فرماید: بگو اگر دعایتان نباشد پروردگار من به شما اعتنایی ندارد.


امام صادق (ع) در این باره فرمودند: هرگاه یکی از شما اراده کرد که هر چه از خدا بخواهد به او بدهد باید از همه مردم ناامید شود و جز به خدا امیدوار نباشد. اگر خداوند این حالت را در قلب دعاکننده یافت هر چه از او درخواست شود، عطا می کند.


توسل به ائمه (ع) و اولیاء در پیشگاه الهی هنگام دعا سفارش شده است.رسول اکرم (ص) فرمودند: مرا در اول، وسط و آخر دعا قرار دهید.


علاوه بر این، آغاز دعا با نام خدا و گفتن "بسم الله الرحمن الرحیم" از عوامل مهمی است که از شروط اجابت دعا شمرده می شود تا جایی که پیامبر (ص) می‌فرمایند:خداوند متعال فرموده است هر کار مهمی بدون بسم الله شروع شود، عقیم خواهد ماند.و عقیم ماندن دعا به معنای اجابت نشدن آن است. در جای دیگر پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: دعایی که با بسم الله الرحمن الرحیم شروع شود هرگز رد نخواهد شد.


امام باقر (ع) فرمودند:انسان گاهی حاجتی دارد و از خدا طلب می کند و خداوند ضمن قبول آن انجامش را به وقت مناسبی وا می گذارد، ولی بنده در این مدّت مرتکب گناه می شود. خداوند به مأمور اجابت دعا امر می کند: خواسته اش را اجابت نکن و او را از این لطف محروم نما که خشم ما را برانگیخت و شایسته بی اعتنایی گردید.


موفق باشید ...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد